رسانه مدیاتی – در روزهای سرد و برفی زمستان ممکن است ماشین یخ بزند. به این منظور در ادامه آموزش میدهیم که در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟
در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟
همان طور که گفته شد یخ زدن ماشین در این روزهای برفی و سرد، رایج است. خیلی ها که انتظار این سرما و یخ بندان را نداشتند، اکنون با ماشین های یخ زده مواجه شده اند! اگر آب رادیاتور یخ بزند، می توانید با ریختن آب گرم مشکل را حل کنید، اماپیش از آن باید نکاتی را چک کنید که موتور ماشین تان پایین نیاید! اما در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟
برای پاسخ به سوال در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ اگر شما قبل از فصل سرما اقدام به پيشگيري كنيد اين مشكلات كاهش مييابد اما اگر اين كار را نكرده باشيد مشكلات خودرو دوچندان ميشود و شما بايد وارد مرحله درمان و تعمير خودرو شويد. گاهي اوقات اين مشكلات، ساده خواهد بود و خودتان ميتوانيد با يك عيبيابي معمولي، اقدام به تعمير خودرو كنيد ولي امكانش وجود دارد كه اين مشكلات فني باشد و مجبور شويد خودرو را به تعميركار نشان دهيد.
در ماشينهاي امروزي كه داراي انژكتور هستند نيازي نيست براي روشن كردن ماشين در فصل سرد سال كار خاصي انجام دهيد. وقتي سوييچ را باز كنيد پس از چند لحظه صداي قطع كردن پمپ را ميشنويد، پس از شنيدن صدا، استارت بزنيد.
برای پاسخ به این سوال که در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ وقتي اتومبيل روشن شد بگذاريد كمي گرم شود و سپس حركت كنيد. اما در ماشينهاي قديمي بايد قبل از روشن كردن ماشين كارهايي را انجام دهيد. در اينگونه ماشينها «ساسات» بهصورت دستي است و شما بايد در ابتدا ساسات را بكشيد و سپس چندبار پدال گاز را فشار دهيد.
يادتان باشد اتومبيلهاي گازسوز در سرماي زياد با اين سوخت روشن نميشوند. در ماشينهاي جديد بهصورت خودكار ماشين با بنزين روشن ميشود اما در ماشينهاي قديمي بايد ماشين را روي بنزين قرار دهيد و سپس استارت بزنيد. در اين مرحله هم مثل خودروهاي جديد بايد اجازه دهيد تا خودرو گرم شود و سپس اقدام به حركت كنيد. اما در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟

ممكن است با آمدن برف زياد، ماشين دچار يخزدگي شود و در روشن كردن آن با مشكل روبهرو شويد. بهترين كار آن است كه روي قسمتهاي مختلف موتور آب گرم بريزيد تا يخها آب شوند و سپس ماشين را زير آفتاب قرار دهيد تا يخزدگيها كاملا برطرف شود. اگر باز هم در روشن كردن ماشين دچار مشكل شديد داخل رادياتور آب گرم بريزيد تا يخ زدگيهاي داخل رادياتور هم برطرف شود.
اما در نهایت اگر آب رادیاتور ماشین یخ بزند باید اقداماتی را انجام دهید. در حقیقت در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟
گاهي اوقات ممكن است ماشين اصلا استارت نخورد و روشن نشود. شما بايد در ابتدا آب داخل رادياتور را بررسي كنيد چرا كه ممكن است آب داخل رادياتور يخ زده باشد. در اين مواقع بهدليل انقباض غيرطبيعي آب ممكن است سيلندر، لولهها يا خود رادياتور دچار تركيدگي شده باشد. در ابتدا بايد روي همه قسمتها كه آب در آنها جريان دارد مثل شيلنگها، رادياتور و سيلندر آب گرم بريزيد تا يخها آب شود.
روي سيلندرهاي موتور، پولكهايي وجود دارد كه هنگام تركيدگي سيلندر بيرون ميزنند و اين نشان ميدهد بايد سيلندر عوض شود. اگر هم شيلنگها تركيده باشند كه مشخص است و بايد آنها را عوض كنيد. در غيراين صورت با ريختن آبگرم يخها آب ميشوند و شما ميتوانيد استارت بزنيد. اميدواريم كه مشكل اتومبيل با همان يخزدايي حل شود، در غيراين صورت كار شما نيست و بايد با بكسل كردن، خودرو را نزد تعميركار ببريد. اما در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟
برای پاسخ به این سوال که در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ موتور خودروهاي جديد بهدليل داشتن انژكتور نيازي به تنظيم ندارد اما موتور خودروهاي قديمي هر ۶ماه يكبار قبل از شروع فصل گرما و فصل سرما بايد تنظيم شوند. اصطلاحا بايد اينگونه خودروها «فيلرگيري» شوند و تنظيم كاربراتور و دلكو برايشان انجام شود.
