رسانه مدیاتی – نظر فیسبوک در حوزه ورود به بازار مصرفکنندگان به جای کسبوکارها باعث شده است که احتمال جلو زدن پلتفرم اتاقهای پیامرسان از رقیبان دیگر در سال 2021 بیشتر شود.
رقابت مسنجر فیسبوک با زوم
طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است در مدت زمان ۹ ماه اخیر تعداد کاربرانی که در نرمافزارهای تماسهای ویدیویی زوم و مایکروسافت تیمز در مدت زمان قرنطینه به وجود آمده از پاندمی کرونا افرایش چشمگیری پیدا کرده است. تا حدی که نرمافزار زوم در جایگاه چهارمین واژه با بیشترین تعداد جستوجو در گوگل در سال 2020 قرار گرفته است.
با این وجود زمانی که فیسبوک سرویس رقابتی خود را به نام اتاق پیامرسان Messenger Rooms معرفی کرد، شرایط عوض شد. این پلتفرم کنفرانس ویدیویی که کاملا رایگان است حدود ۵۰ نفر به صورت همزمان میتوانند در آن شرکت کنند و تنها پیش نیاز آن این است که میزبان این اتاقها حساب کاربری فیسبوک به صورت فعال داشته باشد.
چیزی که باعث برتری این پلتفرم شد این بود که ریشه آن برخلاف تعداد زیادی از رقیبان مطرح به بازار تجاری نمیرسد. اتاقهای پیامرسان نیز از زمان عرضه در ماه آوریل به عنوان سرویسی در نظر گرفته شده است که در اولین گام تلاش میکند به مصرفکنندگان نهایی خدمترسانی کند.
کانر هیز به عنوان مدیر محصول پیام رسان فیس بوک اعلام کرده است که احتمال دارد بازار کنفرانس ویدیویی شرکتی اشباع شده باشد اما همچنان برای پلتفرمها فضای زیادی وچود دارد که از نظر مصرفکنندگان نهایی و نه شرکتها به مفهوم کنفرانس ویدیویی نگاهمیکند.
علاوه بر آن سطح آشنایی قبلی با موارد استفاده از تجارت برای مثال جلسات و سخنزانیها وجود داشت که سیستم عاملهای متمرکز بر مصرف کننده از آن بهرهمند نبودند. هیز اعلام کرد که زمان لازم بوده است تا مردم عادت کنند از تماسهای ویدیویی به عنوان بخشی از زندگی خود مانند تماس با خانواده، معاشرت با دوستان، شرکت در کنسرتها و کلاسها و… استفاده کنند.
قبل از عرضه اتاقهای پیامرسان، بازارهای شرکتمحور پیشرفته ترین گونه بازار در زمینه تماسهای ویدویی بودند و به همین دلیل خدمات تجارتمحور مهمترین نکته برای کنفرانس ویدیویی به شمار میرفت. اما در این میان فیسبوک با ارائه پلتفرمی به مردم سراسر جهان نشان داده است که میتوانند در هر جای دنیا که باشند بدون تماس نزدیک با یکدیگر، به راحتی در دورهمیهای خانوادگی شرکت کنند.
همین مسئله توجه به کاربرنهایی و رویکرد مصرفکننده محور بودن باعث پیشرفت فیسبوک نسبت به سایر رقیبان است. این در حالی است که رقیبان این کمپانی همگی با پیشینهای از فعالیت پلتفرمهای تماس تصویری زمینه کسبوکارها و تجارت محور بودن وارد بازار شدهاند.