تحریم هوش مصنوعی توسط هنرمندان چینی به اوج خود رسید
به گزارش رسانه مدیاتی، هنرمندان چینی در حال تحریم یکی از بزرگترین رسانههای اجتماعی کشور، به دلیل شکایت از یک هوش مصنوعی تصویرساز هستند. این بحث و جدل در ماه آگوست آغاز شد زمانی که یک تصویرگر با نام Snow Fish، سایت خصوصی رسانه اجتماعی “شیاوهونگشو” را به استفاده از کارش برای آموزش یک هوش مصنوعی، بدون اطلاع یا اجازه خود متهم کرد.
Trik AI متخصص تولید هنر دیجیتال به سبک نقاشیهای سنتی چینی است که هنوز تحت آزمایش بوده و به طور رسمی منتشر نشده است. ”ماهی برفی”، که سیانان او را به دلایل حریم خصوصی توسط نام کاربری “شیائوهونگشو” نام می برد، گفت که او برای اولینبار زمانی که دوستانش از این پلتفرم پستهای هنریای فرستادند که بسیار شبیه به سبک خودش بود از این مساله آگاه شد: حرکتهای قلممو مانند، رنگهای روشن قرمز و نارنجی و نحوه نمایش طبیعت.
“Trik AI آیا میتوانید برای من توضیح دهید که چرا تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شما بسیار شبیه به آثار من هستند؟” این مناقشه تنها چندهفته پس از آن آغاز شد که چین از قوانین محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی پرده برداشت و به یکی از اولین دولتهایی تبدیل شد که برای این فناوری قانونگذاری کرد. در حالی که کشورهای سراسر جهان با تاثیر بالقوه AI بر مشاغل، امنیت ملی و مالکیت معنوی دست و پنجه نرم میکردند.
هوش مصنوعی تریک و شیائوهونگشو، که میگویند ۲۶۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند، به صورت عمومی اعلام نکردهاند که از چه محتواهایی برای تمرین هوش مصنوعی خود استفاده کرده و در مورد این اتهامات اظهار نظر عمومی نکردهاند و همچنین به درخواستهای متعدد سی ان ان برای اظهار نظر پاسخ ندادهاند.
اسنوفیش گفت شخصی که از حساب رسمی Trik AI استفاده میکند در یک پیام خصوصی از او عذرخواهی کرده و اذعان کرده است که هنر او برای آموزش این برنامه استفاده شده و در نهایت توافق کرده تا پستهای مورد نظر را حذف کند. سی ان ان نیز این پیامها را بررسی کرده است. با این حال، اسنوفیش خواستار عذرخواهی عمومی است. این بحث به اعتراضات آنلاین در اینترنت چین، علیه تولید و استفاده از تصاویر خلق شده توسط هوش مصنوعی دامن زده است، و چندین هنرمند دیگر ادعا میکنند که آثار آنها به طور مشابه بدون اطلاع آنها مورد استفاده قرار گرفتهاست.
صدها هنرمند تصاویری را بر روی شیائوهونگشو پست کردهاند که میگوید “نه به تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی”، و یک هشتگ مرتبط به این موضوع نیز بیش از ۳۵ میلیون بار در پلتفرم ویبو که مشابه شبکه اجتماعی توئیتر یا ایکس در چین است، دیده شده است. بحثهای حول موضوع تحریم تولیداتی که از هوش مصنوعی در آنها استفاده شده است، به فراتر چین رفته و در سطح جهانی در حال انجام است، از جمله در ایالاتمتحده، که در آن نویسندگان و بازیگران اعتصاب کننده، تولید فیلم و تلویزیون را در ماههای اخیر توسط استودیوها متوقف کردهاند.
هنرمندان با هم حرف میزنند
بسیاری از هنرمندانی که “شیائوهونگشو” را تحریم کردهاند خواستار قوانین بهتری برای حفاظت آنلاین از کارشان شدهاند و این شکایات از هنرمندان سراسر جهان نیز به گوش میرسد که نگران شرایط شغلی خود هستند. این نگرانیها با توجه به مسابقهای که برای توسعه هوش مصنوعی و ابزارهای آن بوجود آمده و با توجه به اینکه توسعه دهندگان می توانند این فرآیند را بسیار سریع تر از دولتها و اقدامات آنها پیش ببرند، افزایش پیدا کردهاند که از جملۀ آنها میتوان به ربات چت هوش مصنوعی مانند Chatgpt شرکت OpenAI و هوش مصنوعی شرکت گوگل، یعنی Bard اشاره کرد.
غولهای تکنولوژی چین نیز به سرعت درحال توسعه هوش مصنوعی تولیدی خود هستند، از ERNIE Bot که در ماه مارس رونمایی شد تا ربات SenseChat. علاوه بر Trik AI، شیائوهونگشو یک قابلیت جدید به نام “Ci Ke” را توسعه دادهاست که به کاربران اجازه میدهد تا محتوای خود را با استفاده از تصاویر تولید شده توسط AI پست کنند. برای هنرمندانی مانند SnowFish، مشکل تکنولوژی استفاده شده در این هوشهای مصنوعی نیست، بلکه مشکل، نحوۀ استفاده از آثار هنری این هنرمندان برای آموزش دادن هوش مصنوعی، بدون کسب اجازه از آنها است.
