رسانه مدیاتی – جفری پرستون بیزوس یا همان جف بزوس در سال ۱۹۹۴ کسبوکار فروش اینترنتی کتاب را شروع کرد و اولین قدم شروع کار آمازون را برداشت. او در حوزههای رسانه، تولید گجتهای دیجیتال و حتی دنیای سرگرمی نیز حضوری فعال دارد.
جف بزوس کیست؟
جف بزوس در سال ۱۹۶۴ در ایالات متحدهی آمریکا به دنیا آمد. او از همان ابتدا عاشق کامپیوتر بود و در دانشگاه در رشتههای علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک تحصیل کرد. او پس از پایان دوران تحصیل خود در «وال استریت» مشغول به کار شد. بعد از گذشت چهار سال نیز شغل پرسود خود را رها کرد و در ۳۰ سالگی آمازون را راه انداخت. آمازون بهتدریج از یک کتابفروشی آنلاین به بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا تبدیل شد. اما بزوس به این راضی نبود و وارد حوزههای جدیدی شد؛ مهمترین آنها شاید خرید روزنامهی «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۳ باشد.
قبل از آمازون
جف بزوس از کودکی خود روحیه کنجکاوی داشت و گاراژ خانه خود را به آزمایشگاه تبدیل کرده بود. او خود را با قطعات الکترونیکی سرگرم میکرد. در نوجوانی بههمراه خانوادهاش به «میامی» مهاجرت کرد. جف در آن سالها به دنیای جذاب کامپیوترها دل بست. او به دانشگاه پرینستون رفت و در رشتههای علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از آنجا فارغالتحصیل شد.
پس از پایان تحصیل، او در چند شرکت مختلف مانند «وال استریت» (Wall Street) ازجمله Fitel، Bankers Trust و شرکت سرمایهگذاری D.E. Shaw مشغول به کار شد.
او در طول چهار سال حضور خود در بازار وال استریت موفقیتهای زیادی بهدست آورد. در حالی که همیشه چیز عالی به نظر میرسید، جف بزوس بزرگترین تصمیم زندگی خود را گرفت. او در سال ۱۹۹۴ از شغل خود استعفا داد، به سیاتل رفت و کسبوکار اینترنتی خود را راه انداخت. شروع آمازون نیز در این شرایط زقم خورد.
جف بزوس دفتر کار کوچک خود رادر گاراژ خانهاش برپا کرد. در ابتدا فقط چند کارمند داشت. آنها کار روی نرمافزار سایت را شروع کردند. مدتی پس از آن نیز دفتر کارشان را به خانهای دو اتاقخوابه منتقل کردند و پس از مدت کوتاهی نمونهی آزمایشی وبسایت موردنظرشان را ساختند.
موفقیت آمازون
اولین موفقیت آمازون در حقیقت عجیب و غریب بود. در ۳۰ روز اول، Amazon.com بدون هیچگونه تبلیغاتی در ایالات متحدهی آمریکا و ۴۵ کشور دیگر، کتاب فروخت. در عرض دو ماه، فروش این وبسایت به ۲۰ هزار دلار در هفته رسید. در سال ۱۹۹۷ نیز با ادامه یافتن موفقیتهای این پلتفرم، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در مورد آیندهی آمازون دچار تردید شدند. خیلی از کتابفروشیهای سنتی کمکم سایتهای فروش خود را راه میانداختند. با گذشت دو سال از این موضوع علاوه بر اینکه آمازون متوقف نشد؛ بلکه از همه رقیبان خود نبز پیشی گرفت و بهعنوان رهبر دنیای تجارت الکترونیکی شناخته شد.
این پلتفرم از سال ۱۹۹۸ محصولات دیگری را هم برای فروش روی سایت قرار داد؛ ابتدا با CD و ویدیو شروع شد و به مرور زمان لباس، وسایل الکترونیکی، اسباببازی و چندین رستهی دیگر هم روی آمازون قرار گرفت.
این کمپانی در سال ۱۹۹۸ وبسایت معروف خود IMDb را از آن خود کرد. یک سال پس از آن نیز وبسایت Alexa را خرید که در زمینهی ارایهی دادهها و تحلیلهای صفحات وب فعالیت میکند. در سال ۲۰۰۷ نیز وبسایت DPReview که به بررسی تخصصی دوربینهای دیجیتال میپردازد به زیرمجموعهای از آمازون تبدیل شد.
جف بزوس در سال ۲۰۰۷ دستبهکار شد و به سراغ تولید محصولات دیجیتالی رفت. در این سال او از اولین کتابخوان الکترونیک آمازون با نام «کیندل» (Kindle) رونمایی کرد. او در همان سال در شرکت Blue Origin هم سرمایهگذاری کرد. شرکتی که در زمینهی فناوریهای مربوط به سفرهای فضایی فعالیت میکند.
جف بزوس در سال ۲۰۱۱ و یک سال پس از معرفی اولین آیپد شرکت اپل، اولین تبلت آمازون را معرفی کرد. این تبلت، کیندل فایر (Kindle Fire) نام داشت. آمازون تا این لحظه چندین مدل کتابخوان الکترونیک و تبلت را وارد بازار کرده است.
او در سال ۲۰۱۳ به یک رسانهی قدرتمند احتیاج داشت و از این رو، روزنامهی واشنگتن پست (Washington Post) و تمام ناشران مرتبط با آن را خرید. بزوس برای انجام این کار ۲۵۰ میلیون دلار خرج کرد. این خرید مربوط به جف بزوس است و ارتباطی با شرکت آمازون ندارد.