اينگونه كارها و اینکه در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ تخصصي است و بايد ماشين را به تعميركار نشان دهيد. اما ماشينهاي داراي انژكتور، خودشان تنظيم لازم را در فصل سرما انجام ميدهند و نوسانات موتور را با سرد و گرم شدن هوا ميگيرند. البته در موارد بسياري هم با سرد شدن هوا، موتور بد كار ميكند كه نياز به تنظيم موتور دارد. يادتان باشد كه شما خودتان ميتوانيد بهعنوان پيشگيري قبل از فصل سرما، وايرها و شمعها را بررسي كنيد تا ماشين دچار مشكل نشود. اما در كل بهتر است كه موتور ماشين را قبل از سرماي شديد به تعميركار نشان دهيد تا يك تنظيم كلي انجام دهد و قسمتهاي مختلف را بررسي كند.
قبل از آنكه هوا خيلي سرد شود بايد اقداماتي براي پيشگيري از مشكلات احتمالي انجام دهيد. اين اقدامات ساده ميتواند ايمني خودرو شما را در برابر مشكلات تضمين كند.
اما در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ نخستين اقدام ريختن ضديخ در آب رادياتور خودرو است تايخ نزند. تعويض صافي بنزين هم از الزامات هر خودرويي در فصل سرماست. روغن موتور را هم چك و اگر نياز بود آن را تعويض كنيد. روغنهايي كه خود شركتهاي خودروساز براي خودرو معرفي ميكنند پاسخگوي نيازهاي خودرو هستند و نيازي نيست از جنسهاي متفرقه با قيمتهاي بالا استفاده كنيد. سعي كنيد در فصل سرما حتما زنجير چرخ همراه داشته باشيد. قبل از شروع فصل سرما، چرخهاي ماشين و لنتهاي ترمز را بررسي كنيد تا ماشين هنگام ترمز روي يخ زدگيها دچار مشكل نشود. اما یک ضدیخ خوب چه ویژگیهایی دارد؟
- ضدیخ خوب آتشزا نیست.
- ضدیخ باکیفیت کمی کف دارد.
- ضدیخ در لوله و رادیاتور رسوب نمیکند.
- ضدیخ خوب نباید رنگ خودرو را حل کند و ببَرد.
- ضدیخ مطلوب حاوی مواد سمی نیست یا دستکم مواد سمی اندکی دارد.
- ضدیخی که جنسی مطلوب دارد، نقطه انجماد را در فصل سرما پایین میآورد.
بخاري يكي از ملزومات هر خودرويي در فصل سرماست. كار نكردن اين بخش در زمستان، شما را با مشكلات جدي روبهرو ميكند. خب، حالا اگر بخاري خوب كار نكرد و نخستين احتمال آن است كه شيلنگهايي كه به بخاري وصل ميشوند، آب داخلشان جريان نداشته باشد. اين مشكل بر اثر مرور زمان با جمع شدن آشغال و رسوب در شيلنگها پيش ميآيد. احتمال دومي كه وجود دارد خراب شدن ترموستات است. يعني آب داخل شيلنگها جريان دارد اما ترموستات خراب است و نميگذارد موتور آن را گرم كند.
برای پاسخ به این سوال که در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟ احتمال آخر هم كيپ شدن رادياتور است. براي عيبيابي اين 3مشكل در ابتدا در رادياتور و سپس انتهاي شيلنگهاي مربوط به بخاري را باز كنيد. داخل رادياتور آب بريزيد، اگر آب جريان داشت و از انتهاي شيلنگها خارج شد مشكل يا از رادياتور يا از ترموستات است كه در اين صورت بايد ماشين را به تعميركار نشان دهيد. البته اگر كمي دست به آچار باشيد، تعويض ترموستات، كار چندان سختي نيست. اگر هم مشكل از گرفتگي شيلنگها باشد خودتان ميتوانيد شيلنگ را باز و داخل آن را تميز كنيد. اگر هم اين كار ممكن نبود اقدام به تعويض شيلنگ كنيد.
در پایان در صورت یخ زدن آب رادیاتور ماشین چه کنیم؟شایان ذکر است که در فصل سرما چرخهاي جلو بايد روي درجه ۲۸ تنظيم باد شود و چرخهاي عقب بايد روي درجه ۳۰ باشند. اين كار باعث ميشود چرخهاي جلو سطح اصطكاك بيشتري با زمين داشته باشند. با انجام اين كار در فصل سرما و وقتي زمين يخ ميزند، ترمز كردن راحتتر انجام شود و ماشين روي يخها ليز نميخورد.





