چگونه در برابر تماس های کلاهبرداری آمازون ایمن بمانیم؟
به گزارش رسانه مدیاتی، کلاهبرداران عاشق جعل هویت شرکتهای بزرگ و معروف هستند و آمازون نیز از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است از طرف شخصی که ادعا میکند از آمازون است تماسی دریافت کنید و ممکن است ادعاهای ترسناکی در مورد حساب شما داشته باشد. بنابراین، بر شما لازم است که بدانید تماسهای کلاهبرداری آمازون چیست و چگونه باید آنها را شناسایی کنید؟
تماسهای کلاهبرداری آمازون چیست؟
تماس کلاهبرداری آمازون زمانی است که یک کلاهبردار که از کارکنان آمازون نیست با شما تماس میگیرد و ادعا میکند که برای شرکت کار میکند. انواع مختلفی از تماسهای کلاهبرداری آمازون وجود دارد، اما آنها معمولاً میخواهند به حساب آمازون یا حساب بانکی شما دسترسی پیدا کنند.
کلاهبردار از طریق یکی از دو روش اطلاعات شما را در اختیار میگیرد. یا خودتان جزئیات را ارائه میدهید، یا کلاهبردار شما را متقاعد میکند که یک برنامه دسترسی از راه دور را نصب کنید و آنها از طریق رایانه شخصی شما به حسابهای شما دسترسی پیدا میکنند.
هنگامی که کلاهبردار به یکی از این حسابها (یا گاهی اوقات، هر دو) دسترسی پیدا کند، میتواند با استفاده از پول شما خریدهای بزرگی انجام دهد. به این ترتیب، بسیار مهم است که یاد بگیرید تماس کلاهبرداری آمازون چگونه به نظر میرسد و چگونه از آن اجتناب کنید.
ویژگیهای یک تماس کلاهبرداری آمازون چیست؟
تماسهای کلاهبرداری آمازون میتوانند به روشهای مختلفی رخ دهد. در اینجا متداولترین روشهایی را آوردهایم که کلاهبرداران از آنها استفاده میکنند.
1. ادعای گم شدن بسته سفارشی آمازون
کلاهبردار ممکن است ادعا کند بستهای که از آمازون سفارش دادهاید، گم شده است. با اینکه در حال حاضر سیستمی وجود دارد که اگر سفارش آمازون شما به دستتان نرسد، بتوانید با استفاده از آن پیگیری کنید، اما کلاهبردار راه حل خود را به شما پیشنهاد میکند و اشارهای به این سیستم نمیکند.
آنها میتوانند جزئیات حساب آمازون شما را برای ردیابی بسته بخواهند، یا میتوانند جزئیات بانکی شما را بخواهند تا بتوانند بازپرداخت کالای گم شده را انجام دهند.
2. ادعای خریدهای گران قیمت در حساب شما توسط یک هکر
همچنین کلاهبردار ممکن است ادعا کند که یک هکر به حساب آمازون شما نفوذ کرده و پول شما را خرج کالاها کرده است. آنها معمولاً یک کالای گران قیمت مانند آیفون را ذکر میکنند.
مطمئناً حسابهای شما ایمن هستند و هیچکس چیزی در حساب شما سفارش نداده است. مسیر کلاهبرداری به این بستگی دارد که شما وحشت زده شوید و با راه حل آنها موافقت کنید. این اتفاق ممکن است شامل اجازه دسترسی به حساب آمازون شما برای لغو سفارش یا به دست آوردن جزئیات حساب بانکی شما باشد تا آنها بتوانند پول را بازپرداخت کنند.
در برخی موارد گزارش شده، کلاهبردار از شما میخواهد که ابزار دسترسی از راه دور را نصب کنید تا متخصص کلاهبرداری بتواند سفارش شما را لغو کند. اگر این کار را انجام دهید، کلاهبردار میتواند از طریق رایانه شخصی به حسابهای دیگر شما دسترسی پیدا کند.
3. ادعای اینکه مشکلی در حساب شما وجود دارد.
گاهی اوقات کلاهبردار ادعا میکند که مشکلی در حساب آمازون شما وجود دارد، سپس برای کمک به حل آن، جزئیات حساب شما را میخواهند.
همچنین در برخی موارد، کلاهبردار ادعا میکند که باید اطلاعات شخصی شما را بهروز کند. در موارد دیگر، آنها ادعا میکنند که یک هکر سعی کرده به حساب شما وارد شود، بنابراین آنها باید یک بررسی امنیتی انجام دهند تا مطمئن شوند که شما مالک قانونی حساب هستید.
