فراخوان بیش از 2 میلیون خودرو تسلا در ایالات متحده
به گزارش رسانه مدیاتی، تسلا در حال فراخوانی بیش از 2 میلیون وسیله نقلیه در ایالات متحده است که به سیستم کمک راننده پیشرفته Autopilot مجهز شدهاند تا محافظهای جدیدی را نصب کند. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA)، بیش از دو سال است که در حال بررسی خودروساز برقی به رهبری میلیاردر ایلان ماسک است، که آیا وسایل نقلیه تسلا به اندازه کافی هنگام استفاده از سیستم autopilot برای رانندگان مطمئن هستند یا خیر.
تسلا در پرونده فراخوان گفت که کنترلهای سیستم نرمافزاری Autopilot ممکن است برای جلوگیری از سوءاستفاده راننده از این نرمافزار، کافی نباشد و میتواند خطر تصادف را افزایش دهد. مدیر موقت NHTSA، آن کارلسون، در ماه آگوست به رویترز گفت که «واقعاً مهم است که سیستمهای نظارت بر رانندگان این نکته را در نظر بگیرند که انسانها بیش از حد به فناوری اعتماد دارند».
ویژگی اتوپایلوت تسلا در نظر گرفته شده است که خودروها را قادر سازد تا به طور خودکار در خط درست هدایت شوند، شتاب بگیرند و ترمز کنند. در حالی که اتوپایلوت پیشرفته میتواند به تغییر خطوط در بزرگراهها کمک کند، اما این تکنولوژی دلیل بر مستقل شدن این سیستم و اطمینان 100% به آن نیست.
یکی از اجزای Autopilot، Autosteer است که سرعت را تنظیم یا فاصله را با موانع حفظ میکند و برای نگه داشتن وسیله نقلیه در مسیر رانندگی درست به کار میرود.
تسلا گفت که با تجزیه و تحلیل NHTSA موافق نیست، اما یک بهروزرسانی نرمافزار هوایی را به کار خواهد گرفت که کنترلها و هشدارهای اضافی را برای کسانی که قبلاً راننده خودروهای آسیبدیده بودهاند، ترکیب میکند تا راننده را تشویق کند که به مسئولیت رانندگی خود در هر زمان که Autosteer شود، پایبند باشد. این شرکت به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فراخوان در خارج از ایالات متحده انجام میشود یا خیر، پاسخی نداد.
NHTSA در آگوست 2021، پس از شناسایی بیش از دوازده تصادف که در آن خودروهای تسلا با خودروهای اضطراری ثابت برخورد کردند و در ژوئن 2022 ارتقا یافتند، تحقیقاتی را در مورد Autopilot آغاز کرد. NHTSA اعلام کرد که در نتیجه تحقیقات خود، تسلا پس از این که متوجه شد که طراحی Autopilot تسلا میتواند ناکافی و نامطمئن باشد، این فراخوان را صادر کرده است که البته همین فراخوان میتواند منجر به سوءاستفاده قابل پیشبینی از سیستم شود.
به طور جداگانه، از سال 2016، NHTSA بررسی تصادف ویژه تسلا را در مواردی که مشکوک به استفاده از سیستمهای کمک راننده مانند Autopilot بودند، با 23 مورد مرگ ناشی از تصادف، آغاز کرده است. NHTSA میگوید در شرایطی که سیستم درگیر است، خطر تصادف افزایش مییابد اما راننده مسئولیت عملکرد خودرو را بر عهده نمیگیرد، چرا که یا آمادگی مداخله را ندارد یا تشخیص نمیدهد که چه زمانی سیستم قطع شده است.
تحقیقات NHTSA در مورد Autopilot همچنان باز خواهد. تسلا و NHTSA از اواسط اکتبر جلسات متعددی برگزار کردند تا در مورد نتیجهگیری آزمایشی آژانس در مورد سوءاستفاده احتمالی از راننده و راهکارهای نرمافزاری پیشنهادی تسلا در پاسخ به آن، بحث کنند. آژانس گفت که این شرکت بهروزرسانی را برای 2.03 میلیون خودرو مدل S، X، 3 و Y در ایالات متحده ارائه خواهد کرد که قدمت آن به مدل سال 2012 بازمیگردد.
بهروزرسانی مبتنی بر سختافزار خودرو شامل افزایش برجسته هشدارهای بصری در رابط کاربری، سادهسازی درگیری، غیرفعال شدن Autosteer، بررسیهای اضافی پس از درگیر شدن Autosteer و در نهایت تعلیق استفاده از Autosteer در صورتی که راننده به دفعات مسئولیت رانندگی را از خود نشان ندهد.
به این صورت بود که سهام ارزشمندترین خودروساز جهان در معاملات قبل از بازار 1 درصد کاهش یافت. تسلا در ماه اکتبر فاش کرد که وزارت دادگستری ایالات متحده احضاریههای مربوط به سیستمهای خودران کامل (FSD) و autopilot خود را صادر کرده است. رویترز در اکتبر 2022 گزارش داد که تسلا به دلیل ادعاهایی که خودروهای الکتریکی این شرکت میتوانند خودشان رانندگی کنند، تحت تحقیقات جنایی قرار دارد.
تسلا در ماه فوریه، 362000 وسیله نقلیه آمریکایی را برای بهروزرسانی نرمافزار FSD Beta خود پس از اینکه NHTSA اعلام کرد این خودروها به اندازه کافی قوانین ایمنی ترافیک را رعایت نمیکنند و ممکن است باعث تصادف شوند، فراخواند.
آژانس NHTSA تحقیقات قبلی در مورد Autopilot را در سال 2017 بدون انجام هیچ اقدامی بسته است. هیئت ملی ایمنی حمل و نقل (NTSB) از تسلا به دلیل عدم رعایت پادمانهای سیستم برای Autopilot و NHTSA به دلیل عدم اطمینان از ایمنی خودکار انتقاد کرده است.