رسانه مدیاتی – این روزها در رادیو، تلویزیون، روزنامهها و کانالهای خبری شبکههای اجتماعی نام سایتهای قمار و شرط بندی زیاد به گوش میخورد. پیش از این فعالیت این سایتها در ایران بسیار کمرنگ بود و عمدتا کشورهای خارجی این سایتها را در کنار کازینوهای خود راه اندازی میکردند؛ اما سایتهای قمار و شرط بندی در سالهای اخیر با نامهای عجیب و حمایت برخی از چهرههای معروف، از خواننده گرفته تا فوتبالیست، در کشور ما پیدا شدند که اکثر آنها به دلیل ممنوع بودن در ایران، خارج از کشور و در کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و ارمنستان اداره میشوند.
هدف این سایتها اصولا افراد خام و ناآگاهی هستند که میخواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و به ثروت هنگفتی در مدتی کوتاه دست یابند. در این مقاله از مدیاتی سعی داریم تا سازوکار این سایتها را به شما معرفی کنیم و نشان دهیم که چطور و با چه روشهایی مانند فیشینگ پولهای مردم را به جیب میزنند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
قمار چیست؟
«قمار» یا «قمار بازی» نوعی بازی است که در آن شرط میشود به شخص برنده، مالی پرداخت شود. تمامی فقها نیز با استناد به آیه 90 سورهی مائده به حرمت این کار فتوا دادهاند و آن را عملی شیطانی تلقی میکنند. در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز که برگرفته از فقه شیعه میباشد، قمار جرم انگاشته شده و برای مرتکبان آن مجازات در نظر گرفته شده است.
بر همین اساس در فصل بیست و هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب 1375 در مواد 705 الی 711 به قماربازی و مجازات آن پرداخته است. بر اساس ماده 705 «قماربازی با هر وسیلهای ممنوع» میباشد و کلمهی «هر وسیلهای» نشان میدهد که سایتهای قمار و شرط بندی نیز طبق قوانین و فتوای فقها، حرام و ممنوع میباشد. به بیان دیگر تفاوتی نمیکند که این عمل در عالم واقع یا از طریق ابزار مجازی انجام شود؛ چرا که به هر نحوی که باشد مشمول مجازات است.
فعالیت سایتهای قمار و شرط بندی در چه حوزههایی است؟
اصولا وقتی حرف از سایت شرط بندی به میان میآید، اکثرا تصور میکنند که فعالیت آنها در مسابقات ورزشی و رزمی است؛ اما باید گفت که به هیچ وجه اینطور نیست. چرا که مسابقات همیشه در حال برگزاری نیستند و در دوران کرونا که تقریبا تمامی مسابقات مدت زمان زیادی تعطیل بودند، اما سایتهای شرط بندی همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و بیش از پیش به درآمد رسیدند.
در حقیقت شرط بندی در مسابقات تنها کاری نیست که این سایتها انجام میدهند. صاحبان این باتلاق، بازیهای معتاد کنندهای طراحی کردهاند که پول شما را چند برابر میکنند و در همین حین، طمع به سراغ شما میآید که پول خود را باز هم چندین برابر کنید؛ اما سیستم آنها طوری برنامه ریزی شده که پول شما را به سادگی بگیرد. در واقع بر اساس بررسیهایی که صورت گرفته است، نسبتهای برد و باخت در این سایتها دستکاری میشوند و در بهترین حالت تنها حدود 2 درصد احتمال برد میباشد!
در گذشته برای ورود به کازینوهای شرط بندی و قمار نیاز به مبلغ هنگفتی بود و اگر شخص پول چندانی نداشت نمیتوانست وارد این کارزار شود؛ اما این سایتها اقشار کم درآمد را هدف خود قرار دادهاند و با وعدههای پوچی برای درآمدهای میلیاردی آنها را وسوسه میکنند که اندک سرمایههای خود را وارد این بازی کنند.
شاید گمان کنید برای ورود به این سایتها هم باید مبالغ میلیونی داشته باشید، اما سخت در اشتباهید! کافی است پس از ارسال اطلاعات خود و شارژ حساب با مبالغ اندک که گاها به زیر 100 هزار تومان نیز میرسد، وارد این سایتها شوید و با شرط بندی یا انجام بازیهای مختلف، سود بسیاری را روانه حساب صاحبان این سازوکار کنید.
