راه های مقابله با ویروس کرونا

0

رسانه مدیاتی – یکی از مهم‌ترین راه ها برای مقابله با ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی و تقویت ایمنی بدن است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

سه اصل مهم مقابله با ویروس کرونا رعایت فاصله اجتماعی مطمئن، شستن دست‌ها به صورت مکرر و زدن ماسک هنگام خروج از خانه است. این کارها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری هستند. توجه داشته باشید که در ادامه مطلب راه‌هایی را برای مقابله با این ویروس بیان می‌کنیم.

راه‌های احتمالی انتقال ویروس کرونا 

طبق اطلاعات منتشر شده ویروس کرونا از دو راه تماس و قطرات تنفسی منتقل می‌شود. زمانی که فرد آلوده به ویروس صحبت، عطسه یا سرفه می‌کند فردی که در تماس نزدیک با او است در معرض قطرات تنفسی عفونی او قرار می‌گیرد و ممکن است مبتلا شود.

این قطرات ممکن است روی برخی سطوح که ویروس روی آن‌ها زنده می‌ماند بنشیند. فرد سالم نیز زمانی که با آن تماس داشته باشد. مبتلا شود. بنابراین ماسک زدن و شستن مکرر دست‌ها بهترین راه پیشگیری از این ویروس است.

لزوم استفاده از ماسک برای مقابله با ویروس کرونا

از آن‌ جایی که تعداد مبتلایان بی‌علامت در جهان متفاوت است و طبق بررسی‌ها ۲۵ تا ۸۰ درصد مبتلاها را شامل می‌شود ممکن است فردی که نداند بیمار است با افراد دیگر ارتباط برقرار کند و سایرین به بستری شدن نیاز پیدا کنند. تعداد زیادی از مبتلایان نیز در خانه یا بیمارستان بستری می‌شوند.

به این منظور ماسک زدن می‌تواند تا حد زیادی انتقال ویروس از افراد ناقل به افراد سالم را کمتر کند. کارشناسان سلامت می‌گویند ماسک زدن تا ۹۵ درصد از انتقال ویروس کرونا در جامعه جلوگیری می‌کند. در نتیجه ماسک زدن یکی از بهترین گزینه‌ها در این شرایط است.

توجه داشته باشید که زدن ماسک‌های خانگی بی‌فایده است. ماسک حتما باید سه لایه داشته باشد که ماسک‌های N95 بهترین گزینه هستند. به گفته سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک‌های N95 ویژه کارکنان بخش بهداشت و درمان و افرادی است که با بیماران ارتباط نزدیکی دارند. افراد مبتلا نیز نباید از این ماسک‌ها استفاده کنند؛ زیرا این ماسک‌ها یک طرفه هستند و تنفس آلوده بیمار را به بیرون انتقال می‌دهند. بنابراین نیازی نیست که افراد سالم نیز از این نوع ماسک‌ها یا ماسک‌های فیلتردار دیگر استفاده کنند.

مقابله با ویروس کروناضدعفونی‌کننده‌های لازم برای مقابله با ویروس کرونا

طبق تحقیقات انجام شده ویروس کرونا به اشعه ماورای بنفش و گرما حساسیت زیادی دارد. وجود دمای ۵۶ درجه سانتی‌گراد به مدت نیم ساعت، اتانول ۷۰ درصد، مواد ضدعفونی‌کنند حاوی کلر،  پراستیک اسید، کلروفرم و سایر حلال‌های چربی می‌توانند این ویروس را از بین ببرند. اما  کلرهگزیدین نمی‌تواند به طور مؤثر ویروس را غیرفعال کند. 

توجه داشته باشید که الکل ماده اشتعال‌آوری است؛ بنابراین برای ضدعفونی  آن را در مساحت زیادی اسپری نکنید. برای استفاده کردن از مواد ضدعفونی‌کننده‌ای که کلر دارد نیز باید به نسبت رقیق‌سازی آن توجه کنید و از مخلوط کردن آن با سایر ضدعفونی‌‌کننده‌ها بپرهیزید؛ زیرا گازهای سمی تولید می‌کند. برای ضدعفونی کردن مواد مقاوم به حرارت هم می‌توان آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوشاند.

