رسانه مدیاتی – خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان بسیار زیاد است و یک تهدید برای پیشرانهی خودرو به شمار میرود. در ادامه دلیل این موضوع را بیان خواهیم کرد.
خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان
در این مطلب به خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان میپردازیم. ضد یخ با جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی روی واشرها و سایر اجزای سیستم خنک کننده، باعث می شود موتور به خوبی کار کند. به انتقال حرارت کمک میکند و تشکیل رسوب را از بین میبرد. آب به طور طبیعی حاوی کلسیم و منیزیم است که میتواند منجر به تجمع مواد معدنی یا رسوب در سطوح سیستم خنک کننده شود. مقیاس ۱/۱۶ اینچ ضخامت راندمان انتقال حرارت را تا ۴۰ درصد در موتور شما کاهش میدهد.
در صورت یخ زدن آب در سیستم خنک کننده، اقدامات لازم را انجام دهید. صدای جیغ بی امان یا داغ شدن بیش از حد موتور، نشانهای است که سیستم خنک کننده شما یخ زده است. ضروری است که احتراق را خاموش کنید و رانندگی را متوقف کنید. در غیر این صورت، موتورها منفجر میشوند.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان به موتور خود زمان دهید تا آب شود. اگر بیرون پارک شود ممکن است چند روز طول بکشد. اما اگر بتوان آن را با خیال راحت در داخل یک گاراژ یا سازه گرم جابجا کرد، باید سریعتر آب شود. با قرار دادن یک فن گرمکن در جلوی رادیاتور، این فرآیند را تسریع کنید. تا زمانی که موتور کاملاً آب نشده پشت فرمان برنگردید.
در نهایت، ماشین یا کامیون خود را به فروشگاه خودرو مطمئن خود ببرید و کل سیستم خنک کننده را تخلیه و شستشو دهید. مایع را با ضدیخ/خنک کننده با کیفیت بالا جایگزین کنید.
پیش از بررسی دقیق خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان شایان ذکر است که سازوکار موتورهای درونسوز به وسیلهی نیروی بدست آمده از انفجار صورت میگیرد، تعداد این انفجارها یکی دو تا نیست و در یک پیشرانهی ۴ سیلندر، حتی در دورهای پایین ظرف یک دقیقه هزاران انفجار انجام میپذیرد و همین موضوع باعث بالا رفتن دما میشود.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان موتور بهوسیلهی گردش هوا یا آب خنک میشود، موتورهای هوا خنک به دلیل نداشتن مایع خنک کننده و تجهیزات خنککاری سبک وزنتر هستند، ولی اگر تحت فشار قرار بگیرند زودتر داغ میکنند. امروزه جز تعداد اندکی، تمامی پیشرانهها از نوع آب خنک هستند.
آب با گذر از این مجاری به کاهش دمای موتور کمک به سزایی میکند. موتورهای آبخنک در کنار مزیتهایی که دارند، نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. مایع خنککننده توسط پمپ آب در مجاری تعبیه شدهی بلوک موتور به گردش در میآید و بعد از جذب حرارت، آب داغ شده از موتور خارج و وارد رادیاتور میشود؛ آب رادیاتور در مجاورت هوا خنک شده و از سمت دیگر این قطعه خارج شده و دوباره به بلوک موتور باز میشود.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان همانطور که میدانید آب در دمای زیر صفر درجه یخ میزند؛ به همین دلیل مایع خنک کنندهی ایدهآل باید ترکیبی از آب و ضدیخ باشد. ضدیخ باعث میشود آب در دمای یخبندان همچنان سیال باشد و در موتور گردش داشته باشد. علاوه بر این ایتلن گلیکول موجود در ضدیخ، باعث شستشوی مجاری خنککننده میشود و زنگزدگی و رسوب بر جای نمیگذارد، همچنین با خاصیت روانکنندگی باعث طول عمر مجموعهی پمپ آب میشود.
مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ، دمای انجماد محلول را به ۴۰ درجه زیر صفر و دمای جوش را به ۱۰۸ درجه میرساند که با وجود فشار در سیستم خنککننده این عدد به ۱۲۰ درجه سانتیگراد میرسد.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان ضدیخ با کیفیت یکی از آن موارد ضروری است که باید همیشه در سیستم خنککننده موجود باشد. واضح است که نداشتن ضدیخ در دمای زیر صفر باعث یخ زدن مایع خنککننده میشود. ولی ای کاش فقط با یک یخ زدن ساده قضیه تمام میشد.
آب در زمان یخ زدن افزایش حجم پیدا میکند، متاسفانه بلوک موتور از جنس آهن یا آلومنیوم ساخته میشود که علاقهی زیادی به خاصیت کشسانی ندارد؛ پس تکلیف افزایش حجم آبی که در این مجموعه یخ میزند چه میشود؟ ساده است، ترکاندن بلوک موتور، پاره کردن شلنگها و نابود کردن شبکههای رادیاتور.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان این در حالی است که اگر در همین شرایط یک استارت جاندار نثار ماشین بخت برگشته کنید، در اولین لحظه واتر پمپ قفل شده باعث پارگی تسمهتایم خواهد شد و همین موضوع باعث برخورد سوپاپها با پیستون و کج شدن آنها میشود. این دفعه هزینهی تعویض یک موتور کامل روی شاخش است.
ممکن است که یخبندان شده باشد و علاوه بر این که ماشینتان ضدیخ ندارد، تخم تمام ضدیخها را هم ملخ خورده است! در چنین شرایطی چه کار باید بکنیم تا موتور بیچاره یخ نزند؟ بهتر این است در یک فضای بسته پارک کنید.
در ادامه بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان اگر فضای بسته پیدا نمیکنید دماغهی خودرو را به دیوار یا خودروی جلویی نزدیک کنید. بسته به دمای هوا و شدت باد هر چند ساعت یا هر چند دقیقه اتومبیل را تا زمانی که به بیشترین دما برسد روشن نگاه دارید. اگر هوا بد رقم سرد است، بر روی کاپوت پتو پهن کنید! البته میتوانید آب موتور و رادیاتور را کاملاً تخلیه کنید و شب را آسوده خاطر بخوابید، برای این منظور اجازه دهید خودرو به بیشترین دما برسد تا ترموستات باز شود، حال با باز کردن شلنگها مایع خنک کننده را تخلیه کنید.
در غیر این صورت به هیچ عنوان استارت نزنید. ابتدا درب رادیاتور را باز کرده و وضعیت آب را بررسی کنید، اگر کاملا یخ زده احتمال نجات موتور کمتر است. شلنگهای آب را باز کنید و خودرو را با یدک کش به تعمیرگاه برسانید.
در پایان بررسی خطرات نریختن ضدیخ در خودرو در زمستان شایان ذکر است که ضدیخها معمولا سبز رنگ هستند. درب رادیاتور را باز کنید، اگر مایع به رنگ سبز روشن مطابق شکل بالا باشد قابل قبول است، هر چقدر غلظت رنگ سبز کمتر باشد، زودتر یخ میزند و برای رفع این مشکل باید ضدیخ اضافه شود. مایع فاسد شده قهوهای رنگ است و در اولین فرصت باید تعویض شود. توصیه میشود مخلوط خنککننده هر دو سال یکبار یا هر ۶۰ هزار کیلومتر، به صورت کامل تخلیه و تعویض شود.
من همیشه ضد یخ ماشین رو چک میکنم. رادیات بترکه کلی خرج رو دستمون میزاره