پورشه 911 2025 یک هیبریدی قدرتمند با موتور 3.6 لیتری
به گزارش رسانه مدیاتی، مدل فیس لیفت شده 992.2 قرار است ظرف 6 ماه آینده وارد بازار شود و در نهایت اولین 911 هیبریدی با قدرتی بین 478 تا 528 اسب بخار به بازار خواهد آمد. پورشه در حال آمادهسازی نسخه بهروز شده خودروی اسپورت 911 است که با اسم 992.2 نامگذاری خواهد شد. در ادامه این مطلب به معرفی این خودرو خواهیم پرداخت.
معرفی خودروی پورشه 911
همراه با یک سیستم هیبریدی جدید، یک موتور 3.6 لیتری جدید نیز برای مدلهای خاص ارائه خواهد شد. انتظار میرود 992.2 ظرف شش ماه آینده وارد بازار شود و به عنوان مدل 2025 به فروش برسد.
پورشه 911 اصلاح شده که اوایل تابستان آینده بهعنوان مدل 2025 عرضه میشود، دارای طراحیهای جدید در قسمتهای جلو و عقب، کابین بهروز شده و تغییرات جزئی از جمله سیستمهای هیبریدی 48 ولتی برای موتور است. اما از نظر مواد اولیه، موفقیتآمیزترین قسمت برای این مدل 992.2 سیستم هیبریدی T-HEV است که در آیندهای نزدیک به بازار عرضه میشود و این خودروی اسپرت نمادین را یک گام بزرگ به سمت الکتریکی شدن نزدیک میکند. در حالی که پورشه هنوز هیچ جزئیاتی را در مورد هیبریدی تایید نکرده است، دو فروشندهای که با آنها صحبت شده است، به طور مستقل وجود این پروژه را تایید کردند، اما ادعا کردند که تحویل قبل از سال تقویمی 2025 آغاز نخواهد شد.
سیستم هیبرید
برخلاف فراری 296 GTB و McLaren Artura که هیبریدی با قابلیت اتصال و شارژ با برق هستند، واحد پورشه برای شارژ شدن از طریق هوا (fly) طراحی شده است و نمیتوان آن را به برق وصل کرد. این موتور الکتریکی قادر است 80 تا 90 اسب بخار قدرت اضافی تولید کند و توسط یک باتری Varta با کارایی بالا با ظرفیت حدود 2.0 کیلووات ساعت تغذیه میشود.
گفته میشود که نرمافزار سیستم شارژ و دشارژ سریع پورشه 400 ولتی با الهام از فناوری KERS مورد استفاده در F1 با همکاری شرکت Rimac توسعه داده شده است (پورشه 45 درصد سهام اقلیت در شرکت Rimac دارد). سیستم T-HEV که به طور مشترک طراحی شده است، دو عنصر الکتریکی را ترکیب میکنند. به گفته تامینکننده، ژنراتور استارت یکپارچه که با اثر تقویتی فوری بر اساس تقاضا ایجاد میکند، میتواند تجهیزات کمکی را به حرکت در آورد. موتور الکتریکی حقیقی که در زیر مخزن سوخت قرار دارد، چرخهای جلو را به حرکت در آورده و توزیع وزن را بهبود میبخشد.
قلب سیستم T-HEV یک باتری کوچک است که واحد محرک الکتریکی فشرده را تغذیه میکند. این باتری هم توسط موتور احتراقی و هم انرژی جنبشی تولید شده در هنگام ترمز به طور مداوم شارژ میشود. به گفته منابع، به دلایل پیچیدگی، گیربکس دستی از گزینهها نیست.
ادعا شده است که ماژول کامل T-HEV وزنی بیش از 55 پوند ندارد. موتور مورد بحث ظاهراً یک توربو دوقلو 3.0 لیتری V6، با قدرت 395 اسب بخار و گشتاور 347 پوند فوت است. با فرض اینکه موتور الکتریکی در حدود 84 اسب بخار و 129 پوند فوت به این حرکت کمک کند، خروجی ترکیبی باید حدود 478 اسب بخار و 475 پوند فوت گشتاور باشد. ظاهراً یک نسخه 528 اسب بخاری نیز در دست ساخت است که شکاف بین 911 GTS آینده تقویت شده و 911 توربو بعدی را برطرف میکند. با توجه به شهرت Weissach، مدل برتر GT2 RS با قدرت 800 اسب بخار که در سال 2026 عرضه میشود، از سیستم هیبریدی نیز استفاده خواهد کرد.
موتورهای جدید برای GTS و توربو
طبق چندین سند داخلی و خارجی، مابقی ترکیب نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی در موتور خواهند شد. در حالی که دو توربو 3.0 لیتری فلت شش در Carrera و Carrera S ادامه خواهد داشت، GTS از موتور 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی استفاده خواهد کرد، Turbo و Turbo S موتور 3.7 لیتری خود را با موتور پیشرفتهتر توربو دوقلو 3.6 لیتری بالاتر، تعویض خواهند کرد. Boxster 3.6 لیتری تنفس طبیعی قرار است در نهایت جایگزین Boxster 3.0 لیتری و همچنین موتور 4.0 لیتری منحصر به فرد GT3 twins و S/T شود.