زمانی که فرد بیمار یا مشکوکی در خانه دارید

اگر یکی از افراد خانه مشکوک به کرونا بود یا به آن مبتلا شد باید او را در خانه قرنطینه کنید. او در این مدت باید در یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب زندگی کند. سایر افراد خانه نیز باید در محل‌های جداگانه زندگی کنند.

اگر شرایط فراهم نشد افراد خانه باید فاصله‌ای بیش از یک متر را با فرد مبتلا داشته باشند. همچنین محدوده‌های مشترک باید به کمترین حد ممکن و میزان استفاده از لوازم مشترک به صفر برسد. فردی که از بیمار مراقبت و پرستاری می‌کند نباید بیماری‌های مزمن داشته باشد.

فردی که از بیمار مراقبت می‌کند هنگام حضور در اتاق فرد بیمار باید ماسک بزند و پس از هر بار ملاقات دست‌های خود را بشوید. همچنین لوازم اتاق خواب و روشویی سرویس بهداشتی باید به صورت روزانه  با استفاده از مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر ضدعفونی شود.

سعی کنید لوازم فرد بیمار را با آب گرم ۶۰ تا ۹۰ درجه و مواد شوینده جداگانه شست‌وشو دهید. هنگام کار کردن نیز حتما از ماسک استفاده کنید. اگر پس از ۱۴ روز علائمی از فرد قرنطینه شده مشاهده نشد، می‌تواند از قرنطینه خارج شود. بیماران نیز پس از بهبودی باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه  بمانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا

در حال حاضر شیوع ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از افراد بخواهند سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل این ویروس تقویت کنند. متاسفانه شیوع کرونا باعث ایجاد شایعاتی زیادی پیرامون آن شده است. به همین منظور در ادامه راهکارهای صحیح تقویت سیستم ایمنی بدن مقابل این ویروس را بیان می‌کنیم.

برخی غذاها و برخی ویتامین‌ها می‌توانند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنند. سیستم ایمنی بدن همه انسان‌ها یک شبکه پیچیده از سلول‌ها، ارگان‌ها و بافت‌ها است که در صورت همکاری با یکدیگر می‌تواند از بدن افراد در مقابل عفونت محافظت کند. با وجود اینکه ژنتیک نقش مهمی در این مسئله دارد اما مطالعات نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن انسان‌ها تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل غیر وراثتی است.

در حقیقت بسیاری از میکروب‌ها که انسان در مدت زمان زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو می‌شود و همچنین فاکتورهای سبک زندگی مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش مهم‌ترین نقش را در مقابل سیستم ایمنی افراد دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که برای تقویت ناگهانی سیستم ایمنی بدن شما هیچ داروی معجزه‌‌آور یا غذاهای خاص وجود ندارد. به‌ویژه اگر بخواهید بدن خود را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنید. اما برخی روش‌ها وجود دارد که افراد با استفاده از آن می‌توانند بیشتر از خودشان در مقابل بیماری‌های تنفسی محافظت کنند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱- میزان استرس خود را مدیریت کنید

در حال حال حاضر نگرانی‌های زیادی درباره ویروس کرونا، شرایط اقتصادی، بازار سهام و… وجود دارد. این عوامل باعث شده سطح استرس مردم بیشتر شود. اما توجه داشته باشید که استرس بیش از حد در مقابل مسائل مختلف باعث می‌شود در مقابل بیماری‌های تنفسی آسیب‌پذیرتر شوید. بنابراین می‌توانید از برخی تکنیک‌ها برای مدیریت استرس خود استفاده کنید. 

پژوهشی درباره این موضوع انجام شده است. در این پژوهش برخی داوطلبان با استفاده از قطره بینی در مقابل ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند و پس از انجام مشاهدات قرنطینه شدند. نتایج این پژوهش نشان داد افرادی که در طول زندگی خود با استرس‌های کمتری روبه‌رو بودند، کمتر از سایر افراد نشانه‌های سرما خوردگی را بروز می‌دادند.

