رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا گفت که شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا، نیروی کار حقوقبگیر خود را در سه ماه آینده تقریبا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد.
کاهش 10 درصدی کارمندان تسلا در آینده نزدیک
ماسک در مجمع اقتصادی قطر که توسط بلومبرگ سازماندهی شده بود، گفت: این کاهش حدود ۳.۵ درصدی در کل تعداد کارکنان در شرکت است.
چند روز پیش رویترز گزارش داد که تسلا از زمانی که ایلان ماسک، مدیر اجرایی هشدار داد که نگران اقتصاد است، نیاز به کاهش کارمندان دارد و استخدام در سراسر جهان را متوقف میکند و ۱۴ درصد آگهی های شغلی خود را کاهش داده است.
تسلا که در پایان سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت، سه رویداد استخدام آنلاین برای چین را که در این ماه برنامهریزی شده بود را لغو کرد.
ماسک در ایمیلی در تاریخ دوم ژوئن به مدیران تسلا گفت که احساس بسیار بدی در مورد اقتصاد دارد و این شرکت باید حدود ۱۰ درصد از کارکنان خود را کاهش دهد و تمام استخدامها در سراسر جهان را متوقف کند.
این در حالی است که مدتی قبل براساس گزارش رویترز، ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا درباره خطر رکود اقتصادی در هفتههای اخیر هشدار داده است. در اوایل این ماه، ماسک گفت که پس از کاهش حدود ۱۰ درصد از مشاغل در تسلا، احساس بسیار بدی در مورد اقتصاد دارد.
این در حالی است که تسلا اعلام کرد که تقریبا نیمی از خودروهایی که در سه ماهه اول تولید کرد به باتریهای LFP مجهز بودند که رقیب ارزانتری برای سلولهای مبتنی بر نیکل و کبالت مورد استفاده در غرب است.
پژوهشگران تسلا از طرحی برای باتری خودروی برقی جدید رونمایی کردهاند که تا پیش از نیاز به تعویض ۱۰۰ سال عمر میکند. دفتر پژوهش باتری پیشرفته تسلا که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، با همکاری دانشگاه دالهاوزی کانادا باتری مبتنی بر نیکل تولید کرد که در مقایسه با باتریهایی که بهطور متداول در خودروهای برقی استفاده میشود طول عمر بسیار بیشتری ارائه میکند.
اکنون تسلا نوعی باتری لیتیوم یونی به نام فسفات آهن لیتیوم (الافپی (LFP)) تولید کرده است و از آن استفاده میکند، که چگالی انرژی بالایی ارائه میدهد و باعث میشود فاصله زمانی بین شارژها بیشتر باشد.
پژوهشگران در توصیف این جایگزین مبتنی بر نیکل گفتند که به لحاظ تئوری بر محدودیتهای چگالی انرژی و دوام این نوع باتری غلبه میکند و همینطور چرخه حیات بسیار بهبودیافتهای ارائه میدهد.
مقالهای مفصل درباره این پژوهش با نام «Li[Ni0.5Mn0.3Co0.2]O2 به مثابه جایگزین برتر برای لایفپیاو۴ (LiFePO4) برای سلولهای ولتاژ پایین لیتیوم یونی با عمر طولانی» در نشریه انجمن الکتروشیمیایی (Journal of the Electrochemical Society) منتشر شد.
ماموریت ساخت باتری فوقالعاده ماندگار در نهایت هزینههای تولید را کاهش خواهد داد و از تاثیرات زیستمحیطی صنعت خودروهای برقی به میزان قابل توجهی کم میکند.
پیشبینی میشود که باتریهای مدلهای فعلی تسلا پیش از آنکه ظرفیت شارژ باتری تا بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد، حدود ۲۰۰ هزار مایل یا بیش از ۲۰ سال عمر کند.
با ساخت باتری که بیشتر از خود خودرو عمر میکند، میتوان از آن در مدلهای جدید و حتی بهطور مکرر استفاده کرد.
در این نشریه آمده است: «دوام عالی در دمای بالا با الکترولیتهایی که حاوی نمک لیتیوم بیس (فلوروسولونیل (flurosulonyl)) مید (الآیافاسآی (LiFSI)) هستند، بسیار فراتر از آنهایی است که الکترولیتهای معمولی الآیپیاف۶ (LiPF6) معمول در آنها به کار رفته است.»
«سلولهای انامسی (NMC)، بهویژه آنهایی که تنظیم شدهاند و با ولتاژ ۳.۸ ولت شارژ میشوند در مقایسه با سلولهای الافپی (LFP)، کارایی کولمبی بهتر، ظرفیت محو کمتر و چگالی انرژی بالاتری نشان میدهند و پیشبینی میشود که در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد عمری نزدیک به یک قرن داشته باشند.»
انتظار میرفت ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در رویداد روز باتری (Battery Day) این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۰، خبر «باتری میلیون مایلی» را اعلام کند، البته به جای آن از طرحی برای تغییر از کبالت به نیکل در دهه آتی رونمایی کردند.
این کار در عین اینکه باعث بهبود پایداری میشود و مسائل مرتبط با منبع اخلاقی کبالت را کاهش میدهد، بینشی از مسیر توسعه باتری که اکنون پژوهشگران تسلا در پیش گرفتهاند نیز ارائه میدهد.