تویوتا لندکروز هیدروژنی یک قدم به واقعیت نزدیکتر شد
به گزارش رسانه مدیاتی، تویوتا اعلام کرد در حال بررسی پیشرانه هیدروژنی برای لندکروز است، اما مشخص نیست که آیا این سیستم از موتور V6 دو توربوشارژ، موتور V8 یا فناوری سلول سوختی الکتریکی استفاده خواهد کرد. به گفته یکی از مدیران ارشد تویوتا، ممکن است لندکروزی با سوخت هیدروژن در آینده تولید شود.
میتسومسا یاماگاتا، رئیس کارخانه هیدروژن تویوتا، در مراسم رونمایی از ون هایس هیدروژنی به رسانه ها گفت که این سوخت جایگزین برای خودروهایی مانند لندکروز که برای یدک کشیدن و حمل بارهای سنگین استفاده می شوند، مناسب است. آقای یاماگاتا از طریق مترجمش توضیح داد: «احتمالاتی برای تطبیق [موتورهای هیدروژنی] در خودروهای بزرگ مانند لندکروز وجود دارد.»
“این مزیت فناوری را می توان برای آن دسته از خودروها [که برای یدک کشیدن سنگین و بارگذاری سنگین استفاده می شوند] استفاده کرد. نمونه اولیه هیدروژن هایس از موتور 3.5 لیتری V6 دو توربوشارژ استفاده می کند – موتوری که در لکسوس LX600 و نسخه های خارج از کشور لندکروز سری 300 یافت می شود و به طور معمول با بنزین بدون سرب کار میکند – اما قدرت آن از 305 کیلووات/650 نیوتن متر گشتاور به 120 کیلووات/354 نیوتن متر گشتاور کاهش یافته است.
در فوریه 2022 گزارشهای تایید نشده از طرف ژاپن نشان میداد که تویوتا ممکن است به جای آن از موتور V8 پنج لیتری تنفس طبیعی هیدروژنی استفاده کند – که از خودروهای اسپرت Lexus RC F و LC500 اقتباس شده و در همکاری با یاماها توسعه یافته است تا 335 کیلووات و 540 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این حال، آقای یاماگاتا افزود که فناوری سلول سوختی هیدروژنی – همان فناوری که در سدان تویوتا میرای یافت می شود – رد نشده است.”ما در حال بررسی این هستیم که کدام خودرو از این فناوری مناسب استفاده کند.”
متیو کالاخور، رئیس و مدیرعامل تویوتا استرالیا، این ایده را کمی کم اهمیت جلوه داد و گفت که فناوری هیدروژنی “یک سرمایهگذاری خودسرانه” است، اما جملات او قبل از این است که اذعان کند “این امر قابل انجام است اما بدیهی است که نیاز به مهندسی قابل توجهی نیز دارد”. این بحث نشان میداد که نسخه هیدروژنی لندکروز – چه با موتور احتراق داخلی و چه به عنوان یک وسیله نقلیه با پیل سوختی – بخشی از برنامههای آینده شرکت میباشد، اگرچه مشخص نیست که آیا این فناوری برای مدل تجاری سبک سری 70، مدل SUV آفرود سری 300 یا هر دو باشد.
این خبر تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که تویوتا در نمایشگاه خودرو توکیو یک لندکروز برقی مفهومی را معرفی کرد. مهندسان تویوتا گفتند که ساخت نمونه اولیه هیدروژنی هایس تنها 12 ماه طول کشید – یک بازه زمانی کوتاه برای یک نمونه اولیه کارآمد – و موتور 3.5 لیتری توربوشارژ V6 که تنها به انژکتورهای سوخت جدید نیاز داشت و خود ون مخازن سوخت را از میرای قرض میگرفت.
اما در حالی که HiAce ظرفیت مخزن 141 لیتری هیدروژن را دارد، شرکت گفت که این نمونه اولیه، برد “کمتر از” 200 کیلومتر دارد – که معادل مصرف سوخت بیش از 70 لیتر در 100 کیلومتر است. مهندسان میگویند امیدوارند با اضافه کردن مخازن بزرگتر سوخت هیدروژن و فناوری هیبریدی، مسافت قابل حرکت را بهبود بخشند، وضعیتی که حداقل به پای وانت تویوتا توندرا برسد.