صرف نظر از روش مورد استفاده، کلاهبردار اطلاعات شخصی شما مانند اطلاعات ورود به سیستم، جزئیات بانکی و آدرس شما را میخواهد.
4. ادعای افزایش اشتراک آمازون پرایم
در این روش کلاهبرداری، یک کلاهبردار با شما تماس میگیرد و ادعا میکند که قیمت اشتراک آمازون پرایم شما در شرف افزایش است. آنها معمولاً افزایش شدید قیمت را نقل میکنند، به این امید که شما بخواهید اشتراک خود را لغو کنید.
اگر این کار را انجام دهید، کلاهبردار شما را در فرآیند لغو اشتراک Amazon Prime راهنمایی میکند. البته که این راهنمایی، شامل درخواست جزئیات حساب شما میشود تا بتوانند آن را لغو کنند یا از شما میخواهند یک برنامه دسترسی از راه دور را دانلود کنید تا بتوانند این کار را برای شما انجام دهند.
نحوه شناسایی تماس واقعی آمازون
این کلاهبرداریها ممکن است ترسناک به نظر برسند، اما برخی از نشانههای مشخص وجود دارند که به شما هشدار میدهند که آیا شخصی واقعا از آمازون تماس گرفته است یا خیر.
هرگز کورکورانه به ادعاهای یک کلاهبردار اعتماد نکنید.
اگر شخصی در مورد سفارش آمازون با شما صحبت میکند که ادعا میکند شما سفارشی ثبت کردهاید، اما شما انتظار سفارشی از آمازون را ندارید، این یک کلاهبرداری واضح است. هرگز فرض را بر این نگذارید که سفارشی را که قبلاً ثبت کردهاید، فراموش کردهاید. فقط تلفن را قطع کنید و آن را نادیده بگیرید.
آمازون هرگز اطلاعات حساس را درخواست نخواهد کرد.
آمازون نیازی به درخواست رمز عبور حساب کاربری شما ندارد. رمز عبور شما برای دسترسی به حساب کاربری شما ارائه شده است. آمازون برای دسترسی به دادههای شما یا بهروزرسانی چیزی در حساب شما به رمز عبور شما نیاز ندارد.
به طور مشابه، آمازون هرگز از شما جزئیات بانکی شما را نمیخواهد. اگر از آمازون چیزهایی خریداری میکنید، جزئیات پرداخت شما قبلاً در حساب شما ثبت شده است. اگر آمازون بخواهد چیزی را به شما بازپرداخت کند، معمولاً مبلغ پرداختی را از طریق روشی که شما پرداخت کردهاید، پس میفرستد.
به این ترتیب، اگر شخصی هنگام تماس، از شما رمز عبور حساب آمازون یا جزئیات بانکی شما را بخواهد، قطعا یک کلاهبرداری است. هیچ اطلاعاتی به آنها ندهید و بلافاصله تلفن را قطع کنید.
اگر شک دارید، تماس را قطع کنید و با آمازون چک کنید.
کلاهبرداران در ایجاد وحشت بین افراد متخصص هستند. آنها از تاکتیکهای ترس استفاده میکنند تا شما را مجبور کنند غیرمنطقی فکر کنید و کارهایی را انجام دهید که معمولاً انجام نمیدهید.
اگر نشانههایی حاکی از تماس تلفنی با یک کلاهبردار را شناسایی کردهاید، اما میترسید تلفن را قطع کنید (در صورت قانونی بودن)، به هر حال این کار را انجام دهید. سپس، از پشتیبانی آمازون دیدن کنید و با یک متخصص در آنجا صحبت کنید. توضیح دهید که تماس در مورد چه چیزی بود و چه چیزی گفته شد.
اگر تماس قانونی بود، نماینده پشتیبانی میتواند مشکل را شناسایی کرده و در طی مراحل به شما کمک کند. اگر اینطور نبود، نماینده به شما اطمینان میدهد که این یک کلاهبرداری بوده و خیال شما را راحت میکند.
سخن پایانی
نکاتی که گفتیم فقط درباره شرکت آمازون صدق نمیکند. شما از هر سایت، آنلاین شاپ یا شرکتی که ثبت سفارش انجام دهید، در معرض تماسهای کلاهبرداری هستید. پس این نکات را در تمامی شرایط به خاطر داشته باشید تا از هر گونه کلاهبرداری، مصون بمانید.