رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد از مجموع یک و هفت دهم میلیون دستگاه، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا (CPSC) صد و پانزده گزارش از داخل این کشور و 59 گزارش از نقاط مختلف جهان درباره داغ شدن شدید باتری آیونیک دریافت کرده است.
مشکل جدی در ساعت هوشمند فیتبیت مدل آیونیک
شرکت Fitbit یک فراخوان داوطلبانه برای جمعآوری ساعت هوشمند Ionic خود اعلام کرد. این دستگاه بین سالهای 2017 تا 2020 تولید شده بود. فرایند تولید آن اندکی پس از آن به پایان رسید که فیتبیت در ژانویه 2021 به تملک گوگل در آمد ولی تا دسامبر 2021 همچنان در فروشگاهها قابل خرید بود.
حدود 1 میلیون دستگاه از آن در ایالاتمتحده و 693000 عدد دیگر در نقاط مختلف جهان توسط مشتریان خریداری شده است. از مجموع این یک و هفت دهم میلیون دستگاه، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا (CPSC) صد و پانزده گزارش از داخل این کشور و 59 گزارش از نقاط مختلف جهان درباره داغ شدن شدید باتری آیونیک دریافت کرده است. در صفحه فراخوانی CPSC خاطرنشان شده است که 78 مورد از این گزارشها دربرگیرنده صدمات سوختگی به کاربران بوده است. دستکم شش مورد از این آسیبدیدگیها بسیار حاد بوده که شامل چهار سوختگی درجه دو و دو سوختگی درجه سه میشود.
به این خاطر، فیتبیت توصیه کرده است که همه مالکان آیونیک در این فراخوانی شرکت کنند، فارغ از اینکه آیا دستگاهشان در حال حاضر به صورت نرمال کار کند یا نه. در اعلامیه این شرکت توضیح داده شده است که چگونه مالکان آیونیک میتوانند دستگاههایشان را پس بدهند و 299 دلار به آنها مسترد شود. بنا بر اعلام CPSC، ابتدائاً قیمت خردهفروشی آیونیک بین 200 تا 330 دلار بوده است.
فیتبیت جزئیاتی درباره علت ریشهای این مشکل گرم شدن بیش از حد ارائه نکرده و فقط گفته است که «در موارد بسیار محدودی، باتری در اسمارتواچ آیونیک ممکن است بیش از حد داغ شده و خطر سوختگی را به دنبال داشته باشد».
این فراخوان برای مدل شماره FB503 فیتبیت است. مالکانی که در این فراخوان شرکت کنند، علاوه بر استرداد 299 دلار، امکان دسترسی به «یک تخفیف ویژه برای دستگاهها، بندها و سرویسهای منتخب فیتبیت را، برای مدتی محدود خواهند داشت».