اسپاتیفای و موسیقی های هوش مصنوعی، نتیجه چیست؟
به گزارش رسانه مدیاتی، رئیس اسپاتیفای میگوید که او در پلتفرم خود، هیچ برنامهای برای ممنوعیت کامل محتوای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی ندارد. اوایل سال جاری، این پلتفرم موسیقیای را منتشر کرد که صداهای شبیهسازی شده Drake و the weeknd در آن استفاده شده بود.
دنیل اک به بیبیسی گفت که کاربرهای معتبری از این تکنولوژی جهت ساخت موسیقی استفاده می کنند. اما هوش مصنوعی نباید بدون رضایت افراد برای جعل شخصیتشان مورد استفاده قرار گیرد. او گفت که استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی احتمالا برای “سالهای بسیاری” مورد بحث قرار خواهد گرفت.
آقای اک، که به ندرت با رسانهها صحبت میکند، گفت که او سه نحوه استفاده از AI را دیدهاست: ابزارهایی مانند auto tune که موسیقی را بهبود میبخشند و به اعتقاد وی قابلقبول اند. ابزارهایی که از هنرمندان تقلید میکنند و قابل قبول نیستند. و یک میانه پرجدالتر که در آن موسیقی ایجاد شده توسط AI به وضوح از هنرمندان موجود تاثیر پذیرفته اما به طور مستقیم آنها را جعل نکرده است.
او در پاسخ به سوالی که در مورد دشواریهای این صنعت مطرح شد گفت: ” این کار چالش برانگیز خواهد بود.” در حالی که هوش مصنوعی در تمام اشکال روی پلتفرم ممنوع نیست، شرکت اجازه نمیدهد که محتوای آن برای machine learning و مدلهای AI مورد استفاده قرار گیرد یا هرچیز دیگری مانند آنها که بتواند موسیقی تولید کند.
هنرمندان به طور فزایندهای علیه استفاده از AI در صنایع خلاق موضع میگیرند. ماه گذشته، هوزیر، نوازنده ایرلندی، گفت که قصد رسیدگی به تهدید هوش مصنوعی را دارد زیرا حرفه او را تحت شعاع قرار داده است. او به بیبیسی گفت مطمئن نیست که این تکنولوژی “تعریف هنر را برآورده کند”.
نه Drake و نه Weeknd از نسخههای شبیهسازی شده صدایشان که در آهنگ Heart on My Sleeve به کار رفت مطلع نبودند. این قطعه در ماه آوریل از اسپاتیفای و دیگر پلتفرمهای پخش موسیقی حذف شد. سازنده آن، ghostwriter، بعدها سعی کرد مسیر خود را در راه رسیدن به جایزه گرمی طی کند اما موسیقیاش حذف شد.
تصور کنید که یک فرد میتواند آهنگی را در سرور آپلود کند و ادعا کند که مدونا است، حتی اگر واقعا دارای این نام نباشد. آقای Ek گفت: ” تقریباً همه مسائل تاریخ اسپاتیفای را در این نقطه تجربه کردیم، با مردمی که سعی میکنند سیستم ما را به بازی بگیرند.” ” ما یک تیم بسیار بزرگ داریم که دقیقا بر روی این نوع مسائل کار میکند.”
در ماه می، فایننشال تایمز گزارش داد پس از کشف اینکه رباتها برای ایجاد جریانی مصنوعی در اسپاتیفای مورد استفاده قرارگرفتند هزاران قطعه از روی این پلتفرم حذف شدند. آقای Ek همچنین در مورد سرمایهگذاری عظیم این گروه در پادکستها صحبت کرد از جمله افرادی مثل باراک اوباما، میشل و دیگر چهره ها.
معامله با هری و مگان 25 میلیون دلار (18 میلیون پوند) هزینه داشت و تنها 12 قسمت در طی دو سال و نیم تحویل داده شد. اخیرا گفته میشود که یکی از مدیران این موسسه در مورد اخلاق کاری این زوج با تحقیر صحبت کرده است.
آقای Ek از تصمیم شرکت برای “به چالش کشیدن اپل” به عنوان پلتفرم پیشرو در بازار، با پذیرش بسیاری از سازندگان جدید گفت: ” حقیقت این است که برخی از آنها جواب دادهاند، برخی از آنها جواب ندادهاند.” ” پنج سال پیش، هیچ جایی برای پادکست وجود نداشت.”
به طور جداگانه، این شرکت تایید کرد که پادکست راسل براندو، تا زمانی که مشخص نشود شرایط و ضوابط خود را نقض کردهاست، همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. Acast، صاحب پادکست است و گفت که درآمد تبلیغاتی این فرد را به حالت تعلیق درآورده است، زیرا این کمدین به خاطر متهم شدن به تجاوز جنسی تحت بازجویی میباشد.
دلیل حضور دانیل اک در بریتانیا بحث در حول محور مقررات بود. او گفت که این شرکت حامی لایحه امنیت آنلاین است که برای امنتر کردن اینترنت برای کودکان طراحی شدهاست. همچنین حامی لایحه بازارهای دیجیتال و رقابت در حال گسترش آن ها از طریق بررسی دقیق مسابقه غولهای فنآوری است.
آقای Ek از مدتها پیش منتقد سیاستهای فروشگاههای اپل و گوگل بودهاست، که اسپاتیفای بر آنها تاکید دارد. هر دو شرکت، توسعه دهندگان کوچکتر را به یک کمیسیون 15 درصدی برای خرید نرمافزارهای کاربردی محکوم میکنند که این مبلغ برای توسعه دهندگانی با درآمد بیش از 1 میلیون دلار، به 30 درصد افزایش مییابد.
همچنین این شکایت وجود دارد که اپل راه را برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و ارتقای خدمات خود در دیگر مکانها را دشوار میسازد. آقای Ek گفت: “ما در وضعیتی هستیم که دو شرکت در دنیا، کنترل دسترسی بیش از چهار میلیارد مصرفکننده اینترنت را در دست دارند.”
اگر در حال حاضر به شرکتی مانند اسپاتیفای فکر میکنید، ما در آن تقریبا 70 درصد درآمدمان را به جامعه خلاق باز میگردانیم، اگر قرار باشد 30 درصد از سهم خود را حذف کنیم، اساسا به این معنی است که ما با صفر رها شدهایم باید مغازه را تعطیل کنیم.”
به دنبال شکایتی که اسپاتیفای در سال 2020 از این شرکت داشت در آوریل 2021، کمیسیون اروپا (EC) اپل را به نقض قوانین رقابتی این اتحادیه متهم کرد. البته در ماه فوریه، کمیسیون اروپایی اعتراضات خود بر سر این موضوع را علیه اپل را کاهش داد، اگرچه هنوز حکم نهایی داده نشده است.
(اپل) گفت که به همکاری با (EC) ادامه میدهد. در این گزارش افزود که اکثریت قریب به اتفاق توسعه دهندگان اروپایی کمتر از 1 میلیون دلار درآمد دارند و واجد شرایط پرداخت 15 درصد نرخ کمیسیون به اپل هستند.