رسانه مدیاتی – طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است یکی از ایالتهای آمریکا بر تبلیغات اینترنتی کمپانیهای فناوری مانند گوگل و فیسبوک مالیات وضع کرده است.
پرداخت اجباری مالیات برای گوگل و فیسبوک
مریلند روز گذشته به اولین ایالت در آمریکا تبدیل شد که برای کمپانیهای بزرگ فناوری مانند گوگل و فیسبوک مالیات بر تبلیغات دیجیتال را در نظر میگیرد.
این در حالی رخ داده است که مجلس سنای این ایالت که به وسیله دموکراتها کنترل میشود روز گذشته حق وتوی لاری هوگان (فرماندار جمهوری خواه ایالت) درباره تصویب مالیات را رد کرد. تصویب این لایجه نیز ممکن است باعث ایجاد موجی از قوانین مشابه در سراسر آمریکا شود. با این وجود برخی از شرکتهای فناوری از راه تبلیغات به سود فراوانی رسیدهاند. از طرف دیگر نیز قانونگذاران به صورت روزافزون سلطه اقتصادی شرکتهای بزرگ فناوری را هدف گرفتند.
البته شایان ذکر است مشروعیت این نوع مالیاتها و تاثیر آن بر کسبوکارهای دیجیتالی به احتمال زیاد به یک کارزار دادگاهی تبدیل میشود. قوانین جدید، تبلیغات دیجیتال به احتمال زیاد در سال اول به درآمد ۲۵۰ میلیون دلار میرسد. به همین منظور پیشبینی میشود این درآمد مالیاتی برای مصارف آموزشی به کار برود.
بیل فرگوسن، رئیس سنای ایالت مریلند بکی از افرادی است که از این لایحه حمایت میکند. وی در یکی از پستهای فیسبوکی اعلام کرد که لایحه مذکور شرکتهایی را هدف گرفته که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تبلیغات دیجیتال میفروشند. این در حالی رخ داده است که مبلغ فروش تبلیغات دیجیتال گوگل و فیس بوک بسیار بیشتر از این رقمها است. سال گذشته نیز تبلیغات دیجیتال درآمد ۱۴۷ میلیارد دلاری برای گوگل و ۸۴ میلیارد دلاری برای فیس بوک به وجود آورد.
این در حالی است که فرماندار ایالت مریلند مخالف تصویب این قانون است. وی اعلام کرده است که تصویب این قانون باعث افزایش مالیات و هزینهها برای ساکنان این ایالت آنهم در زمان شیوع کووید ۱۹ میشود. تشکلهای فناوری و اقتصادی مختلفی نیز مخالف این قانون هستند.