اکنون اپل بزرگ ترین برند بازار موبایل است
اپل پس از سالها تلاش موفق شد سامسونگ را از رتبهی اول برترین برندهای بازار موبایل پایین بکشد و به صدر جدول تکیه بزند. مؤسسهی تحقیقاتی IDC در گزارشی جدید میگوید اپل پس از مدتها تلاش توانسته است از سامسونگ عبور کند و به برترین برند بازار موبایل (از لحاظ حجم عرضه) تبدیل شود. سامسونگ بهمدت بیش از یک دهه جایگاه نخست را در اختیار داشت. مطابق ادعای IDC، اپل توانست در سال گذشتهی میلادی 234.6 میلیون گوشی آیفون روانهی بازار کند و 20.1 درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار بگیرد.
در طول سال 2023، تعداد گوشیهای عرضهشدهی سامسونگ به 226.6 میلیون دستگاه رسید تا غول کرهای با سهم 19.4 درصدی در رتبهی دوم جا خوش کند. در ادامه چند تا از برندهای مطرح را با هم مقایسه میکنیم.
1. اپل
حجم عرضه 2023: 234.6 میلیون دستگاه (20.1 درصد)
حجم عرضه 2022: 226.3 میلیون دستگاه (18.8 درصد)
رشد سالانه: 3.7+ درصد
2. سامسونگ
حجم عرضه 2023: 226.6 میلیون دستگاه (19.4 درصد)
حجم عرضه 2022: 262.2 میلیون دستگاه (21.7 درصد)
رشد سالانه: 13.6- درصد
3. شیائومی
حجم عرضه 2023: 145.9 میلیون دستگاه (12.5 درصد)
حجم عرضه 2022: 153.2 میلیون دستگاه (12.7 درصد)
رشد سالانه: 4.7- درصد
4. اوپو
حجم عرضه 2023: 103.1 میلیون دستگاه (8.8 درصد)
حجم عرضه 2022: 114.4 میلیون دستگاه (9.5 درصد)
رشد سالانه: 9.9- درصد
5. ترنشن
حجم عرضه 2023: 94.9 میلیون دستگاه (8.1 درصد)
حجم عرضه 2022: 72.6 میلیون دستگاه (6.0 درصد)
رشد سالانه: 30.8+ درصد
6. سایر برندها
حجم عرضه 2023: 361.8 میلیون دستگاه (31.0 درصد)
حجم عرضه 2022: 377.2 میلیون دستگاه (31.3 درصد)
رشد سالانه: 4.1- درصد
مؤسسهی IDC میگوید حجم عرضهی گوشی سامسونگ در سال گذشتهی میلادی 13.6 درصد کمتر از سال 2022 (با آمار 262.2 میلیون دستگاه) بوده است.
2023 بهطور کلی سال بدی برای سامسونگ بود. این شرکت نهتنها جایگاه نخست بازار موبایل را از دست داد، بلکه چند فصل متوالی با افت شدید سوددهی دستوپنجه نرم کرد. البته کسبوکار موبایل سامسونگ بهلطف فروش چشمگیر گلکسی S23 و بهترین گوشی های تاشو این شرکت، عملکرد درخشانی از خود برجای گذاشت.
بیشتر بخوانید: عملکرد چشمگیر هوش مصنوعی مایکروسافت Copilot
سامسونگ بیشاز یک دهه جایگاه نخست بازار موبایل را در اختیار داشت.
IDC میگوید ابعاد بازار موبایل در سال 2023 بهمیزان 3.2 درصد نسبتبه سال 2022 افت کرد و این یعنی بهطور کلی تعداد کمتری گوشی هوشمند روانهی بازار شد.
سامسونگ برنامههای بزرگی برای سال 2024 دارد و میخواهد بار دیگر جایگاه نخست را از اپل پس بگیرد. این شرکت برای عرضهی انبوه سری گلکسی S24 آماده میشود. بهترین گوشی های سامسونگ در سال 2024، چهارشنبهشب رونمایی خواهند شد.
با وجود کاهش ابعاد بازار موبایل، اپل توانست حجم عرضهی آیفون را در سال 2023 بهمیزان 3.7 درصد افزایش دهد که دستاوردی مهم محسوب میشود. موفقیت آیفون در حالی رقم میخورد که بسیاری از گزارشها به افت نسبی فروش آیفون 15 خصوصاً در بازار چین اشاره دارند و قیمت گوشی های اپل بسیار زیاد است.
شیائومی پس از اپل و سامسونگ در رتبهی سوم برترین برندهای بازار موبایل قرار گرفت و توانست 146 میلیون دستگاه عرضه کند و 12.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. حجم عرضهی گوشی شیائومی در سال 2023 افت 4.7 درصدی تجربه کرد.
اوپو بهعنوان چهارمین برند برتر بازار موبایل، با افت 9.9 درصدی مواجه شد و 8.8 درصد از بازار جهانی را در اختیار گرفت. رتبهی پنجم به شرکت ترنشن (مالک برندهایی مثل اینفینیکس، ایتل و تکنو موبایل) رسید که توانست در یک سال حجم عرضهی گوشیهایش را 30.8 درصد رشد دهد.