رقابت سنگین فولکس واگن با تسلا

رسانه مدیاتی – گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد که فولکس‌واگن نیمه دوم سال ۲۰۲۲ قدرتمندی را پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد پیشرفتی در رسیدن به رقیب تسلا داشته باشد زیرا کاهش کمبود تراشه‌ها، تنگناهای زنجیره تامین و افزایش هزینه‌ها را جبران می‌کند.

رقابت سنگین فولکس واگن با تسلا

هربرت دیس، مدیرعامل فولکس‌واگن در یک نشست کاری گفت: ما بیش از همیشه درآمد داریم و افزود که فولکس‌واگن در حال افزایش حجم خودروهای الکتریکی در بزرگ‌ترین بازارهای خود در آلمان و چین به لطف کاهش کمبودهای نیمه‌هادیست.

به گزارش رویترز، مدیر عامل شرکت گفت: این به خودروساز اجازه می‌دهد تا شکاف فولکس‌واگن و تسلا را در سال جاری کاهش دهد و به هدف خود برای تبدیل شدن به رهبر بازار تا سال ۲۰۲۵ دست یابد. دیس گفت: ایلان ماسک باید همزمان دو کارخانه بسیار پیچیده در شهر آستین، پایتخت تگزاس و شهر گرونهایده آلمان را تقویت کند و همچنین تولید را در شانگهای گسترش دهد.

این در حالی است که تسلا اعلام کرد که تقریبا نیمی از خودروهایی که در سه ماهه اول تولید کرد به باتری‌های LFP مجهز بودند که رقیب ارزان‌تری برای سلول‌های مبتنی بر نیکل و کبالت مورد استفاده در غرب است.

پژوهشگران تسلا از طرحی برای باتری خودروی برقی جدید رونمایی کرده‌اند که تا پیش از نیاز به تعویض ۱۰۰ سال عمر می‌کند. دفتر پژوهش باتری پیشرفته تسلا که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، با همکاری دانشگاه دالهاوزی کانادا باتری مبتنی بر نیکل تولید کرد که در مقایسه با باتری‌هایی که به‌طور متداول در خودروهای برقی استفاده می‌شود طول عمر بسیار بیشتری ارائه می‌کند.

اکنون تسلا نوعی باتری لیتیوم یونی به نام فسفات آهن لیتیوم (ال‌اف‌پی (LFP)) تولید کرده است و از آن استفاده می‌کند، که چگالی انرژی بالایی ارائه می‌دهد و باعث می‌شود فاصله زمانی بین شارژها بیشتر باشد.

پژوهشگران در توصیف این جایگزین مبتنی بر نیکل گفتند که به‌ لحاظ تئوری بر محدودیت‌های چگالی انرژی و دوام این نوع باتری‌ غلبه می‌کند و همین‌طور چرخه حیات بسیار بهبودیافته‌ای ارائه می‌دهد.

مقاله‌ای مفصل درباره این پژوهش با نام «Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2 به مثابه جایگزین برتر برای لایف‌پی‌او۴ (LiFePO4) برای سلول‌های ولتاژ پایین لیتیوم یونی با عمر طولانی» در نشریه انجمن الکتروشیمیایی (Journal of the Electrochemical Society) منتشر شد.

ماموریت ساخت باتری فوق‌العاده ماندگار در نهایت هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد و از تاثیرات زیست‌محیطی صنعت خودروهای برقی به میزان قابل توجهی کم می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که باتری‌های مدل‌های فعلی تسلا پیش از آنکه ظرفیت شارژ باتری تا بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد، حدود ۲۰۰ ‌هزار مایل یا بیش از ۲۰ سال عمر کند.

با ساخت باتری که بیشتر از خود خودرو عمر می‌کند، می‌توان از آن در مدل‌های جدید و حتی به‌طور مکرر استفاده کرد.

در این نشریه آمده است: «دوام عالی در دمای بالا با الکترولیت‌هایی که حاوی نمک لیتیوم بیس (فلوروسولونیل (flurosulonyl)) مید (ال‌آی‌اف‌اس‌آی (LiFSI)) هستند، بسیار فراتر از آن‌هایی است که الکترولیت‌های معمولی ال‌آی‌پی‌اف۶ (LiPF6) معمول در آن‌ها به کار رفته است.»

«سلول‌های ان‌ام‌سی (NMC)، به‌ویژه آن‌هایی که تنظیم شده‌اند و با ولتاژ ۳.۸ ولت شارژ می‌شوند در مقایسه با سلول‌های ال‌اف‌پی (LFP)، کارایی کولمبی بهتر، ظرفیت محو کمتر و چگالی انرژی بالاتری نشان می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد عمری نزدیک به یک قرن داشته باشند.»

انتظار می‌رفت ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در رویداد روز باتری (Battery Day) این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۰، خبر «باتری میلیون مایلی» را اعلام کند، البته به جای آن از طرحی برای تغییر از کبالت به نیکل در دهه آتی رونمایی کردند.

این کار در عین اینکه باعث بهبود پایداری می‌شود و مسائل مرتبط با منبع اخلاقی کبالت را کاهش می‌دهد، بینشی از مسیر توسعه باتری که اکنون پژوهشگران تسلا در پیش گرفته‌اند نیز ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: «تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از ویدیوهای کوتاه در فیس بوک درآمد کسب کنند»

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید