رسانه مدیاتی – طبق گزارشهای ستاد تنظیم بازار، احتمالا در جلسه روز چهارشنبه دهم آذر خود در مورد افزایش نرخ خودرو تصمیمگیری میکند. برخی اخبار از احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو حکایت میکنند. اما آیا این اقدام میتواند چالش زیان انباشته خودروسازان را برطرف کند؟
احتمال گران شدن خودرو
خودروسازان روز سهشنبه ۱۸ آبان اعلام کردند که قیمت خودروها را افزایش دادهاند. در آن مقطع، ایران خودرو ۱۵ تا ۱۹ درصد و سایپا ۱۵ تا ۱۷ درصد بر قیمت محصولاتشان افزودند.
اما این پایان ماجرا نبود. روز پنجشنبه، سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور دستور داد که افزایش قیمت خودروها متوقف و تصمیمگیری در این مورد به ستاد تنظیم بازار سپرده شود.
ستاد در حدود ۱۷ روز گذشته در این مورد موضعی نگرفته است. حتی هفته گذشته، رسانهها اعلام کردند که در جلسه روز چهارشنبه، ۳ آذر تکلیف قیمت خودروها مشخص میشود، اما این این اتفاق رخ نداد.
اکنون گفته میشود احتمالا در جلسه آینده ستاد در این مورد تصمیمگیری میشود و قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۱۰ درصد افزایش مییابد.
او میگوید: «حتی همان افزایش ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت خودرو نیز کمکی به خودروسازان نمیکرد. چالش زیان انباشته را نمیتوان با صرف افزایش قیمت برطرف کرد.»
زاوه میافزاید: «افزایش حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو، با توجه به اختلاف قیمت محصولات خودروسازان با بازار توجیه منطقی نیز ندارد.»
به گفته او، صرفا به دلیل دستور رئیسجمهور مبنی بر توقف افزیش قیمتها و ورود ستاد تنظیم بازار، ممکن است این نهاد چنین تصمیمی را بگیرد تا حرف آقای رئیسی زمین نماند.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید میکند: «مشکل زیان انباشته خودروسازان را باید با ورود سرمایه جدید، آزادسازی قیمتها، کاهش هزینهها و فروش بخشی از داراییهای آنها حل کرد.»
زاوه توضیح میدهد: «جذب سرمایه جدید، از طریق بازار سرمایه ممکن است، اما قیمتگذاری دستوری سد راه تشویق مردم به حضور فعال در بورس است.»
او میافزاید: «خودروسازان برای کاهش هزینهها باید آزاد باشند قطعات مورد نیاز خود را از هر منبعی که به صرفهتر باشد تامین کنند، اما اکنون محدودیتهای قانونی و فراقانونی زیادی در این زمینه وجود دارد.»
به گفته این کارشناس، برای مثال ممنوعیت واردات قطعاتی که در داخل تولید میشوند، سدی در راه تامین قطعات با قیمت مناسب است.
زاوه میگوید: «خودروسازان حتی در خرید قطعات از تولیدکنندگان داخلی نیز آزادی عمل ندارند و محدودیتهای فراقانونی زیادی برای آنها ایجاد شده است.»
این کارشناس صنعت خودرو تاکید میکند: «تا زمانی که صحبت از ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته باشد، افزایش قیمت مشکلی را حل نمیکند.»
او میافزاید: «این راهکار حتی اگر به صورت مقطعی تاثیرگذار باشد، تورم تاثیر آن را میگیرد.»
به گفته زاوه، چالشهای بخشی در یک صنعت، تحت تاثیر شاخصهای کلان اقتصادی قرار دارند و بدون توجه به این مباحث نمیتوان مشکلات را درمان کرد.
بیشتر بخوانید: «ریپل چیست و چرا با بقیه ارزهای دیجیتال متفاوت است؟»