طعمه چطور به دام میافتد؟
کسب اعتماد در دنیای امروزی به کاری دشوار تبدیل شده است، اما گویا سایتهای قمار و شرط بندی روشهایی برای اعتماد سازی پیدا کردهاند و به وفور از آنها استفاده میکنند. این سایتها به منظور جلوگیری از شک و تردید به کار خود و جلب اعتماد، به صورت دورهای جوایزی با مبالغ کم و ناچیز بین کاربران خود تقسیم میکنند و با این کار افرادی را که برای سرمایهگذاری در سایتهای قمار و شرط بندی دچار تردید شدهاند، وسوسه میکنند. در حقیقت افراد به خیال این که پولشان چند برابر میشود و حتی ممکن است جوایزی را برنده شوند، سرمایه خود را در این سایتها تباه میکنند.
روش دیگری که اخیرا این سایتها برای به دام انداختن افراد به کار میبرند، استفاده از چهرههای معروف یا به اصطلاح سلبریتی است. در واقع صاحبان سایتهای قمار و شرط بندی با پرداخت مبالغ هنگفتی به این چهرهها، از خواننده و فوتبالیست گرفته تا چهرههای دنیای مجازی یا به اصطلاح شاخهای اینستاگرامی سعی در ترغیب مردم برای سرمایهگذاری در این سایتها دارند.
بیشتر بخوانید: سایت بت شادمهر عقیلی / خواننده ایرانی به دنبال کسب درآمد از سایت شرط بندی
این روش برای بسیاری از آنها مثمر ثمر بوده است. بسیاری از مردم به دلیل علاقهای که به این افراد معروف دارند، حرفها و وعدههایشان را باور کرده و با اعتماد به آنها وارد این چرخهی پوچ میشوند؛ اما پس از مدتی این سایتها کلیه سرمایه کاربران طعمه را بلوکه میکنند و دیگر به پیامهای آنها پاسخ نمیدهند و یا به روش فیشینگ حساب آنها را خالی میکنند.
فیشینگ بانکی و سرقت اطلاعات کاربران در سایتهای قمار و شرط بندی
برخی از مردم تصور میکنند که میتوان شانس خود را در سایتهای قمار و شرط بندی امتحان کرد و اگر نتیجه خوبی حاصل نشد از آن برای همیشه خارج شد؛ اما باید گفت به هیچ وجه اینگونه نیست. در حقیقت ورود و دادن اطلاعات شخصی و بانکی به این سایتها به اختیار خودتان است، اما خروج از آنها به دست شما نیست! به بیان دیگر شما با دادن این اطلاعات به سایتهای قمار و شرط بندی اجازه دسترسی به تمام دادههای بانکی خود را به آنها میدهید که این کار عواقبی مانند خالی کردن حساب شما را به دنبال دارد.
حال این سایتها چطور و با استفاده از چه چیزی میتوانند این کار را انجام دهند؟ فیشینگ روشی است که از آن برای این کار استفاده میکنند. بر اساس گزارشاتی که پلیس فتا منتشر کرده است، سایتهای قمار و شرط بندی برای شارژ حساب کاربر نیازمند درگاههای پرداخت بانکی هستند. صاحبان این سایتها در راستای اعتمادسازی و جذب طعمههای بیشتر، درگاههای بانکی پرداخت الکترونیکی جعلی را طراحی میکنند.
کارشناسان پلیس اعلام کردهاند که این درگاههای جعلی بسیار مشابه درگاه اصلی بانکها است. بدین صورت این سایتها اقدام به سرقت اطلاعات مهم شما مانند شماره کارت و رمز کارت میکنند و بلافاصله تمام مبلغ حساب شما را به حسابهای خود منتقل میکنند. به اصطلاح به این کار تله گذاری، رمزگیری یا فیشینگ گفته میشود.
در روش سرقت آنلاین فیشینگ که تمامی سایتهای قمار و شرط بندی از آن استفاده میکنند، یک درگاه با رابط گرافیکی کاملا مشابه نسخه اصلی طراحی میشود و از شما اطلاعاتی مانند شماره کارت، cvv2 و رمز کارت را دریافت میکند. شما نیز به خیال اینکه از طریق درگاههای معتبر بانکی کار خود را انجام میدهید، با فرستادن این دادهها برای این سارقان، تمام اطلاعات حساب بانکی خود را در دسترس صاحبان سایتهای قمار و شرط بندی قرار میدهید و آنها نیز به سادگی و به شکل غیر مجاز اقدام به برداشت تمام پولهای حساب شما میکنند و یا اطلاعات شما را با مبالغ هنگفت به خودتان یا افراد دیگر که به دنبال سودجویی و اخاذی هستند میفروشند.
توصیهی رسانه مدیاتی به شما عزیزان این است که به هیچ عنوان فریب تبلیغات و وعدههای توخالی این فرصتطلبان را نخورید و در صورت مشاهده چنین اتفاقاتی، مراتب را به پلیس فتا گزارش دهید.