رسانه مدیاتی – بازار خودرو در دو ماه اخیر با حاشیه زیادی روبهرو بود که مهمترین نتیجه آن نیز پایان عرضه خودرو با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان توسط خودروسازان است.
پایان عرضه خودرو با قیمت زیر 100 میلیون تومان
حاشیهها در ماههای اخیر از روش قیمتگذاری تا درخواست خودروسازان از مجلس برای آزادسازی واردات در مقابل آزادسازی قیمت را در برگرفت. اما نتیجه درخواستها و تصمیمگیریها این بوده که قیمت انواع خودروهای تولیدی کارخانههای داخلی به بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر مصرفکننده داخلی حتی در صورت ثبتنام و خرید مستقیم از کارخانه، نمیتواند با هزینهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی داخلی خریداری کند.
سناریوی نخست به قیمتگذاری شورای رقابت بازمیگردد؛ این نهاد که در زمستان سال اخیر به دنبال ثبات نرخ تورم از اعلام نرخ جدید خودرو برای ۳ ماهه پایانی سال عقب کشیده و اعلام کرده بود که از این به بعد قیمت خودرو به صورت ۶ ماهه تعیین میشود، در ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری مصوبهای مبنی بر افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودرو را ابلاغ کرد.
مسئولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت راضی نبودند و از همان ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحا درخواست افزایش بیشتر قیمت خودروها را اعلام کردند.
در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعهسازان در نامهای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.
نکته قابل توجه در این درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفههای بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعا انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمیشود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.
بیشتر بخوانید: «خیانت دولت به سرمایه مردم در بورس | علت هجوم سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟»
پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمتهای جدید را اعلام کردند که بررسیها نشان میدهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش دادهاند و به نوعی دستشان در تعیین قیمتهای جدید باز بوده است. با این اقدام، دیگر قیمت کارخانهای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.