یکی از مرجع های اعتبار سنجی سایت ها برای بررسی وبمسترها سرویس MOZ است. با نوع کارکرد سایت MOZ و نتایجی که به کاربردان میدهد تا حدودی همگی آشنا هستند.در این نوشته نمی خواهیم توضیحات کاملی در مورد این نتایج دهیم اما قصد داریم به این مساله بپردازیم که این نتایج چقدر قابل اعتماد بوده و درصد خطای آنها چقدر است.
آیا به آتوریتی و اسپم اسکور MOZ می توان اعتماد کرد؟
ابتدا از spam score شروع می کنیم. مقداری که درصد ریسک دامنه را نمایش میدهد.
موارد موثر بر spam score
مورد ساختار داخلی
صفحات مشابه از لحاظ محتوا و لینکهای شکسته شده و 404 ها و خطاهای ساختاری کاملا قابل اعتماد میباشد.
مطالب داخل سایت و اسپم بودن مطالب بدلیل نداشتن MOZ از تاریخچه مطالب و عدم تشخیص کپی بودن مطالب از سایر سایتها قابل اعتماد نمیباشد.
مورد لینکهای خروجی از سایت
با توجه به اینکه این موارد کاملا در دست صاحب سایت است این پارامتر قابل اطمینان بوده و امکان اصلاح آنها وجود دارد.
مورد بک لینکهای سایت
چالشی بزرگ در این مورد وجود دارد که به آن میپردازیم.
فرض کنید خبرخوان ها و اسکرپرهای بر سایت شما هجوم آورده و کلی لینک از سایت شما در این سایت های بی کیفیت و با درجه تمام اسپم وجود دارد ، سایت بدون پشتیبانی و فرم تماس و بدون هویت و یا اینکه وبلاگی در سرویس های مختلف وبلاگ دهی که اسپم وار نتایج گوگل را در صفحات خود قرار میدهند.
در اینجا این سوال مطرح میشود که با توجه به اینکه هیچکدام از این لینکها را خود شما ایجاد نکرده اید ، راهکار شما برای رفع این موارد چیست ؟
راهکار گوگل
معرفی دامنه ها و آدرس ها برای بی اثر کردن لینکها در سرچ کنسول
راهکار MOZ : لینکها را حذف کنید ؟!!! (مکاتبه کنید و تماس بگیرید تا لینکهای شما را حذف کنند!)
خبر خوان ها و اسکرپر ها
خبرخوانها با بهانه ی شکسته شدن لینکها و خراب شدن ایندکسهای گوگل تا حدودی (البته نه همه ی آنها) از این کار اجتناب می کنند.
اسکرپرها
سوال : چگونه با سایتی که پشت کلود فلر بوده نه آی پی مشخصی و نه فرم تماس و ایمیل و شماره ای دارد ارتباط بگیریم و از آنها بخواهیم لینکهای ما را حذف کنند.
سرویس وبلاگ
فقط فرم تماس با ما یا از طریق کامنت ؛ وبلاگی که غیر فعال بوده و گرداننده آن حدود 1 سال است به وبلاگ سر نمی زند چگونه پاسخگوی شما خواهد بود.
تماس با سرویس دهنده وبلاگ : حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران این اجازه را به شما نخواهد داد تا با گرداننده وبلاگ ازتباط بگیرید.
درخواست حذف وبلاگ و یا حذف مطلب از سرویس دهنده : در اکثر موارد به نتیجه نخواهد رسید.
ما در یک مورد عملیاتی موفق شدیم فقط 5 درصد لینکها را حذف کنیم!
اتوریتی صفحه
با توجه به اینکه MOZ تا حدودی در تشخیص مطالب اورجینال ناقص عمل می کند (البته این نظر شخصی است) به نظر میرسد بحث پارامتر محتوا را نتواند خوب تشخیص دهد ، اما میتوان تا حد قابل قبولی برای تشخیص کیفیت لینکها به این سرویس اعتماد کرد.
نتیجه گیری : اتوریتی صفحه در حد متوسط رو به بالا قابل اعتماد میباشد.
اتوریتی دامنه :
در مورد اتوریتی دامنه مانند اتوریتی صفحه میتوان نتیجه گیری کرد ، اما مواردی را بررسی کردیم که متوجه شدیم این مورد با شرایط خواصی قابل اعتماد میباشد.
حدود چند ماه پیش یکی از فعالین حوزه سئو از یک باگ این سرویس رونمایی کرد ، خیلی از سایتها از این باگ استفاده کردند و اتوریتی خود را بصورت فیک بالا بردند ؛ در اینجا بحث ما این باگ و تکنیک نیست.
اما با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه یک مورد شدیم که میتوان با یک نظر کلی تشخیص داد که آیا اتوریتی دامنه یک وبسایت قابل اعتماد میباشد یا خیر
ساده است تفاوت اتوریتی صفحه اصلی با اتوریتی دامنه !
تمام سایت هایی که بصورت فیک اتوریتی دامنه ی خود را بالا برده بودند نمره اتوریتی دامنه ی آنها بالاتر از اتوریتی صفحه ی آنها بود ، و این اختلاف قابل توجه بود. در ضمن نمودار تغییر اتوریتی دامنه گواه این مورد بود و میشد تغییر یکباره اتوریتی دامنه را مشاهده کرد.
برای مشاهده نمودار می توانید به سایت MOZ مراجعه کنید
همچنین از لینک زیر میتوانید این مورد را مشاهده کنید
نتیجه گیری : در مواردی قابل اعتماد (در حد بالا) و در مواردی غیر قابل اعتماد !