رسانه مدیاتی – برای دریافت بیمه بیکاری باید چه ویژگیهایی داشته باشیم؟ برای اقدام به بیمه کاری چه قدر فرصت داریم؟ تا چه مدت زمانی بیمه بیکاری به ما تعلق میگیرد؟ تا پایان این مقاله به این سوالات پاسخ میدهیم.
به منظور ثبت درخواست بیمه بیکاری لازم است ابتدا در سامانه روابط کار احراز هویت نمایید. فرایند احراز هویت سامانه روابط کار مدتی است که با همکاری یوآیدی به صورت غیرحضوری انجام می شود. کاربران با انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت سامانه روابط کار با یوآیدی و با استفاده از گوشی هوشمند، می توانند از خدمات حوزه روابط کار از جمله ثبت شکایت در سامانه روابط کار به صورت غیرحضوری و شبانه روزی استفاده نمایند. یوآیدی اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که فرایند احراز هویت کاربران را با الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نظیر تشخیص چهره و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می دهد. فرایند احراز هویت غیرحضوری با یوآیدی به صورت آنی و با دقت بالای ۹۸ درصد انجام می پذیرد. برای دریافت مشاوره رایگان جهت احراز هویت کاربران خود با کارشناسان ما تماس بگیرید.
قانون بیمه کاری از سال ۱۳۶۶ توسط تامین اجتماعی برای افرادی که به صورت غیرارادی بیکار میشوند، تعریف شده است. بر این اساس اگر فرد شغل خود را از دست بدهد و با تشخیص وزارتخانه و تایید شورای عالی کار ثابت شود که این بیکاری به علت تغییرات ساختاری شرکت یا تعدیل نیرو شده است میتواند بیمه کاری دریافت کند. این قانون در مورد بیمهشدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتشسوزی شغل خود را از دست میدهند نیز صدق میکند.
فردی که بیکار شده است باید برای دریافت بیمه بیکاری حداکثر تا ۳۰ روز از تاریخ بیکار شدن اقدام کند. در صورتی که بیشتر از یک ماه از بیکاری شما گذشته باشد، باید با دلایل قانعکننده و نامهای از سمت کارفرما به یکی از شعبههای تامین اجتماعی که کد کارگاه کارفرما در آن ثبت شده، مراجعه کنید. مبلغ بیمه بیکاری اشخاص واجد شرایط از روز اولِ شروعِ بیکاری آنان محاسبه و پرداخت میشود. ۵۵ درصد آخرین حقوق دریافتی مبلغی است که برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده و برای افراد متاهل به ازای هر نفر تحت پوشش بیمه شده، ۱۰ درصد از حداقل دستمزد بیکاری اضافه میشود.
برای دریافت بیمه بیکاری باید ویژگیهای زیر را داشته باشید:
- مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشید. ( حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی)
- تبعه کشورهای دیگر نباشید
- مستمریبگیر، بازنشسته یا از کارافتاده نباشید
- پیش از بیکاری، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید
- کارفرما، دارای شغل آزاد یا بیمهشده اختیاری نباشید
- به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشید
- یک سال قرارداد با پرداخت حق بیمه داشته باشید
- بیکاری خود را تا ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار اعلام نمایید (البته در موارد خاص، بیش از ۳۰ روز نیز امکانپذیر است).
بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمیگیرد؟
- صاحبان مشاغل آزاد
- افراد اتباع خارجی
- ترککار اختیاری
- بازنشستگان و افراد از کار افتاده
- درخواست شما از سمت ادارههای مربوطه رد شود
چه زمانی بیمه بیکاری قطع میشود:
- بیمه شده فوت نماید.
- بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند.
- بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.
- بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
- بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد.
- بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.
- مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد.