رسانه مدیاتی – کاهش قیمت خودرو در بازار و نزدیک شدن قیمت برخی خودروها به قیمت کارخانه و همچنین تخلیه بازار حباب بازار باعث شده است برخی این سوال را داشته باشند که آیا فرآیند قرعه کشی خودرو حذف میشود؟
حذف قرعه کشی خودرو
کارشناسان در این زمینه معتقدند که ادامه پیدا کردن این شرایط باعث کاهش دلالی و سفتهبازی در بازار خودرو میشود. این موضوع میتواند فرآیند قرعه کشی خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مدتی قبل یکی از مسئولان شرکت سایپا درباره این موضوع عنوان کرد که به قرعه کشی خودرو به مرور زمان از برنامه خودروسازان حذف خواهد شد. مردم نیز بدون انجام قرعهکشی از راه سایت رسمی برای خرید خودروی مورد علاقه خود اقدام خواهند کرد.
در این راستا به نظر میرسد که کاهش قیمت خودرو در بازار و همچنین حذف مصوبات خودرویی شورای رقابت مبنی بر آزادسازی ۱۸ محصول کم تیراژ و عدم مجوز افزایش قیمت زمستانه، پیش فروشهای خودروسازان را نیز تحت تاثیر قرار دهد به صورتی که متقاضیان با روند کاهشی قیمتها در بازار ترجیح بر خرید فوری دارند تا پیش فروشی که قیمت مشخصی ندارد.
در این حوزه مدتی قبل یکی از دستاندرکاران صعنت خودرو اعلام کرده بود که پیش فروش خودرو تا حد زیادی روند کاهشی پیدا کرده است و برخی افراد نیز به دلایل مختلف ار پیشفروشهای قبلی انصراف دادهاند. به همین منظور خودروسازان نیز با مجوز کمیته خودرو رزروها را به میزان ۲۰۰ درصد افزایش دادهاند.
از طرفی رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده بود که اگر قیمت خودرویی با قیمت حاشیه بازار یکسان شد و تولید و تقاضا نیز برابر بودند دیگر قرعه کشی خودرو معنایی نخواهد داشت.
در نتیجه با ادامه پیدا کردن روند کاهشی قیمتها در بازار و از طرف دیگر تحقق جهش تولید که وزیر صمت برای آن وعده داده بود به صورت قطعی از تقاضای کاذب بازار کاسته خواهد شد که همین موضوع نیز باعث تعادلسازی عرضه و تقاضا میشود با این شرایط قرعهکشی خودرو دیگر توجیه نخواهد داشت و خودروسازان میتوانند محصولات خود را مانند گذشته از طریق سایتهای فروش عرضه کنند.