رسانه مدیاتی – گزارشهای اخیر نشان میدهد کمپانی گوگل به کاربران موتور جست و جوی خود اطلاعات کاملی را درباره نتایج جست و جویی که نمایش داده میشود فراهم میکند.
جزئیات نتایج در موتور جستوجوی گوگل نمایان میشود
طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است کمپانی گوگل اعلام کرد کاربران موتور جست و جوی گوگل در حال حاضر این قابلیت را د ر دسترس دارند که روی جزئیاتی مانند چگونگی تطبیق نتایج جستوجو با واژههای مورد جستوجو کلیک کنند تا درباره مناسب بودن اطلاعات نمایش داده شده تصمیم بگیرند. گوگل این تغییرات را صورت میدهد تا به کاربران اطلاعات بیشتری درباره نتایجی که در موتور جست و جوی گوگل ظاهر میشود، فراهم کند.
در این راستا گزارشهایی که رویترز منتشر کرده است نشان میدهد این شرکت اوایل امسال پنلهایی را معرفی کرد که به کاربران منبع اطلاعاتی که مشاهده میکنند را نشان میدهند. پنل های درباره این جست و جو توضیحی درباره وب سایت مرتبط را فراهم می کند که ممکن است مربوط به منابع اطلاعات سایت یا اطلاعات دیگر مربوط به وب سایت باشد. همچنین موتور جستوجوی گوگل اخیرا گامهایی را برای راستی آزمایی نتایج جست و جو برداشته است و به کاربران درباره نتایج جست و جویی که با سرعت زیادی تغییر میکنند و ممکن است قابل اتکا نباشند، هشدار می دهد.
مدتی قبل نیز یک قاضی فدرال اجازه داد شکایتی دسته جمعی علیه گوگل ثبت شود. براساس این شکایت گوگل به ثبت و انتشار محاورات خصوصی افرادی متهم شده که به طور تصادفی دستیار صوتی هوشمند را در موبایلهایشان فعال کرده بودند.
در این راستا بت لابسون فریمن قاضی دادگاه فدرال آمریکا در حال حاضر به شاکیان اجازه داده به دلیل نقض قانون حریم خصوصی فدرال و نقض قوانین قرارداد، شکایت گروهی علیه گوگل و شرکت مادر آن (آلفابت) ثبت کنند.
البته فریمن ادعاهای مربوط به شاکیان نقض قانون حمایت از مصرف کننده را رد کرد اما به گفته او ممکن است درباره این شکایت تجدیدنظر شود.
زمانی که کاربر اصطلاحاتی موسوم به «عبارات داغ» مانند «سلام گوگل» یا «اوکی گوگل» را میگوید، دستیار هوشمند گوگل فعال میشود. اما شاکیان اعلام میکنند گوگل اجازه ندارد از صدای محاورات آنها برای تبلیغات هدفمند استفاده کند.
به گفته فریمن شاکیان نشان دادند آنها به مدت کافی از دستگاههای مجهز به دستیار هوشمند گوگل استفاده کردهاند و به موجب آن انتظارات قابل قبولی درباره حریم خصوصی دارند.
او در ادامه افزود: «هرچند گوگل در بخش سیاستهای حریم شخصی خود اعلام کرده است که اطلاعات را برای تبلیغات هدفمند جمع آوری میکند، اما درباره اینکه از محاورات بی غرض و بدون وجود عبارات داغ هم استفاده میکند، به اندازه کافی به کاربران اطلاع رسانی نکرده است.»
بیشتر بخوانید: «تولیدکنندگان محتوا میتوانند از ویدیوهای کوتاه در فیس بوک درآمد کسب کنند»