Carrera S و GTS همچنین از سیستم هیبریدی 48 ولتی استفاده خواهند کرد. خروجی 3.0 لیتری بدون تغییر در Carrera پایه از 379 و 331 پوند فوت به 390 اسب بخار و 347 پوند فوت افزایش مییابد.
مورد بعدی Carrera S است. ظاهرا قدرت آن از 443 اسب بخار و 390 پوند فوت به 454 اسب بخار و 406 پوند فوت رسیده است. هنوز هم به نقل از همان منبع نیمه رسمی، حجم موتور GTS نیز از 3.0 به 3.6 لیتر افزایش مییابد، اما قدرت 483 اسب بخار و 413 پوند فوت است، موتور جدید VTCI با پره متغیر، تنها 10 اسب بخار بیشتر از مدل قدیمی امروزی دارد ولی حداکثر گشتاور 7 پوند فوت کاهش مییابد.
در سناریویی نزدیک، 911Turbo و Turbo S آینده قرار است Boxster 3.8 لیتری را با نسخه 3.6 لیتری پیشرفته و اقتصادیتر تعویض کنند. در حالی که به نظر میرسد جابجایی بزرگتر از اظهارات قبلی فرانک استفن والیسر معاون CTO حمایت میکند که اندازه موتور باید برای مطابقت با هنجارهای آلایندگی سختتر در آینده افزایش یابد، استاندارد سازی منافذ و تکانه، موظف به بهبود مقیاس صرفهجویی است.
طبق گزارشها، پیشرانه 4.0 لیتری V6 تنفس طبیعی 503 اسب بخاری و 347 پوند فوتی، انتخابی منطقی در کوتاهمدت برای GT3 و GT3 Touring بعدی است. گفته میشود که این موتور با سرعت 8400 دور در دقیقه دارای یک سیستم هیبریدی 48 ولتی توسط Valeo است. با برنامهریزی تعدادی محدود تا 5600 دستگاه برای بازه زمانی 2024-26 که موتور کاریزماتیک 24 سوپاپ دور بالا دارند، به عنوان انتخابی مطلوب در خط تولید پیشرانه این برند باقی میماند.
اگر خبر ما درست باشد، نسخه بعدی GT3 که قرار است برای سال 2027 وارد بازار شود، به یک موتور 3.6 لیتری کارآمدتر با مشخصات اسب بخار و گشتاور تقریباً یکسان تغییر خواهد کرد که کاملاً با مقررات سختگیرانه آلایندگی اروپا در آینده مطابقت دارد. منبع دیگری به ما میگوید که GT3 بازسازیشده یک کیت حتی خامتر و خالصتر خواهد بود، که نوعی تفسیر مدرن از مینیمالیستی 911 SC RS 1984 است.
تغییرات طراحی
مانند Macan EV و Taycan فیس لیفت شده، 992.2 تقریباً یک سال از برنامه زمانی عقب خواهد افتاد که درست به موقع برای مدل 2025 وارد نمایشگاههای نمایندگی شود. در حالی که ورق فلز تا حد زیادی بدون تغییر باقی میماند، تقریباً تمام قطعات نرم از جمله سپرها، چرخها، چراغها، آینهها و کمکهای هوا جدید هستند.
ورودی هوای جلوی پایینی مجدد در مرکز طراحی شده و چشمنواز بوده و توسط پنج پنجره عمودی قابل تنظیم احاطه شده است، که میتواند هوای خنککننده بیشتری را در صورت لزوم به رادیاتورها و ترمزها هدایت کند. لب پایین در نسخههای خاصی کشیده میشود تا نیروی رو به پایین در سرعت بالا افزایش یابد. مانند همیشه، انواع مختلفی از سپرهای جلو و عقب برای مدل خاص وجود دارد. در حالی که Turbo و Turbo S دارای دو جفت اگزوز هستند که در سبک و اجرا متفاوت هستند، مدلهای کوچکتر دارای اگزوزهای تک یا دوتایی نصب شده در مرکز یا جانبی با نوکهای کرومی یا مشکی هستند.
تمایز بیشتر بین مدلهای Turbo، GT3، GT2 RS در بستهها و آپشنهای طراحی اسپرت است. هوای مکمل، که ثابت یا تطبیقی است، از یک بادگیر عقب موتوردار نسبتا کوچک اما با عرض کامل تا بال نیمهفعال فوقالعاده بزرگ و فوقالعاده بلند RS را شامل میشود. ظاهراً اجرای متفاوتی برای ورودیهای هوای اسپلیت عقب نیز اعمال میشود. نکته آخر ولی با اهمیت، چراغهای جلوی ماتریسی پنج نقطهای بازطراحی شدهاند و در پشت با چراغها و نشاندهندهها تکمیل گردیدهاند. حروف پورشه قرار گرفته در وسط، هنگام شب روشن است و چراغهای مهشکن عقب تقسیم شده و درست بالای آن قرار گرفتهاند.
در داخل خودرو، ما متوجه یک صفحه ابزار کاملاً الکترونیکی با وضوح بالا شدیم که توسط پنج ابزار گرد تا حدودی با دور شمارنده آنالوگ و سرعتسنج دیجیتالی بزرگتر همپوشانی داشته و در مرکز به تصویر کشیده شده است. بعید است که یک سیستم عامل جدید با نرمافزار قدرتمندتر، قبل از 994 که در سال 2027 انتظار میرود، قرار گرفته شود.