رسانه مدیاتی – طبق گزارشهای اخیر مجلس بالاخره به آزادسازی واردات خودرو رای داد. اما برای واردات خودرو شروط عجیبی وضع کردهاند. به همین دلیل مردم و فعالان بازار خودرو میگویند این طرح منجر به کاهش قیمت خودرو نمیشود و فقط رانت ایجاد میکند.
وعدههای جدید کاهش قیمت خودرو در بازار
در این راستا شرط واردات خودرو بدون انتقال ارز از یک طرف واردات خودرو را محدود میکند. از طرف دیگر قرار است سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت تعیین شود. همین دو شرط این سوال را ایجاد کرده که آیا آزادسازی واردات خودرو میتواند قیمت خودروهای خارجی را کاهش دهد؟
فربد زاوه، کارشناس خودرو درباره این موضوع گفت: «طرح آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی را به طور مقطعی ارزان کند اما این طرح در بلندمدت نه تنها مشکلی را برطرف نمیکند بلکه مشکلآفرین است و به رانت دامن میزند.»
این در حالی است که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته با آزادسازی واردات خودرو، ممکن است قیمت خودروهای خارجی حتی تا ۸۰ درصد هم ارزان شود!
این گفته دبیرانجمن واردکنندگان خودرو به این معناست که قیمت یک خودروی واراتی یک میلیاردی باید به ۲۰۰ میلیون تومان برسد و هم قیمت پراید شود. یا مثلا قیمت کیا سراتوی مدل ۲۰۱۸ که اکنون یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است احتمالا باید هم قیمت پژو ۲۰۶ و سمند شود.
اما نگاه مردم به این مصوبه مجلس چیست؟ آیا آنها هم معتقدند با ازادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی نصف میشود و آنها به جای پرداخت ۳۰۰ میلیون برای خرید سمند و پژو، میتوانند خودروی خارجی سوار شوند؟
در این راستا نظرات برخی از مردم درباره قیمت خودرو پس از آزادسازی واردات عبارتاند از:
«من قصد داشتم دست نگه دارم برای خرید خودرو ولی دیگه کاملا ناامید شدم و باید یه خودروی داخلی بخرم. چون این قانون فقط رانت میاره و سودش تو جیب یکسری آقازاده میره.»
«این فقط برای پولدارهاست. اونهایی که ارز دیجیتال دارن. ارز دیجیتال میدن و خودرو وارد میکنند. اینطوری ارز هم از کشور خارج نکردن!»
«اگر بخواهند دلال بازی جمع شود باید اجازه دهند هر شخصی با خودش یک خودرو وارد کند.»
«این نشد آزادسازی خودرو! مافیای خودرو مانع واردات میشود. باید آزادسازی به شکلی بود که رقابت شکل بگیرد نه انحصار واردات به دست عدهای بیفتد.»
دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفتگوی زنده اینستاگرامی اعلام کرد: «قیمت سانتافه در دبی ۴۴ هزار درهم است که با نرخ روز درهم، ۳۳۰ میلیون تومان میشود. تعرفه واردات و سهم نهادها و موارد متعدد را هم که اضافه کنید، نهایتا به قیمت اولیه ۲۵۰ میلیون تومان اضافه میشود.»
یعنی قیمت سانتافه ۵۸۰ میلیون تومان میشود. حتی اگر واردکننده ۳۰۰ میلیون هم سود بگیرد، قیمت نهایی خودرو در بازار ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان میشود. همین سانتافه در بازار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان است. اما این تبصره حذف شد. اما مردم معتقدند قیمت خودروهای وارداتی چندان تغییری نمیکند.
«آزادسازی واردات خودرو باید به شکلی باشد که قیمت خودروهای داخلی هم به واسطه آن ارزان شود و مجبور نباشیم پراید ۱۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون بخریم.»
«قیمت خودرو فقط در صورتی شکسته میشود که در عرض چند ماه چند میلیون دستگاه خودرو وارد شود. تنها با این شرط قیمت خودرو نصف میشود.»
«میگن قیمت خودروهای خارجی ۸۰ درصد ارزان میشه یعنی یک خودروی یک میلیاردی میشه پول یک پراید! بعیده!»
«این طرح و مواردی که اشاره کرده اصلا به درد مصرفکننده واقعی نمیخوره و بازم انحصاری و در دست باندهاست.»
«با این طرح قیمت خودروی خارجی به نسبت داخلی ارزانتر میشه ولی باید صبور بود.»
«ریزش ۲۰-۳۰ درصدی یعنی برگشت به قیمت های خرداد ماه یعنی اواخر دولت قبل! به قول معروف نه خانی آمده و نه خانی رفته.»
بنظر من طرح خیلی خوبیه،اینطوری فقط سرمایه دارها نمیتونن خودرو وارد کنن،هرکسی که تو خونه شون ارز داشته باشه میتونه وارد کنه،موقعی که خودرو خارجی ارزون بشه،خودروهای داخلی هم مجبورند خودروهاشون باکیفیت و ارزون به مردم بدهند،در غیر اینصورت مشتری ندارند