CosMc برند جدید مک دونالد، متخصص در نوشیدنی ها
به گزارش رسانه مدیاتی، هنگامی که مک دونالد در ماه جولای فاش کرد که در حال راهاندازی یک رستوران اسپین آف بر اساس شخصیتی است که در تبلیغاتش در دهه 80 ظاهر شده بود، مردم به طور قابل ملاحظهای گیج شدند. تصاویر تاسیس جدید، به نام CosMc (ما هم هنوز مطمئن نیستیم که چگونه آن را تلفظ کنیم) نشان میدهد که با توجه به تم فضایی که دارد ما را به گذشته میبرد و قصد رقابت با Starbucks را نیز دارد ( چرا که CosMc متخصص در نوشیدنیهای گرم و سرد است.).
اما خود برندسازی همه افراد را تحت تاثیر قرار نداده است. کریگ برستون، مدرس ارشد طراحی گرافیک و رسانه، اخیراً به Creative Bloq گفته است که لوگوی جدید، که نه کاملاً هماهنگ با سیستم عامل است و نه آنچنان مدرن است، کمی عجیب به نظر میرسد (پس یکی از بهترین لوگوهای تمام دوران نیست). لازم به ذکر است برستون متخصص طراحی، رنگ، تایپوگرافی و نمایش نمادین است و یک سخنران ارشد در کالج ارتباطات لندن است.
برستون همچنین به Creative Bloq گفت: “زرد و آبی ممکن است در بیشتر کافی شاپها، رنگ مشترک باشند. اما میتواند نشاندهنده تغییر خوشایند در طرحهای رنگی باشد که ما از زنجیرههای دیگر چون بورگوندیهای قدیمی و بروگ، انتظار داریم. پیش از این رنگهای قهوهای، کرم و سبزهای خوش رنگ توسط استارباکس محبوب شدهاند.”
پس آیا استارباکس باید نگران باشد؟ با اینکه میتوان گفت که بهطور تازهای متفاوت از سایر لوگوهاست، اما اصلاً خوب طراحی نشده است، به خصوص از نظر تایپی. به نظر میرسد که این لوگو توسط هوش مصنوعی تولید شده است و انگار چیزی در آن درست نیست. این لوگو بیشتر شبیه یک طراحی گرافیکی الگوریتمی است، نه طراحی شده توسط ذهنهای خلاق و باهوشی که بازیهایی با زیباییشناسی شرکتی انجام میدهند.
مکدونالدز مدتهاست که به دلیل نادیده گرفتن پتانسیل بازار نوشیدنیها، مورد انتقاد قرار گرفته است. در این زمینه، CosMc را میتوان به عنوان پاسخی به این انتقاد تلقی کرد. ممکن است آنها به خاطر ریسک کردن، مستحق برخی تحسینها باشند.
در حال حاضر به نظر میرسد که به عقب سفر کردن یک گرایش طراحی گرافیکی است. از پپسی گرفته تا برگر کینگ، بسیاری از برندها را دیدهایم که از کتابهای تاریخی در سال 2023 برای لوگوی جدید خود الهام گرفتهاند.