رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد یک شهروند انگلیسی به دلیل آپدیت نرم افزاری اپل در سال ۲۰۱۷ میلادی که به کند شدن آیفون های قدیمی منجر شد، از این شرکت شکایت کرده و خواستار ۷۶۸میلیون پوند شده است.
شکایت از اپل به دنبال آپدیت نرمافزاری آیفون
جاستین گاتمن از جانب ۲۵ میلیون کاربر انگلیسی آیفون که تحت تاثیر عملکرد اپل قرار گرفته اند خواستار غرامت شده است.
اپل قبلاً اعتراف کرد آپدیتی که در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، عملکرد دستگاه ها را کاهش داد، هرچند این شرکت ادعا می کند هدف از آن محافظت از عمر باتری دستگاه بوده است. منتقدان اپل را متهم کرده اند به طور عمد عملکرد دستگاه های قدیمی را کاهش داد تا مشتریان مجبور به خرید دستگاه های جدید شوند.
این شرکت آمریکایی قبلاً غرامتی ۱۱۳ میلیون دلاری برای تسویه شکایتی مشابه در ایالت آریزونا و ۵۰۰ میلیون دلار برای تسویه شکایتی در ایالت کالیفرنیا آمریکا پرداخت کرده است.
شکایت گاتمن در دادگاه تجدیدنظر رقابت انگلیس(Competition Appeal Tribunal) ثبت شده که در حقیقت نهاد قضایی متخصص انگلیس است که پروندههای مربوط به اقدامات ضدرقابتی در بازار را رسیدگی میکند.
افرادی که قبلاً مالک آیفون ۶، ۶ پلاس، ۶S، ۶S پلاس ،۷، ۷پ لاس، SE، آیفون ۸، ۸ پلاس و آیفون ایکس بوده اند براساس این شکایت می توانند غرامت دریافت کنند.
این در حالی است که ارزش برند اپل امسال به ۹۴۷ میلیارد دلار رسیده است در حالی که در نظرسنجی کانتار، آمازون به رتبه سوم تنزل کرده است. اپل آخرین بار در سال ۲۰۱۵، عنوان با ارزشترین برند جهان نام گرفته بود.
برند فشن لویی ویتون که متعلق به شرکت LVMH است، نخستین برند لوکسی است که در میان ۱۰ برند برتر قرار گرفت. ارزش این برند با وجود بازگشت کند مصرف کنندگان پس از پاندمی کووید، رشد ۶۴ درصد داشت و به ۱۲۴.۲ میلیارد دلار رسید. شرکت تسلا با ۱۸ پله صعود، در رتبه بیست و نهم ایستاد و با افزایش علاقه به خودروهای برقی، به برترین برند خودرو تبدیل شد.
هدف از نظرسنجی کانتار، نشان دادن تاثیر برند بر ارزش بازار یک شرکت و توانایی آن در فروش است. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۰۰ میلیون مشترک برای خدماتی شامل سرگرمی و ابری داشت. با این حال قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۲۵ درصد ریزش کرده است.
در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی اداره مصرف کنندگان و بازارهای هلند اعلام کرد اپل باید به اپلیکیشن های دوست یابی اجازه دهد در کنار سرویس پرداختی که در iOS به کار گرفته شده از سرویس های دیگر نیز استفاده کنند.
از آن زمان تاکنون اپل راه حل های مختلفی را برای پیروی از این دستور ارائه کرد اما رگولاتور هلندی هیچکدام را تایید نکرد و کافی ندانست. در ماه می اداره مصرف کنندگان و بازار هلند اعلام کرد جدیدترین قوانین اپل ( مجموعه قوانینی که قبل از دیروز اعلام شد) نسبت به گذشته بهبود یافته اند اما هنوز مطابق قوانین هلند و اتحادیه اروپا نیستند.
در این میان برای پیروی از قانون، فشار روزافزونی بر اپل وارد شد، به طوریکه همزمان با فعالیت شرکت برای انجام تغییرات، چند میلیون یورو جریمه علیه آن وضع شد.
براساس قوانینی که روز گذشته اعلام شد، توسعه دهندگان اپ باید قبل از نشان دادن روش های پرداخت طرف ثالث روی نمایشگر به کاربر، پیامی را نمایش دهند. از سوی دیگر لحن نوشتار پیام اپل در این خصوص تغییر کرده و احتمال کمتری دارد تا مشتریان را بترساند.
گزینه هایی که برای کاربران نیز نمایش داده می شود، نیز متفاوت خواهند بود. قبلاً دو کلید «ادامه دهید» یا «لغو کردن» برای وی نمایش داده می شد. اکنون به جای این کلید ها گزینه «متوجه شدم» نمایش داده می شود.
همچنین تحت قوانین جدید، توسعه دهندگان لازم نیشت بین شیوه پرداخت طرف ثالث یا یک لینک پرداخت خارجی یکی زا انتخاب کنند. آنها می توانند در صورت تمایل از هر دو استافده کنند. همچنین آنها می توانند بهای هر سرویس را نمایش دهند.
همچنین در آپدیت جدید اپل بخشی از قانون قدیمی را حذف کرده که طبق آن پیوند به یک پرداخت خارجی نباید شامل قیمت موارد موجود در وبسایتی باشد که توسعه دهنده مالک آن است یا مسئولیت آن را برعهده دارد.