چطور مثل فروشگاه خانومی کمپین برگزار نکنیم؟!
لوازم آرایشی و بهداشتی جزء آن دسته از لوازمی هستند که محدودیت سنی نمیشناسند و برخی از محصولات حتی جنسیت نیز نمیشناسد. تولید و فروش اینگونه لوازم روز به روز در حال افزایش است. افراد نه تنها برای زیبایی، بلکه در بسیاری از موارد برای جنبههای بهداشتی و حتی درمانی از لوازم بهداشتی استفاده میکنند. به همین دلیل توجه به اصل بودن و تاریخ انقضای این محصولات برای محافظت از بدنتان امری ضروری است.
در دنیای مدرن، با وجود تلفنهای هوشمند و به لطف شبکههای اجتماعی مختلف، خرید اینگونه لوازم بسیار آسان شده است. کافیست محصول و برند مورد نظرتان را سرچ کرده و با طی مراحلی ساده با تلفن همراهتان، در کوتاهترین زمان ممکن محصول دلخواه خود را خریداری کنید. اما در این بین افراد سودجویی هستند که از اعتماد مشتری و عدم آگاهی او به نفع خود استفاده میکنند. شاید اولین مسئلهای که به ذهنتان برسد کیفیت پایین یا جنس تقلبی باشد؛ اما این مسئله به اینجا ختم نمیشود. بحثی که امروز در این مقاله از رسانه مدیاتی به آن میپردازیم راجع به مسئله متفاوت دیگری چون ویترین زیبا چیدن است.
در این مطلب, فروشگاه خانومی را مورد بررسی قرار دادهایم که به مناسب تولد 9 سالگی خود اقدام به برگزاری کمپین فروش ویژه نموده است که با دقت بیشتر به این کمپین، متوجه نکات جالب توجهی خواهیم شد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
تخفیف!
برای تفهیم بهتر به دو تصویری که در ادامه گذاشتهایم دقت کنید.
همانطور که میبینید یک محصول ثابت که در اینجا ژل شست و شوی صورت نوتروژنیای اصل است، در سایت معتبری چون دیجی کالا، بدون تخفیف ۱۸۷ هزار تومن است که قیمت تمام شده برای فروشنده است؛ اما در سایت فروشگاه خانومی این محصول را با تخفیف وسوسه کننده ۵۰ درصدی مشاهده میکنید که توجه هر کسی را جلب میکند. اگر دقت کنید قیمت قبل از تخفیف که قیمت تمام شده برای فروشنده است، ۳۱۰ هزار تومان است؛ یعنی چیزی حدود دو برابر قیمت اصلی محصول! با احتساب تخفیف، قیمت نهایی محصول ۱۵۵هزار تومان شده است. تخفیفی که روی حباب نشسته است! به عبارتی شما با تخفیف ۵۰ درصدی فقط در حدود ۳۰ هزار تومان کمتر پرداخت میکنید. پدیدهای عجیب اما واقعی!
در ادامه نمونههای مشابه دیگری را در ارتباط با محصولاتی چون ریمل حجم دهنده اسنس و ماسک مو پنتن خواهید دید. متاسفانه لیست این محصولات بسیار بیشتر از این دو سه مورد است.
ویترین زیبا!
حتما برای شما پیش آمده که جذب ویترین پر زرق و برق مغازهای شده باشید اما پس از ورود و نگاه انداختن به باقی محصولات از خرید پشیمان شده باشید. مشابه این اتفاق در سایت فروشگاه خانومی اتفاق افتاده است. به تصویر زیر دقت کنید:
همانطور که مشاهده میکنید با ورود به صفحه اصلی این سایت، با کادری تحت عنوان جعبه صورتی مواجه خواهید شد. کافی است تک تک محصولات این لیست را باز کنید، نام آن را همانطور که هست کپی کنید و در گوگل جستجو کنید. به عنوان مثال، محصول ژل شستشو صورت ضد جوش و آکنه مدل Sivilce Karsiti حجم 200میل نوتروژینا با قیمت پایۀ 310 هزار تومان و تخفیف 50 درصدی با قیمت 155 هزار تومان در فروشگاه خانومی برای فروش قرار گرفته است. این در حالیست که با جستجوی همین محصول در گوگل، با قیمتی تا حدود 137 هزار تومان نیز مواجه خواهید شد! آن هم بدون هیچ تخفیفی!
و یا با جستجوی محصول ژل کرم آبرسان قوی 24 ساعته ساین آکوا 75میل ساین اسکین که قیمت پایۀ آن در سایت فروشگاه خانومی 205.130 تومان و قیمت تخفیف خوردۀ آن با تخفیف 40 درصدی 123.129 تومان قید شده است، در داخل گوگل، با فروشگاه دیگری مواجه خواهید شد که بدون هیچ تخفیفی، قیمت محصول را 138.400 تومان
این موضوع از دیرباز یکی از حربههای برخی از فروشگاههای اینترنتی بوده است و حتی فروشگاه بزرگی مانند دیجی کالا نیز در مقطعی از همین حربه در کمپینهای فروش خود استفاده نموده بود. آنچه که مسلم است در این آشفته بازار قیمتها که برای هیچ محصولی نمیتوان قیمت پایۀ مشخص و ثابتی را پیدا کرد یا حتی متصور شد! این تنها مشتری بخت برگشته است که باید دو دستی جیب خود را بچسبد تا به راحتی درگیر کمپینهای به ظاهر فروش ویژه نشود! چون به نظر نمیرسد در این آشفتگی سرسام آور، مسئول، نهاد یا سازمانی، نظارتی بر روی مسائل این چنینی داشته باشد.
چشم از قیمت برندارید!
حالا مجدد با هم نگاهی به کادر جعبه صورتی که پیشتر به آن اشاره کردیم، میاندازیم.در این لیست به قیمت محصول ریمل حجم دهنده Big Bold ایزادورا توجه کنید. قیمت اصلی این محصول 292 هزار تومان ذکر شده که با احتساب تخفیف 32 درصدی، کاهش قیمت تا 119 هزار تومان داشته است. اما اگر وارد صفحۀ محصول شوید با قیمت 189 هزار تومان مواجه میشوید که با تخفیف 35 درصدی به دست آمده است!
با صرف نظر کردن از چگونگی نحوۀ محاسبۀ رقم تخفیف که با 32 درصد تخفیف قیمت کالا 119 هزار تومان و با 35 درصد تخفیف قیمت آن 189 هزار تومان شده است! قیمت کالا با ورود به داخل صفحۀ آن ناگهان از 119 هزار تومان به 189 هزار تومان افزایش پیدا میکند. حال اگر شما دقت لازم را در این موضوع نداشته باشید، ممکن است براساس همان قیمت ابتدایی که دیدهاید اقدام به ثبت سفارش و پرداخت مبلغ کنید!
در انتها به کاربران عزیز توصیه میکنیم، پیش از خرید هر محصولی راجع به اصالت کالا و نیز معتبر بودن سایت دقت لازم را داشته باشند و پیش از خرید، از اعتبار قیمت آن اطمینان کافی را بدست بیاورند.