رسانه مدیاتی – طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است بازار خودرو به دلیل نوسان ارز و زمزمه آزادسازی قیمت ها دچار رکود شدید شده و خبری از خرید و فروش خودرو در بازار نیست و رکود حاکم است.
نوسان شدید قیمت ها در بازار خودرو
با ادامه پیدا کردن روند تغییرات قیمتی در نرخ ارز بازار خودرو نیز نوسانهای قیمتی را در انواع خودروهای داخلی و خارجی تجربه کرده است. اما نکته مهم این است که هنوز کسی حاضر به معامله نیست و فروشنده ها نیز به فروش خودرو تمایلی ندارند.
نوسان قیمت ارز زمزمههای آزادسازی قیمت خودرو و روند افزایشی قیمت محصولات در کارخانجات خودروسازی خود عاملی شده تا رکود در بازار خودرو تشدید پیدا کند. در حال حاضر قیمت ها فقط اعلام شده و در عمل خبری از رونق خرید و فروش نیست.
در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعهسازان در نامهای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خواستار آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.
نکته قابل توجه در این درخواست خودروسازان آن است که با توجه به تعرفههای بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، قطعا انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمیشود که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.
بیشتر بخوانید: «خیانت دولت به سرمایه مردم در بورس | علت هجوم سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟»
پس از ارسال این نامه، خودروسازان اقدام به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمتهای جدید را اعلام کردند که بررسیها نشان میدهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش دادهاند و به نوعی دستشان در تعیین قیمتهای جدید باز بوده است. با این اقدام، دیگر قیمت کارخانهای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.
در حال حاضر پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس با قیمت ۱۹۲ میلیون تومان، کوییک دنده ای با قیمت ۱۴۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دو گانه سوز ۱۹۱ میلیون تومان و پژو پارس با قیمت ۲۱۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.
همچنین پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۱ میلیون تومان، پژو” ۲۰۰۸” ۸۹۰ میلیون تومان ، رانا پلاس ۲۳۳ میلیون تومان و دنا پلاس “تیپ ۱” ۳۲۱ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.