زمانی که تلفن هوشمند شما دچار مشکل شده و برای رفع آن مجبورید به مراکز تعمیر مراجعه کنید معمولا عمل بازنشانی به تنظیمات کارخانه (Reset) را قبل از تحویل آن انجام میدهید؛ در غیر این صورت دادههای حساس (مثل عکسها، حسابها و …) ممکن است در اختیار افرادی غریبه قرار بگیرند. در چنین مواقعی اکثر کاربران ابتدا اقدام به پشتیبان گرفتن از دادهها کرده و بعد از تعمیر تلفن دادههای مذکور را بازیابی میکنند.
شرکت سامسونگ ابتکار جدیدی برای حل این مشکل ارائه کرده که از آن با نام Repair Mode یا «حالت تعمیر» یاد میکند. این امکان جدید در بخش تنظیمات و قسمت Battery and Device Care قابل دسترسی خواهد بود. بعد از فعال شدن این حالت تلفن از نو راهاندازی خواهد شد.
این حالت تمام دادههای شخصی مثل عکسها، پیامها، حسابها و حتی اپلیکیشنها را پنهان میکند (صرفا اپهای پیشفرض نصب شده فعال خواهند بود). دقیقا مثل این میماند که تلفن از نو ریست شده باشد.
بعد از پایان تعمیر و تحویل گرفتن تلفن، با استفاده از اثر انگشت یا قفل الگوی تعریف شده میتوانید حالت تعمیر را غیرفعال کنید. با این کار تلفن مجددا راهاندازی خواهد شد و این بار دسترسی کامل به تمام دادهها مجددا امکانپذیر میشود. هر گونه تنظیماتی که تعمیرکار حین پروسه تعمیر تغییر داده باشد هم بازیابی خواهد شد.
یکی از این امکانات این ویژگی جدید امکان ایجاد فایل تاریخچه (log) از مشکلات اخیر و همچنین اپهای در حال استفاده در زمان بروز مشکل است. این کار به عیبیابی و حل مشکل کمک شایانی خواهد کرد. البته هیچ گونه اطلاعات شخصی در زمان ساخت این تاریخچه ثبت نخواهد شد و امکان ورود به حالت تعمیر بدون نیاز به ایجاد فایل تاریخچه فعالیتها وجود خواهد داشت.
ویژگی حالت تعمیر از طریق بسته بهروزرسانی برای محصولات سری گلکسی S21 فعال خواهد شد. سامسونگ تائید کرده که در آینده این ویژگی را برای برخی دیگر از مدلها هم ارائه خواهد کرد.
اطلاعات مرتبط با این ویژگی جدید برای اولین بار در وبسایت کرهای این شرکت منتشر شدهاند، از این رو انتظار میرود ابتدا این ویژگی برای کاربران کرهای فعال شود. احتمالا این مساله به خاطر انجام تستهای لازم روی قابلیت جدید است.
این قابلیت جدید برای عموم کاربران سراسر دنیا مفید خواهد بود چرا که یکی از مشکلات رایج آنها را حل خواهد کرد. انتظار میرود که حالت تعمیر تبدیل به استانداردی ثابت در رابط کاربری محصولات سامسونگ شود.