رسانه مدیاتی – آمارهای جدید از وضعیت بازار مسکن تهران نشان میدهد که نرخهای پیشنهادی در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه ۸ درصد کاهش یافته و افت قیمت در مناطق شمالی، بیشتر بوده است.
قیمت مسکن در مدار کاهش قیمت
اولین آمار غیررسمی از بازار مسکن در خرداد ماه کاهش نسبی قیمتها را نشان میدهد. عواملی مانند تلفیق چند عامل فرعی با انتخابات ریاست جمهوری و گفتوگوهای برجام، به عنوان دو متغیر اصلی به تعدیل انتظارات تورمی و حتی ریزش قیمتها در بازار مسکن، به ویژه در مناطق واقع در نیمه شمالی پایتخت منجر شده است. کاهش قیمتهای پیشنهادی که از بهمن ماه گذشته آغاز شده در خردادماه نیز ادامه پیدا کرد.
طبق دادهها که تحولات بازار مسکن شهر تهران را بررسی میکند قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی در آگهیهای خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ماه ۸ درصد کاهش یافته است. بیشترین افت قیمت به ترتیب در مناطق ۲، ۲۲، ۴، ۶ و ۵ اتفاق افتاده است. از طرف دیگر مناطق ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ با مقدار اندکی رشد قیمت مواجه شدند. نرخها در مناطق ۷، ۸، ۱۳ و ۱۷ نیز با ثبات همراه بود.
درصد تغییرات قیمت متر مربع آگهیهای فروش مسکن نشان میدهد که متوسط قیمت از ۴۶.۷ میلیون تومان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ۴۳ میلیون تومان در خردادماه رسیده که افت ۸ درصدی را نشان می دهد. البته میانگین قیمتهای قطعی بر اساس معاملات اردیبهشت ماه ۲۸.۸ میلیون تومان در هر متر مربع است.
متوسط قیمت هر متر مسکن در آگهیهای منطقه ۱ از ۷۹.۴ میلیون تومان به ۷۹.۱ میلیون تومان رسیده است. در منطقه ۲ نرخ هر متر مربع از ۶۴ میلیون به۶۰ میلیون، در منطقه ۴ از ۴۵ میلیون به ۴۳ میلیون، منطقه ۵ از ۳۹ به ۳۷.۹ میلیون، منطقه ۶ از ۵۰ به ۴۸ میلیون و منطقه ۲۲ از ۳۵.۷ به ۳۴ میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر درصد تغییر بازدید آگهیها که میتواند نشانهای برای محاسبه میزان تقاضا باشد از رشد ۹.۳ درصد در خردادماه ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت ماه حکایت دارد. میزان بازدید از آگاهی های اجاره نیز افزایش ۳.۴ درصدی را نشان میدهد.
با این وجود نرخهای پیشنهادی اجاره نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد کاهش یافته و این در حالی است که حجم عرضه واحدهای اجاری در خردادماه ۱۴.۳ درصد در مقایسه با یک ماه قبل افزایش پیدا کرده است.
شاخص تقاضای خرید و فروش به تفکیک متراژ هم که از آگهیهای سامانه کیلید استخراج شده نشان میدهد رتبه اول بازدید مربوط به واحدهای ۸۰ تا ۱۰۰ متر مربع است که ۲۱ درصد بازدیدها را شامل میشود. در رتبه دوم نیز واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متر با ۱۵ درصد قرار دارند. واحدهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر و ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر نیز هریک ۱۲ درصد از بازدید کل آگهیها را به خود اختصاص میدهند.
در بازار رهن و اجاره هم واحدهای ۸۰ تا ۱۰۰ متر مربع با سهم ۲۴ درصدی از بازدیدها رتبه اول را دارند. در رتبه دوم واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متر با ۱۶ درصد قرار گرفتهاند و خانههای ۱۲۰ تا ۱۴۰ متر با سهم ۱۴ درصدی جایگاه سوم را به خود اختصاص دادهاند.
بیشتر بخوانید: «خیانت دولت به سرمایه مردم در بورس | علت هجوم سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟»