رسانه مدیاتی – طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است کمیسیون فدرال تجارت آمریکا اسناد بیشتری به شکایت علیه فیس بوک اضافه کرده و شرکت را متهم می کند رقبایش را می خرد یا نابود می کند.
فیس بوک به خرید رقبا متهم شد
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا شکایت آنتی تراست خود علیه فیس بوک را تجدید و جزئیات بیشتری به اتهامات علیه این پلتفرم اجتماعی افزوده است. در این شکایت فیس بوک متهم شده رقبایش را نابود میکند یا می خرد و از قاضی خواسته شده تا شبکه اجتماعی مذکور را وادار کند که اینستاگرام و واتس اپ را بفروشد.
شکایت جدید که سندی ۸۰ صفحهای است و بسیار طولانیتر از شکایت اولیه است، شامل اطلاعات بیشتری است که از ادعای کمیسیون فدرال تجارت آمریکا درباره انحصارگرایی فیس بوک پشتیبانی میکند. در اسناد شکایت جدید اشاره شده فیس بوک بازار شبکه اجتماعی خصوصی آمریکا را به انحصار خود درآورده است.
کمیسیون فدرال تجارت اسنادی به شکایت نامه اولیه اضافه و درخواست فیس بوک برای برکناری لیندا خان (رئیس این کمیسیون) از تحقیقات را رد کرده است. این شرکت همچنین درخواست خود برای دستور دادگاهی جهت فروش اینستاگرام و واتس اپ توسط فیس بوک را تکرار کرده است. کمیسیون مذکور فیس بوک را متهم کرده به طور غیرقانونی رقبایش را می خرد یا نابود میکند.
این در حالی است که مدتی قبل یک سخنگوی فیسبوک به بی.بی.سی گفت: «طبق قوانین آمریکا، طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی تحریم شده است و ما طبق سیاستهای خودمان در رابطه با سازمانهای خطرناک، فعالیت آن را ممنوع کردیم. این بدین معناست که ما حسابهای ایجاد شده از طرف طالبان یا در حمایت از طالبان را حذف میکنیم و هرگونه ستایش، حمایت و جانبداری از آنها ممنوع شده است.»
این سخنگو همچنین گفت: «تیمی متشکل از کارشناسان افغان که پشتو و دریزبان هستند و زبان محلی را متوجه میشوند، به ما در شناسایی و تشخیص مسائل در این پلتفورم کمک میکنند.»
این غول رسانه اجتماعی گفت که در مورد به رسمیت شناختن دولتهای ملی تصمیم نمیگیرد بلکه از “اقتدار جامعه بینالمللی” پیروی میکند. فیسبوک تاکید کرد که این سیاست در مورد همه پلتفورمهای آن از جمله شبکه اصلی رسانههای اجتماعی آن، اینستاگرام و واتساپ اعمال میشود.
در همین حال گزارشهایی از فعالیت طالبان در واتساپ منتشر شده است. فیسبوک گفت که چنانچه متوجه شود این گروه از واتساپ استفاده میکند، جلوی آن را میگیرد. همچنین پلتفورمهای رسانه اجتماعی دیگر بابت نحوه برخورد با محتواهای مرتبط با طالبان تحت بررسی قرار گرفتهاند.
طالبان از توییتر هم برای اطلاع رسانی استفاده میکند. سخنگوی توییتر در این رابطه به سیاست های خودش علیه سازمانهای خشونت طلب و محتوای مرتبط با تنفر اشاره کرد. براساس این قوانین، توییتر به گروههایی که تروریسم یا خشونت علیه غیرنظامیان را ترویج میکنند، اجازه فعالیت نمیدهد. شرکت یوتیوب اما هنوز درباره سیاستهایش درباره طالبان اظهارنظری نکرده است.
بیشتر بخوانید: «تولیدکنندگان محتوا میتوانند از ویدیوهای کوتاه در فیس بوک درآمد کسب کنند»


