بی وای دی یانگ وانگ U9 با قیمت 233 هزار دلار معرفی شد.
به گزارش رسانه مدیاتی، ابرخودروی برقی بی وای دی یانگ وانگ U9 به تازگی در چین با قیمت 1.68 میلیون یوان، معادل 233000 دلار عرضه شده است. این در حالی است که شش ماه پیش اعلام شده بود قیمت این ابرخودرو 137000 دلار خواهد بود. البته U9 در مقایسه با مشهورترین ابرخودروی برقی حال حاضر یعنی ریماک نورا اصلا گران نیست. ریماک 2 میلیون دلاری بیش از هشت برابر ابرخودروی چینی قیمت دارد. اما قطعا هشت برابر قدرتمندتر یا سریعتر از آن نیست.
با این حال، پیشرانه چهارموتوره ریماک نورا توان 1888 اسب بخار تولید میکند. زمان شتاب 0 تا 100 آن 1.82 ثانیه است؛ درحالی که پیشرانه چهارموتوره U9 توان 1287 اسب بخار تولید میکند و زمان شتاب 0 تا 100 آن 2.36 ثانیه اعلام شده است. اما قطعا با این قیمت، کسی از سرعت 309 کیلومتر بر ساعت U9 شکایتی ندارد. البته نورا هم ارزش پرداخت 1.8 میلیون دلار بیشتر برای چند دهم ثانیه سریعتر بودن را ندارد.
بی وای دی میگوید گشتاور قابلتوجه 1680 نیوتن متر U9 تمام چرخ محرک آن را در عرض 9.78 ثانیه از حالت سکون به یک چهارم مایل (400 متر) میرساند. بنابراین محصول بی وای دی کندتر از ریماک (8.25 ثانیه) است. البته شتاب آن بهتر از عملکرد یک ابرخودروی درونسوز در این بازه قیمتی محسوب میشود.
بیشتر بخوانید: رنو سنیک E-Tech برنده جایزه خودروی سال 2024 شد
مکلارن آرتورا با توان 671 اسب بخار و قیمت 237000 دلار، برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتربرساعت به 3 ثانیه و برای طی مسافت یک چهارم مایل از حالت سکون به 10.7 ثانیه نیاز دارد. رقیب واضحتر یانگ وانگ در بازار چین، ابرخودروی گک آیون هایپر SSR است. محصول GAC با قیمت حدود 179000 دلار توان 1224 اسب بخار را ارائه میدهد.
مشخصات و جزئیات بی وای دی یانگ وانگ U9
U9 روی پلتفرم e4 بی وای دی ساخته میشود و به تعلیق Disus-X مجهز است که نرخ حرکت فنری و میرایی را کنترل میکند و نوید توانایی حرکت بر روی سه چرخ یا بالا و پایین شدن خودرو را میدهد. توانایی دیگر این ابرخودرو چرخش شبیه تانک است، مهارتی که U9 از برادرش یعنی شاسی بلند U8 به ارث برده است. پیچیدگی سیستم تعلیق این مدل منجر به وزن 2475 کیلوگرمی آن شده که 175 کیلوگرم بیشتر از ریماک نورا است.
باتری 80 کیلووات ساعتی لیتیم آهن فسفات برد حرکتی 465 کیلومتر را فراهم میکند. حداکثر توان شارژ این خودرو 500 کیلووات است. ادعا میشود که شارژ 30 تا 80 درصد این ابرخودرو 10 دقیقه طول میکشد و به پورتهای شارژ دوگانه مجهز است تا بتوان آن را شبیه پر کردن مخازن دوقلوی یک کوپر S مدل 1960 همزمان به دو شارژر متصل کرد.
شاید با دیدن اسپویلر بزرگ عقب انتظار فضای داخلی جذابی را داشته باشید، اما واقعیت کاملا متفاوت و ناامیدکننده است. فرم کلی داشبورد و کنسول مرکزی شبیه مدلهای 10 سال پیش مکلارن و نمایشگر لمسی سوم که در سمت سرنشین قرار دارد مثل یک افزونه به نظر میرسد. اما فراموش نکنیم که این اولین تلاش بی وای دی در ساخت یک ابرخودرو محسوب میشود، بنابراین نباید انتظار زیادی از برند چینی داشته باشیم.