افشاگری کارمند تسلا: خودروهای تسلا ایمن نیستند

افشاگری کارمند تسلا: خودروهای تسلا ایمن نیستند

یکی از کارمندان سابق تسلا گفته که معتقد است فناوری نیروبخش خودروهای خودران این شرکت به اندازه کافی برای استفاده در جاده‌های عمومی ایمن نیست. لوکاس کروپسکی اطلاعاتی از جمله شکایات مشتریان در مورد نرم‌افزار ترمز و خودران تسلا را به روزنامه آلمانی Handelsblatt در ماه مه فاش کرد. او گفت که تلاش‌‌های او برای بازگو کردن نگرانی‌هایش در داخل شرکت نادیده گرفته شده است. همچنین تسلا به درخواست‌هایی که برای اظهار نظر فرستاده شدند، پاسخ نداد.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، از فناوری خودران آن دفاع کرده است. آقای ماسک روز شنبه در پستی در X، سابقا توییتر، گفت: تسلا تا حد زیادی بهترین هوش مصنوعی دنیای واقعی را دارد.

اما، در اولین مصاحبه خود در بریتانیا، آقای کروپسکی به زوئی کلینمن، سردبیر فناوری بی‌بی‌سی گفت که نگران نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای تامین انرژی سرویس خودکار تسلا است. به عنوان مثال، ویژگی خودکار آن شامل فرمان کمکی و پارک خودکار ماشین است؛ اما، علیرغم نامش، هنوز هم نیاز به یک نفر در صندلی راننده دارد که دستانش روی فرمان باشد و خودرو را کنترل کند. وی افزود: به نظر من نرم‌افزار آماده است اما سخت‌افزار آماده نیست.

افشاگری کارمند تسلا درباره ایمنی خودروهای این شرکت

آقای کروپسکی گفت که شواهدی را در داده‌های شرکت پیدا کرده است که نشان می‌دهد، الزامات مربوط به عملکرد ایمن خودروهایی که سطح خاصی از فناوری رانندگی خودکار یا کمکی دارند، رعایت نشده است. طبق داده‌های خود تسلا، در پایان سال 2022، مشتریان آمریکایی که از Autopilot استفاده می‌کردند، به طور متوسط یک تصادف را تجربه کردند که در آن کیسه هوا تقریباً در هر 5 میلیون مایل مسافت باز می‌شد.

در پس تمامی این اتفاقات، آقای کروپسکی گفت که احساس کرده مجبور است آنچه را که پیدا کرده با مقامات حفاظت از داده در میان بگذارد. وزارت دادگستری ایالات متحده از ماه ژانویه، تحقیقاتی برای تسلا در مورد ادعاهای مربوط به ویژگی‌های رانندگی کمکی آن انجام داده است.

افشاگری کارمند تسلا درباره ایمنی خودروهای این شرکت

تسلا همچنین با تحقیقات مشابه و سوالاتی از سوی آژانس‌هایی از جمله اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها در مورد سیستم خودکار خود مواجه شده است. روزنامه آلمانی Handelsblatt پس از اینکه آقای کروپسکی 100 گیگابایت داده داخلی را که کشف کرد به اشتراک گذاشت، “پرونده‌های تسلا” را منتشر کرد. مقام حفاظت از داده‌ها در هلند، جایی که مقر اروپایی تسلا در آن مستقر است، تایید کرد که از نقض داده‌ها مطلع شده و در حال بررسی این ادعا است.

جالب است بدانید به آقای کروپسکی به دلیل اقداماتش، جایزه طرح اولیه افشاگری آزادی بیان اعطا شده است. جک استیلگو، دانشیار دانشگاه کالج لندن که در مورد وسایل نقلیه خودران تحقیق می‌کند، گفت که ادعاهای آقای کروپسکی نگرانی‌های گسترده‌تری را در مورد این فناوری ایجاد کرده است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید