رسانه مدیاتی – در دنیایی که همه چیز هوشمند شده میتوان انتظار اقامت در هتل های هوشمند را داشت. هتل هایی که از دور هم قابل کنترل هستند و همه چیز تحت اختیار یک دکمه یا کلیک است! هدف از ساخت این هتل ها دسترسی ساده و بدوندغدغه میهمانان به امکانات هتل مانند پذیرش، پارکینگ، رستوران و… است. از طرفی تا حد زیادی در مصرف انرژی و زمان مسافر صرفهجویی شده که این یکی از ویژگیهای بزرگ هتل های هوشمند است. البته که این هتل ها مزایا و معایبی دارند. مسلما مزایای هتل های هوشمند بیشتر از معایب آنها است. اگر شما هم به فکر رزرو هتل هستید و ویژگی هتل های هوشمند را نمیدانید در ادامه همراه ما باشید. قرار است دانستنیهای جالبی در مورد هتل های هوشمند به شما بگوییم.
هتل هوشمند چیست؟
معمولاً به هتل هایی که توسط ابزارهای الکترونیکی نظیر اینترنت کنترل میشوند یا با دیگران تعامل برقرار میکنند، هتل های هوشمند میگویند. بدان معنا که پرسنل هتل و یا میهمانان از طریق دستگاههای اینترنتی و ابزارهای موجود میتوانند اطلاعاتی را دریافت یا ارسال نمایند. مثال واضحتر اینکه با کمک تلفن، دستگاه کنترل از دور، تبلت یا اسپیکر هوشمند بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید!
یک هتل هوشمند زاویه جدیدی از خدمات بهروز دنیا را به شما نشان میدهد. هتل های هوشمند از نظر فنی بسیار پیشرفته بوده و دارای سیستم پذیرایی مجهز هستند. برای مثال غذا و نوشیدنی توسط رباتها به میهمانان ارائه میشود! همچنین رباتها عملیات رزرو و ثبت نام را انجام میدهند. در هتل های هوشمند میتوانید تعامل انسان و ربات را در کنار هم ببینید. هتل های هوشمند معمولاً خدمات بهتری را به میهمانان ارائه میدهند که میخواهیم به چند مورد از مزایای این هتل ها اشاره نماییم.
مزایای هتل های هوشمند
همانطور که اشاره کردیم هتل های هوشمند دارای مزایایی هستند که با شنیدن آنها شما نیز یکی از طرفداران پروپاقرص این هتل ها خواهید شد.
صرفه جویی در انرژی
یکی از مهمترین مزایای هتل های هوشمند صرفهجویی در انرژی است. برای مثال برخی از هتل های هوشمند دارای سیستم فعال در اتاق میهمانها هستند که در صورت اصراف انرژی، نور محیط را به صورت استاندارد تنظیم میکنند! همچنین برای گرمایش اتاقها سیستم مدرنی دارند. در این سیستم هوای اتاق روی یک درجه مشخص شده و در صورتی که اتاق به آن دما برسد، رادیاتور به طور اتوماتیک قطع خواهد شد. این سیستم کمک بسیاری به کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی خواهد نمود که برای آیندگان نیز گامی مثبت است.
دسترسی ساده به اطلاعات
به جرات میتوان گفت اقامت در یک هتل هوشمند یکی از بهترین تجربههای کاربری میهمانان خواهد بود. دسترسی ساده به اطلاعات یکی از مزایای شگفتانگیز هتل های هوشمند است. برای مثال میهمانان هتل های هوشمند میتوانند توسط یک هاب به سیستم رزرو رستوران و یا اطلاعات مربوط به هر نقطه از هتل متصل شده و سوالات خود را بپرسند! علاوه بر این اگر مسافران بخواهند جاذبههای اطراف هتل را ببینند با کمک هاب هوشمند قابل انجام است.
پیش بینی تعمیرات لازم برای برخی از وسایل هتل یا اتاقها
یکی از عجیبترین و جالبترین مزایای هتل های هوشمند، قابلیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است. برای مثال برخی از دستگاههایی که به اینترنت متصل هستند توسط کارکنان هتل بررسی شده و اگر نیاز به تعمیر داشته باشند به آنها اطلاع میدهد. با این کار دیگر میهمانان با خرابی دستگاههای اتاق و هتل مواجه نمیشوند و رضایت بیشتری از سمت مسافران هتل حاصل میشود.
استفاده از موبایل هوشمند به جای کلید
احتمالاً این ویژگی را در فیلمهای خارجی دیدهاید! امروزه اکثر هتل های هوشمند به کمک تلفن همراه باز میشوند و نیازی به کلید ندارند. از همین رو در مصرف کارتهای پلاستیکی مضر برای محیط زیست صرفهجویی شده و از گم شدن و از کار افتادگی کارتهای پلاستیکی و کاغذی نیز جلوگیری میشود.
رزرو پارکینگ
برای دسترسی راحتتر و مدیریت بهتر پارکینگ، هتل های هوشمند از رزرو پارکینگ هوشمند استفاده میکنند. رزرو پارکینگ به صورت هوشمند توسط اپلیکیشنهای مخصوص هتل انجام میشود. در صورتی که یک هتل هوشمند را رزرو کنید به شما این اجازه را میدهد با کمک اپلیکیشن و حسگرهای هوشمند در پارکینگ هتل، یک جای مخصوص برای خودرو خود داشته باشید!
شخصی سازی اتاقها در هتل های هوشمند
جالب است بدانید هتل های هوشمند یک مزیت عالی دارند. این مزیت شخصی سازی وسایل الکترونیکی اتاق است. برای مثال تلویزیون هتل های هوشمند قابل تنظیم شدن با نام شخصی میهمان هستند! همچنین از کنترل مرکزی برای تنظیم شرایط داخل اتاق کمک گرفته میشود. با این تکنولوژی اشیاء داخل اتاق مانند اسپیکر، تلویزیون و دستگاههایی نظیر آن، قابلیت شخصی سازی داشته و امکان دسترسی به حسابهای شخصی افراد را دارند.
هوشمندسازی تحویل اتاقها
هتل های هوشمند قادر هستند به کمک تلفن همراه، اتاق را به میهمانان تحویل داده یا از آنها تحویل بگیرند! این عملیات از راه دور هم ممکن بوده و قابل مدیریت است. با این مزیت در وقت مسافران و پرسنل هتل صرفهجویی شده؛ چراکه دیگر لازم نیست میهمانان هتل جلو میز پذیرش تجمع نموده و برای تحویل دادن و تحویل گرفتن اتاقها وقت صرف کنند!
سرگرمی در هتل های هوشمند
یکی از مزیتهای جذاب هتل های هوشمند امکانات سرگرم کننده برای میهمانان است. برای مثال میهمانان هتل میتوانند شبکههای مورد علاقه خود را تماشا نموده و از دیگر امکانات پیشرفته اتاق استفاده کنند. نکته دیگر اینکه اگر زمانی جلوی تلویزیون خوابتان ببرد، این دستگاه به طور خودکار خاموش خواهد شد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.
بخشهای قابل هوشمند شدن هر هتل
شاید بتوان همه بخشهای یک هتل را هوشمند نمود؛ ولی تابهحال این بخشهایی که به آن اشاره میکنیم، در چند هتل هوشمند مشاهده شده است:
- اتاق تعمیر و نگهداری هتل
- اتاق پرسنل و آشپزخانه هتل
- نقاط ورودی و خروجی هتل
- لانژ هتل
- رستوران هتل
- میز پذیرش هتل
- اتاقها و سوئیتهای هتل
- اتاق کنفرانس هتل
ویژگی های یک هتل هوشمند
- عدم وجود میز پذیرش و مدیریت امور هتل با استفاده از تلفن هوشمند
- قابلیت تشخیص چهره در همه جا و همچنین پرداخت هزینه و باز کردن درب اتاق با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره میهمان
- خدمات رسانی به میهمانان به وسیله رباتها
- پرداخت هزینه هتل با تلفن هوشمند
- تختخوابهای هوشمند قابل تنظیم
- ربات حمل چمدان
- محافظت پیشرفته از مسافران هتل در مقابل بیماریها
- استفاده از تلفن هوشمند برای تحویل دادن و تحویل گرفتن اتاق
- قابلیت تشخیص صدا برای کنترل تلویزیون، چراغها، دمای اتاق، پردهها و حتی سرویسهای اتاق.
- امکان سفارش غذا و یا نوشیدنی در هتل های هوشمند
- استفاده از برنامههای خانهداری الکترونیکی
- استفاده از برنامه هوشمند برای اطلاع کارکنان آشپزخانه از موجودی انبار قبل از اتمام مواد اولیه
هتل های هوشمند ویژگی های حیرتآوری دارند که ما به چند مورد از آنها اشاره کردیم. جالب است بدانید هتل درویشی مشهد و هتل استقلال تهران جزو هتل های نسبتا هوشمند در ایران هستند که اتاقهایی مجهز به دستگاههای ارتباطی دارند. این هتل ها از امکانات بهروز و مدرنی برخوردار بوده و دارای مجهزترین اتاقها و سیستمهای ارتباطی هستند. همچنین اکثر دستگاههای اینترنتی این هتل ها قابلیت مدیریت از راه دور دارند.