رسانه مدیاتی – کمپانی توییتر به تازگی برنامه آزمایشی را راهاندازی کرده است که کاربران به کمک آن میتوانند توییتهایی را مشخص کنند که معتقدند حاوی اطلاعات نادرست است. آنها میتوانند درباره آن توضیحاتی را نیز ارائه کنند.
کاربران ناظران محتوای توییتر
طبق گزارشها تویییتر یا انتشار یک پست وبلاگ اعلام کرد این پروژه که برد واچ (Birdwatch) نام دارد ابتدا در کشور آمریکا راهاندازی شده است. این شبکه اجتماعی سال گذشته علاوه بر برچسبها، هشدارهایی درباره اطلاعات نادرستی که در این سایت منتشر میشود و شامل اطلاعاتی درباره همهگیری ویروس کرونا و انتخابات آمریکا بوده است را شروع کرد.
این برنامه در بخش جداگانهای از توییتر قرار دارد و فقط برخی از شرکتکنندگانی که برای شرکت در این برنامه آزمایشی درخواست کردند میتوانند پستهایی را ارسال کنند که اطلاعات نادرست را شناسایی و نادرستی آنها را اثبات میکنند. نوشتههای آنها هنگام شروع برای کاربران خارج از گروههای آزمایشی در توییتر قابل مشاهده نیست و فقط در سایت بردواچ دیده میشود.
توییتر پیشبینی کرده است که نهایت بین هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در این برنامه شرکت خواهند کرد و بابت این مشارکت نیز وجهی دریافت نمیکنند.
کیت کولمان، نایب رییس محصول توییتر اعلام کرد: «هنگامی که بین مشارکتکنندگان مختلف نظر مشترکی ایجاد شود، در نهایت قصد داریم این یادداشتها را مستقیما در توییتها برای مخاطبان جهانی توییتر قابل مشاهده کنیم. شرکتکنندگان آزمایشی این برنامه میتوانند به مفید بودن یادداشتهای مشارکتکنندگان دیگر امتیاز دهند.»
طبق گزارشهایی که رویترز منتشر کرده است کولمان اعلام کرد که ایجاد این جامعه چالشهای زیادی مانند تلاش برای مقاومت در برابر دستکاری و عدم اکثریت یافتن یک گروه خاص یا رفتار جانبدارانه دارد با این حال گفته میشود که این مدل ارزش امتحان کردن دارد.