اپل در حال استفاده از محبوبیت آیفون برای ورود به صنعت خودروست و این مساله خودروسازها را حسابی نگران کرده است.
نرمافزار CarPlay اپل با استفاده از صفحات نمایش داخلی خودروها جایگزین رابط کاربری آنها شده، و با استفاده از امکانات آیفون نسخهای دیجیتال از نشانگر سوخت، پدالهای سرعت و … را در اختیار راننده قرار میدهد. اپل میگوید CarPlay خودروسازها را در زمینه فروش هر چه بیشتر خودرو یاری خواهد کرد.
امیلی شوبرت، مدیر مهندسی اپل، میگوید در 98 درصد خودروهای جدید فروش رفته در امریکا به صورت پیشفرض نرمافزار CarPlay نصب است. اما حقیقت شوکه کننده دیگر این است که 79 درصد از خریداران اظهار کردهاند تنها در صورتی اقدام به خرید یک خودرو خواهند کرد که از CarPlay پشتیبانی کند.
حال بازیگران صنعت خودرو باید تصمیم بسیار سختی بگیرند: یا CarPlay را به خریداران پیشنهاد داده و از سود بالقوه و موج سواری روی این تغییر بزرگ در صنعت خودرو صرفنظر کنند، یا هزینه بسیار زیادی خرج توسعه نرمافزار اختصاصی سیستم اطلاعات و تفریح خودرو به عنوان رقیب CarPlay کرده و صرفا به جامعهای محدود از خریداران که مایل به تهیه خودرو بدون CarPlay هستند بسنده کنند ( که البته آمار این افراد روز به روز در حال کمتر شدن است).
اپل به دنیا جایگاه خود روی میز است
سازندگان خودرو در کشورهای پیشرفته مرتبا اقدام به فروش خدمات و قابلیتهای اضافی به رانندگان کرده و امکاناتی مثل اتصال به اینترنت، رانندگی خودکار، استفاده از نیروی برق به جای بنزین و … برای آنها فراهم میکنند.
بازار نرمافزار خودرو تا سال 2030 سالانه شاهد رشدی 9 درصدی است که این نرخ سریعتر از نرخ رشد کلی صنعت خودروست و پیشبینی میشود تا همان سال نزدیک به 50 میلیارد دلار از فروش خودروها متعلق به بخش نرمافزاری آنها باشد. اپل هم به دنبال بخشی از این کیک بزرگ است!
شرکتهای خودروسازی به اپل مشکوکاند
اپل میگوید خودروسازان بزرگی مثل هوندا، نیسان و رنو برای پشتیبانی از CarPlay هیجان زدهاند. 17 برندی که در این بازی سمت اپل ایستادهاند، در سال 2021 بیش از 17 میلیون خودرو به خریداران تحویل دادهاند.
اما ظاهرا سایر سازندگان خودرو آن طوری که اپل تعریف میکند علاقهچندانی به CarPlay نداشته باشند. تعداد انگشتشماری از آنها نرمافزار اپل را به صورت پیشفرض روی محصولات خود نصب نموده و سایر برندها هم تمایل زیادی به قبول پایبندی به همکاری با اپل ندارند.
شرکت Land Rover که در طرف اپل ایستاده به تعبیری «در حال همکاری» است تا شاید CarPlay را به عنوان «بخشی از» سیستم اطلاعات و تفریح خودرو ارائه دهد. این شرکت معتقد است فعلا برای اظهار نظر درباره پیشنهادات محصولات آینده زود است.
مرسدس بنز هم از تعهدش نسبت به CarPlay با عبارت «در حال مذاکره» یاد میکند و اضافه میکند که این شرکت همواره تمام تکنولوژیهای جدیدی که مرتبط با عملکرد داخلی خودرو باشند را ارزیابی میکند.
عدم همکاری و تعهد خودروسازان مشکلاتی در زمینه زمانبندی و چرخه محصول ایجاد میکند: اپل میگوید خودروها در «اواخر سال آینده» معرفی میشوند. اما شاید نشان دادن چنین واکنشی ناشی از تغییر بزرگ رابطه اپل با خودروسازها باشد.
در نسخه جدید CarPlay سیستمهای بلادرنگ (Real Time) خودرو باید دادههای خود را به آیفون کاربر ارسال کنند، و این اطلاعات بعد از تجزیه و تحلیل در نرمافزار اپل، در صفحات نمایش خودرو نشان داده خواهند شد. رابط اپل شامل کنترل بخشهای مختلف خودرو نیز هست. برای مثال کاربران با لمس یک دکمه میتوانند سیستم خنک کننده خودرو را روشن کنند.
تحت کنترل گرفتن این عملکردهای کلیدی بسیار مهم است چرا که با فراگیر شدن استفاده از CarPlay کنترل داخلی خودرو را از دست سازنده اصلی خارج کرده و دو دستی تقدیم اپل میشود؛ مسالهای که بسیار بعید است سازندگان خودرو به راحتی با آن کنار بیایند.
باید منتظر ماند و دید که کدام یک بالاخره پیروز این میدان خواهند بود.