مدیاتی – الگوریتم BERT گوگل از 1 اکتبر 2019 کار خود را صرفاً بر روی جستجوهای انگلیسی زبان آغاز کرد. کارکرد این الگوریتم طوری است که بر روی 10 درصد از ورودی های گوگل سایتها تاثیر مثبت یا منفی می گذارد. در الگوریتم برت از هوش مصنوعی استفاده شده که با توجه به آن، گوگل ادامه عبارت مورد جستجوی کاربر را حدس می زند و با توجه به آن، بهترین لینک متناظر با جستجوی کاربر را به وی نشان می دهد.
الگوریتم برت(BERT) گوگل چیست و چطور رتبه سایتهای ایرانی را تکان داد؟
به عنوان مثال اگر کاربری این عبارت را سرچ کند : hotels in tehran الگوریتم گوگل می تواند این عبارت را به عبارت Lis of best hotels in tehran و یا reserve best hotels in tehran و یا address of best hotels in tehran تبدیل کند که انتخاب بین این عبارت کاملتر بر اساس هوش مصنوعی و کوکی ها و جستجوهای قبلی کاربر مرتبط خواهد بود. حال اگر سایتی قبلاً در کلمه کلیدی hotels in tehran در جایگاه اول نتایج گوگل قرار داشت احتمالاً در به روزرسانی جدید الگوریتم برت، دیگر در جایگاه نخست قرار ندارد و سایتی در لینک 1 قرار دارد که در تیتر و متادسکریپشن آن و البته متن محتوای داخلی صفحه، به طور دقیقتر و کاملتری به عبارات مورد جستجوی با معنی اشاره کرده باشد.
در مثال زیر نیز همانطور که مشاهده میکنید قبلا سایتی که عیناً کلمه مورد جستجوی کاربر را در دل خود داشت، در رتبه 1 نتایج جستجو قرار داشت اما بعد از الگوریتم برت، سایتی که به صورت مفهوم واقعی به عبارت مورد جستجوی کاربر نزدیک است، در صدر قرار گرفته است.
به زبان ساده تر اینکه گوگل با اعمال این الگوریتم سعی در مقابله با استفاده بی معنی از کیوردها در محتوا و تیتر مطالب داشت. از تاریخ 6 آوریل 2021 الگوریتم BERT بر روی سایر زبانها از جمله زبان فارسی نیز اعمال شده و همین موضوع باعث افت ورودی گوگل برخی از سایتها و تغییر در رده بندی لینک های آنها در نتایج جستجوی گوگل شده است.
علت افت ورودی گوگل این قبیل سایتها که تعدادشان کم هم نیست، محتوای بی کییت و keyword stuffing است که در متن و متادسکریپشن استفاده کرده بودند که توسط الگوریتم جدید گوگل شناسایی شده اند و با نمره منفی که دریافت کرده اند، تنزل رتبه در SERP را تجربه می کنند.
چطور با توجه به الگوریتم برت محتوا بنویسیم؟
برای بهینه سازی محتوای سایت با توجه به الگوریتم BERT می بایست به ساختار زبان و با معنا بودن جملات توجه ویژه ای شود. با توجه به اینکه گوگل مفهوم جملات را با توجه به هوش مصنوعی خود به هر زبانی متوجه می شود، نقش نگارش های با کیفیت و استفاده از کلمات و جملات درست در تولید محتوا بیش از پیش مشخص می شود. در جملات خود سعی در استفاده از جملات کوتاه تا حداکثر 15 کلمه داشته باشید و از کلماتی مثل “زیرا” و “به همین منظور” و “همچنین” در ارتباط دادن بین جملات حتماً استفاده نمانید.
در انتها ذکر این نکته ضروریست که الگوریتم برت گکل به هیچ عنوان جایگزین الگوریتم RankBrain که در سال 2015 معرفی شد نشده و کارکرد این دو الگوریتم مکمل یکدیگر است.