انواع جایزه های بینالمللی که باید بشناسیم!
به احتمال بسیار زیاد حداقل یک بار نام جوایزی چون اسکار یا امی به گوشتان خورده است. این جوایز ارزنده، اهمیت بسیاری در میان هنرمندان دارد و هر ساله با شور و هیجان زیادی برگزار میشود. اما اگر کمی این این حیطه فاصله بگیریم و به دنیای کسب و کار بیاییم، با جایزهای به نام Stevie Awards آشنا خواهیم شد. این جایزه فرصت خوبی برای پیشرفت کسب و کارها به حساب میآید و در کنار دیگر جوایزی که شاید از آنها بیخبر باشید، هر ساله صاحبان کسب و کار را به چالش میکشد. به هیمن منظور این مطلب از رسانه مدیاتی را به شرح این جایزه و جایگاه ایران در آن اختصاص دادهایم.
انواع جوایز کسب و کار در دنیا
پیش از اینکه به جایزه Stevie بپردازیم، بد نیست با تمامی جوایزی که در حوزه کسب و کار وجود دارند، آشنا شوید. این جوایز که گاهی روی یک جنبه از کسبوکارها تمرکز دارند و گاهی اوقات چندین مؤلفه مثل کارآفرینی، سودآوری، مدیریت منابع انسانی، جلب رضایت مشتریان، نوآوری، رشد و توسعه و غیره را درنظر میگیرند، شامل موارد زیر هستند:
1. Stevie Awards: مراسم اعطای این جایزه هرساله در 8 دستهبندی مختلف در رقابتی با شرکت بیش از 12 هزار سازمان و شرکت از بیش از 70 کشور برگزار میشود.
2. Malcolm Baldrige National Quality Award: این جایزه, یکی از جوایز مهم آمریکاست که در حوزههای کسبوکار، بهداشت، آموزش و بخش سازمانهای غیرانتفاعی برگزار میشود. این جایزه توسط مؤسسه ملی استانداردها و فناوری (NIST) آمریکا، از سال 1987 مدیریت میشود که بخشی از وزارت بازرگانی دولت این کشور است. همچنین در شش رشته در ایالات متحده اهدا میشود.
3. Ernst & Young Entrepreneur of the Year Award: این جایزه برای شناسایی برترین کارآفرینان دنیاست. این جایزه در نزدیک به 80 کشور و منطقه در سراسر دنیا فعال است و 58 برنامه را اجرا میکند. این جایزه به رهبران شرکتها در حوزههای مختلف، از خردهفروشی و محصولات مصرفی گرفته تا فناوری، انرژی، شیمی و معدن، مواد خوراکی، املاک، خدمات مالی، رسانه و غیره اهدا میشود.
4. Scale-Up Awards: این جایزه که رویداد آن در بریتانیا برگزار میشود، بهطور خاص بر بحث توسعه و رشد شرکتها تمرکز دارد. کسبوکارهایی که جایزه Scale-Up Awards را برنده میشوند، معمولاً شرکتهای کارآفرین و درحال رشد هستند که معمولا به جوامع خود و بهطور کلی به سیاره زمین اهمیت زیادی میدهند.
5. Globee Business Awards: این جوایز در 9 رشته ارائه میشود که شامل بهترین کسبوکار آمریکایی، بهترین تکریم مشتری، بهترین امنیت سایبری، بهترین فناوری اطلاعات، بهترین رهبری و غیره است.
6. The Lloyds Bank British Business Excellence Awards: این جایزه که یکی از جوایز بریتانیاست، به تقدیر از بهترین کسبوکارها در زمینه رعایت پایداری، تنوع، برابری و شرکتهایی میپردازد که از انتظارات فراتر عمل کردهاند و محدودیتها را زیر پا گذاشتهاند. این جایزه تمام بخشهای صنعت شامل بخشهای خصوصی، دولتی و خیریهها را بررسی میکند.
همانطور که میبینید تنوع این جایزهها بسیار زیاد است و این در حالی است که شاید حتی یکبار هم اسم آنها را نشنیده باشید. اما در این میان، جایزه Stevie Awards موضوع بحث این مقاله ماست.