بسیاری از مدلهای AI از آثار هنرمندان در یادگیری خود بهره میبرند، به این صورت که تصاویر آثار هنری را از اینترنت جمعآوری کرده و بدون اینکه از صاحب اثر کسب اجازه کرده یا هزینۀ استفاده از آثار هنری آنها را بپردازند، از آنها استفاده میکنند.
“اسنو فیش” افزود که این شکایات به آرامی در جامعه هنرمندان در حال رشد بوده است اما بیشتر به صورت خصوصی به اشتراک گذاشته شدهاند تا اینکه آشکارا بیان شوند. اما اینبار فرق میکند و این آسیبها برانگیخته شدهاند. اگر مرتکب شدن به چنین اموری با راحتی و بدون هیچگونه جریمهای انجام شود، مردم ساکت میمانند و توسعه دهندگان AI به آسیب رساندن به حقوق ما ادامه خواهند داد.
مسابقه قانونگذاری هوش مصنوعی
یکی دیگر از تصویرگران چینی به نام ژانگ، که سیانان به دلیل حفظ حریم خصوصی او را فقط با نام خانوادگی صدا میزند، در همبستگی با دیگر همکارانش دست به تحریم زدهاست. به گفته ژانگ: ” آنها بیحیا هستند. خودشان هیچ تلاشی نکردهاند، فقط بخشی از کار هنرمندان دیگر را گرفته و آن را به عنوان کار خودشان جا زدهاند، آیا این عمل صحیح است؟”
او گفت: ” در آینده، تصاویر AI تنها در چشمان مردم مانند کیسههای پلاستیکی ارزان خواهند بود و آنها مانند آلودگی پلاستیک گسترده خواهند شد” وی افزود که رهبران فناوری و توسعهدهندگان هوش مصنوعی بیشتر به منافع خود اهمیت میدهند تا به حقوق هنرمندان.
تیوسیانگ هی، دانشیار دانشگاه حقوق هنگکنگ، توضیح داد: استفاده از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی سوالات بیشتری را در میان جامعه هنری در مورد آنچه به عنوان هنر “واقعی” به حساب میآید، ایجاد میکند. در مقابل، ابزارهای تولید تصویر محبوب AI مانند Stable Diffusion، که سال گذشته توسط دو توسعه دهنده مستقر در لندن و کالیفرنیا منتشر شدند، بایکوتهای مشابهی را در سایر نقاط جهان تجربه کردهاند. Stable Diffusion در یک شکایت جاری از طرف غول تصاویر استوک ،Getty Images، درگیر مسائل کپی رایت شده است.
بسیاری از این ابزارها توسط غولهای فناوری که صاحب پایگاههای داده بزرگ هستند توسعه داده میشوند. این امر به آنها اجازه میدهد ” کارهای زیادی انجام دهند … و آنها اهمیتی نمیدهند که آیا قانون از آن محافظت میکند یا خیر.”او گفت از آنجایی که هوش مصنوعی تریک، بانک اطلاعاتی کوچکتری برای استفاده دارد، شباهتهای میان محتوای تولید شده توسط آن و آثار اصلی هنرمندان آشکارتر است و باعث میشود که فرآیند ایجاد یک پرونده حقوقی آسانتر انجام شود. وی افزود، تشخیص موارد نقض حق کپی رایت سختتر خواهد بود اگر آثار تولید شده در یک پایگاه داده بزرگتر قرار داده شوند.
در حال حاضر دولتها در سراسر جهان با چگونگی تنظیم استانداردهای جهانی برای چنین فناوری گستردهای دست و پنجه نرم میکنند. اتحادیه اروپا یکی از اولین حوزههایی بود که در ماه ژوئن قوانینی را در مورد اینکه چگونه شرکتها میتوانند از AI استفاده کنند وضع کرد، در حالی که ایالات متحده هنوز بحثهایی را با قانونگذاران کاپیتولهیل و شرکتهای فناوری برای توسعه قانونگذاری در این زمینه دارد.
چین همچنین اولین پذیرنده مقررات AI بود و قوانین جدیدی را منتشر کرد که در ماه آگوست اجرایی شدند. اما در نسخه نهایی برخی موارد سادهتر شده بودند. به گفته کارشناسان، قدرتهای بزرگ مانند چین، هنگام تهیه پیشنویس مقررات به جای تمرکز بر حقوق افراد، تمرکز را بر مسابقه تکنولوژی محوری که در جهان به راه افتاده است، قرار میدهند.
هی، مقررات را یک “چارچوب نظارتی کلی بسیار گسترده” نامید که “هیچ مکانیزم کنترل خاصی” برای تنظیم داده کاوی کاربران فراهم نمیکند. او گفت: ” چین برای تصویب هر چیزی در رابطه با آری یا خیر گفتن به داده کاوی بسیار مردد است؛ چون این کار بسیار خطرناک خواهد بود.” وی افزود که چنین قانونی میتواند در میان اقتصاد کند کنونی ضربهای به بازار در حال ظهور وارد کند.