رسانه مدیاتی – با وجود اینکه طبق قوانین مصوبشده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا همه کسبوکارها به جز مشاغل ضروری تعطیل شدند، کسب و کارهای اینترنتی جز گروه شغلی یک محسوب میشود و میتوانند فعالیت خود را ادامه دهند.
فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در محدودیتهای کرونایی
در جلسه مشترک اتحادیه کسب و کارهای مجازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص شد که کسب و کارهای اینترنتی جز مشاغل گروه یک یعنی کسبوکارهای ضروری محسوب میشوند و میتوانند در تعطیلات دو هفتهای به دلیل اعمال محدودیتهای شدید کرونایی فعالیت کنند.
با شیوع ویروس کرونا و ارائه خدمات لازم جامعه در فضای مجازی، مشاغل اینترنتی با استقبال بیشتری روبهرو شدند و به همین دلیل فعالیت بسیاری از کسبوکارها در حوزه شبکههای اجتماعی بیشتر شد و به تدریج با ارائه خدمات و عرضه محصولات رونق پیدا کرد. قبل از این با شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و رعایت پروتکلهای بهداشتی مشخص شده بود که بسیاری از مشاغل فعالیت خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.
کارشناسان نیز تاکید دارند که فرهنگسازیهای لازم برای استفاده از اینترنت در روزهای کرونایی باید انجام شود. در حال حاضر نیز با توجه به بستری که در حوزه شبکههای اجتماعی وجود دارد ایجاد و کسترش کسب و کارهای اینترنتی میتواند نتایج مثبت و تاثیرگذاری داشته باشد.
حمید جاج اسماعیلی ـ کارشناس بازار کار درباره استقبال مردم از کسب وکارهای اینترنتی در روزهای کرونایی گفت: «در حال حاضر زیرساختهای لازم برای انجام تعداد زیادی از فعالیتها به صورت مجازی وجود دارد و با توسعه زیرساختها میتوان مشاغل مجازی را گسترش داد.»
او در ادامه اعلام کرد: «رونق پیدا کردن کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر اینکه کاهش هزینهها را به همراه دارد، به زندگی مردم و آسودگی خیال آنها کمک میکند. به همین منظور در شرایط حال حاضز باید از این نوع کسبوکارها بیشتر حمایت شود و نظارتها و ضمانتهای لازم برای اعتماد سازی مردم در استفاده از اینترنت ایجاد شود.»
حاج اسماعیلی مهمترین شرط موفقیت مشاغل مجازی را اعتماد خواند و گفت: «در روزهای کرونایی بیشتری فروشگاههای مجازی عرضه و فروش کالاها را به صورت اینترنتی انجام میدادند. این کار تا چند سال قبل زیاد مطرح نبود اما اکنون با فرصت ایجادشده میتوان از آنها استفاده کرد. این مشاغل نیز با معرفی محصولات و خدمات خود به مردم مردم و جلب اعتماد عمومی شناخته شده و به رونق رسیده اند. به این منظور برخی سایتها و فروشگاههای آنلاین علاوه بر خرید اینترنتی، امکان پرداخت وجه در درب منزل را نیز ارائه میکنند تا از این راه به خواست مشتریان احترام بگذارند و اعتماد عمومی را نیز فراهم کنند.»