جایزه Stevie Awards
جایزه Stevie Awards در هشت رشته توسط شرکتی با همین نام اهدا میشود. این جایزه اولینبار در سال 2002 در آمریکا تأسیس شد و در سال 2004 جنبه بینالمللی پیدا کرد. ازجمله دستهبندیهای این جایزه معتبر میتوان به جایزه بهترین کسبوکار آمریکایی، بهترین کسبوکار آسیا-اقیانوسیه، بهترین کسبوکار خاورمیانه و بهترین کسبوکار بینالمللی، بهترین کسبوکار از نظر خدمات مشتریان و فروش، جایزه زنان در کسبوکار، جایزه بهترین کارمندان در کسبوکار و اخیراً جایزه تعالی فناوری اشاره کرد که قرار است در رویداد امسال به برترین شرکتکنندگان در این حوزه هم جایزه داده شود.
داوران جایزه استیوی از بسیاری از مدیران، کارآفرینان، نوآوران و مدرسان کسبوکار از سراسر دنیا هستند. بیش از 1000 متخصص در سطح جهانی هرساله در فرایند انتخاب برندگان جایزه استیوی ایفای نقش میکنند. تمام شرکتکنندگان و نامزدها نیز میتوانند از نظرات همه داوران آگاه شوند.
سالانه بیش از 12 هزار شرکت از بیش از 70 کشور مختلف نامزد دریافت جوایز Stevie میشوند. اولین جوایز استیوی در آوریل 2003 در 48 رشته اهدا شد و گروهی از متخصصان ازجمله «ریچ کارلگارد»، دبیر مجله فوربز، «پیر سوبه»، نویسنده کسبوکار و «ریچارد کلیماسکی»، مدیر دانشکده مدیریت دانشگاه جورج میسون داوران آن بودند.
در گذشته شرکتهایی نظیر اپل، ایسر، فورد موتور، سامسونگ، Procter & Gamble و Roche Group برنده این جایزه شده بودند. حامیان جایزه Stevie شامل بزرگترین بازاریابان حوزه B2B، ناشران و مؤسسات دولتی هستند. در تصویر زیر میتوانید کسب و کارهای مطرح موفق در این جایزه را مشاهده کنید:
یکی از نکات قابل توجه درباره جوایز استیوی این است که در این رویداد شانس برنده شدن سازمانهای کوچک با سازمانهای بزرگ تفاوتی ندارد و هرسازمانی با هر ابعادی شانس یکسانی برای برنده شدن دارد و در نهایت برندگان از طریق وبسایت و رسانههای اختصاصی این رویداد معرفی خواهند شد. این برای سازمانهای منتخب یک فرصت عالی برای بازاریابی است چون وب سایت جوایز استیوی هرماه بیش از 70 هزار بازدیدکننده دارد و هر هفته بیش از 24 هزار نفر برای دریافت خبرنامهی ایمیلی این رویداد ثبتنام میکنند.
نکته جالبی که درباره این جایزه وجود دارد این است که طراح تندیس این جایزه، همان طراح تندیس رویدادهای بزرگ اسکار، امی و سایر جوایز است. پس باید تا اینجای کار اهمیت این جایزه را در دنیای کسب و کار حدس زده باشید.
مراسم Stevie Awards چه زمانی برگزار میشود؟
این مراسم پرطرفدار و بینالمللی، امروز، یعنی 2 مارس با 8 زیرگروه متفاوت برگزار میشود. این رویداد در راسالخیمه امارات برگزار میشود و به احتمال بسیار زیاد شاهد کسب و کارهای معتبر ایرانی هم بین آنها خواهیم بود. اگر به تصویر زیر توجه کنید، شاهد تجربه موفقیت کسب و کارهای ایرانی در این رویداد خواهید شد.
مگی میلر، رئیس جوایز استیوی، در رابطه با مراسم امسال گفته است: «ما خوشحالیم که دستاوردهای چنین گروه متنوعی از سازمانها در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در مراسم امسال حضور دارند و مشتاق برگزاری این رویداد هستیم.»