رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد اختلال در فیس بوک و زیر مجموعه های آن شکاف های سلطه این شرکت بر بازار از جمله افزایش احتمال هک و خسارت به کسب و کارها را یادآور شد و احتمال تجزیه آن را بیشتر کرد.
افزایش احتمال تجزیه فیسبوک به دنبال اختلالات اخیر
دوشنبه شب هفته گذشته فیس بوک حدود ۶ ساعت قطع شد و سرویسهای زیر مجموعه آن یعنی اینستاگرام و واتس اپ نیز در سکوت و سیاهی فرو رفتند. طی این ۶ ساعت ارزش ثروت مارک زاکربرگ ۷ میلیارد دلار کاهش یافت، ارزش سهام فیس بوک سقوط کرد و هزاران نظریه مختلف درباره هک فیس بوک، حمله سایبری و غیره مطرح شد.
بالاخره پس از ۶ ساعت سرویسهای این شرکت دوباره فعال شدند و دلیل این امر نیز تغییری اشتباه در پیکربندی روترها اعلام شد. اما این پایان ماجرا نبود. سرویسهای اینستاگرام و مسنجر جمعه شب نیز حدود ۲ ساعت مختل شدند.
این سرآغاز چالشهایی جدید برای یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری دنیا است که هم اکنون با پرونده افشاگری یکی از کارمندان سابق خود درباره ارجحیت درآمدزایی به سلامت ذهنی نوجوانان روبرو است. پس از این اختلال ۶ ساعته بسیاری از کارشناسان و رسانههای مختلف از زوایای مختلف پیامدهای آن را بررسی کردند.
یکی از نتایج مورد بررسی این رویداد این بود که اتکای بیش از حد به چند سرویس خاص ممکن است دردسر ساز باشد و به کسب و کارهای کوچک خسارت بزند. از سوی دیگر این اتفاق مجددا بحث تجزیه فیس بوک را تقویت کرد. آنچه در زیر میخوانید تحلیل برخی رسانهها از این رویداد و پیامدهای احتمالی آن است. اختلال اخیر در سرویسهای فیس بوک، ادعای این شرکت که گستره فعالیتها و نفوذ آن مزایای زیادی برای جهان دارد را تا حدودی نقض کرد.
شرکت نت بلاکس در لندن با توجه به برنامههای شرکت برای یکپارچه سازی فناوری پلتفرم هایش (که در ۲۰۱۹ میلادی اعلام شد)، به ریسکهای چنین اقدامی اشاره میکند. به عقیده کارشناسان این شرکت هرچند چنین متمرکزسازی سرویسها یک دید واحد در مورد عادات استفاده از اینترنت کاربران در اختیار شرکت قرار میدهد، اما آنها را نیز در برابر خطاهای واحد آسیب پذیر میکند.
داگ مادوری میر تحلیلگر اینترنت Kentik Inc ( مؤسسه رصد شبکه) میگوید: «این رویداد عجیب بود. تأثیر این قطعی از جهات مختلف برای ۲.۸ میلیارد کاربر فیس بوک بسیار بد بود و نشان داد جهان بیش از اندازه به فیس بوک و زیرمجموعههای آن برای اداره کسب و کارها، برقراری ارتباط میان جوامع، ورود به وب سایتهای دیگر و غیره وابسته است.»
از سوی دیگر ریچل توباک هکر و مدیر ارشد اجرایی مؤسسه سوشال پروف سکیوریتی میگوید: «بسیاری از افراد از فیس بوک، واتس اپ یا اینستاگرام برای برقراری ارتباط استفاده میکنند و قطع دسترسی به این سرویسها آنها را معرض خطر کلاهبردارانی قرار میدهد که سعی دارند از قطعی سرویسها سواستفاده کنند.»
او در ادامه میافزاید: «آنها نمیدانند بدون سرویسهای مذکور چگونه با اطرافیانشان تماس بگیرند. همچنین کاربران در معرض خطر هک قرار میگیرند.»
به گفته توباک در خاموشیهای قبلی، برخی از افراد ایمیلهایی دریافت کردهاند که به آنها وعده میداد با کلیک روی یک لینک مخرب حسابهایشان در شبکه اجتماعی را بازیابی کنند اما در واقع اطلاعات خصوصی آنها در اختیار هکرها قرار میگرفت. با کلیک روی پیوند مخرب که میتواند دادههای شخصی آنها را افشا کند، حساب رسانه اجتماعی خود را بازیابی کنند.
از سوی دیگر نشریه تحلیلی تک مانیتور در گزارشی به سلطه این شرکت در دنیای فناوری و احتمال تجزیه زیر مجموعههای آن اشاره میکند. در بخشی از گزارش آمده است: قطعی هفته گذشته نشان میدهد واتس اپ و فیس بوک مسنجر در بازار پیام رسان ها سلطه وسیعی دارند.
لورا پترون تحلیلگر ارشد شرکت گلوبال دیتا میگوید: «این رویداد سوالاتی درباره قدرت شرکتهایی مانند فیس بوک به وجود میآورد. این شرکتها که قدرت و نفوذ بسیار زیادی در سراسر جهان دارند، در معرض خطر اختلال در سرویس نیز قرار دارند و ممکن است زندگی میلیونها نفر را تحت تأثیر خود قرار دهند.»
پترون در این باره میافزاید: «با وقوع چنین رویدادهایی احتمالاً ضرورت بررسی چالشهای آنتی تراست فیس بوک با گفتگوهایی پیرامون تجزیه این شرکت (که در حال حاضر کمیسیون فدرال تجارت نیز مشغول بررسی آن) ضروریتر میشود.»