برخی مطالعات دیگری که در دانشگاه اوهایو انجام شد نیز نشان می‌دهد اختلافات خانوادگی نیز می‌تواند مانند یک سم برای سیستم ایمنی افراد باشد. در یک پژوهش دیگر نیز محققان تعدادی زخم را روی پوست چند زوج ایجاد ایجاد کردند و از آن‌ها خواستند درباره مسائل خوشایند و ناخوشایند صحبت کنند. زمانی که زوج‌ها با یکدیگر بحث و مجادله می‌کردند خوب شدن زخم آن‌ها یک روز بیشتر از زمانی بود که آن‌ها با یکدیگر با محبت صحبت می‌کردند. همچنین بین زوج‌هایی که خشونت وجود داشت خوب شدن زخم‌ها دو روز بیشتر طول می‌کشید.

در نتیجه می‌توان گفت زمانی که بدن افراد در مقابل استرس نباشد بهتر می‌تواند با بیماری‌ها مبارزه کند و زخم‌ها را نیز درمان کند. به این منظور می‌توانید از تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، صحبت کردن با مشاور و… استفاده کنید تا به حفظ توانایی‌های خود کمک کنید.

 زمانی که احساس استرس می‌کنید سعی دلیل آن را پیدا کنید. زمانی که استرس دارید معمولا حس می‌کنید درمانده شدید و مشکلات مانند گلوله به سمت شما شلیک می‌شوند. بسیاری از افراد در این شرایط موضع دفاعی می‌گیرند که کار درستی نیست. بنابراین به جای اینکه احساس دست و پا زدن در برابر مشکلات را داشته باشید سعی کنید دلیل ایجاد استرس خود را پیدا کنید. با این کار می‌توانید ذهن خود را آرام کنید و استرس را از بین ببرید.

اگر می‌خواهید استرس نداشته باشید سعی کنید کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید. حتی اگر زندگی شخصی و شغلی شما طوری است که استرس شما را زیاد می‌کند سعی کنید سرگرمی‌هایی پیدا کنید و به زندگی خود تنوع دهید. با این کارها استرس را از خود دور می‌کنید.

استرس گاهی‌اوقات باعث تپش قلب می‌شود؛ به همین علت تنفس صحیح اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است به صورت آرام و کنترل‌شده نفس بکشید تا از تنفس سریع جلوگیری کنید. سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید؛ زیرا ممکن است بدن شما به اکسیژن زیادی نیاز نداشته باشد. اما افراد معمولا این حس را دارند که اکسیژن به اندازه کافی وارد بدن آن‌ها شده است.

۲- خواب مناسب داشته باشید

اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد به راحتی می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند. کمبود خواب یکی از عواملی است ک باعث می‌شود سیستم ایمنی شما به خوبی کار نکند. در یک پژوهش ۱۶۸ مرد و زن در برابر ویروس سرماخوردگی قرار گرفتند. اما همه آن‌ها بیمار نشدند. طبق نتایجی که از این پژوهش به دست آمده است افرادى که کمتر می‌خوابیدند و میانگین ساعت خواب آن‌ها به صورت منظم کمتر از ۶ ساعت بوده است و پس از ساعت ۱۰ شب می‌خوابیدند، تقریبا ۴.۲ بار بیشتر از کسانی که بیش از ۷ ساعت می‌خوابیدند سرما خوردند. ریسک سرماخوردگی برای افرادی که کمتر از ۵ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابیدند بیشتر بوده است.

در نتیجه می‌توان گفت یکی از روش‌های مناسب برای بهبود سیستم ایمنی بدن می‌تواند تمرکز روی عادت‌های خواب باشد. بهترین و مناسب‌ترین زمان خواب در طول شبانه روز بین ۶ تا ۸ ساعت است. به این نکته توجه داشته باشید که زمان به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن نیز باید مناسب باشد همچنین از نگاه کردن به صفحه گوشی و غذا خوردن قبل از خواب پرهیز کنید.

  چگونه می‌توان نوتیفیکشن های گوشی در ویندوز 10 را مشاهده کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.