خودروهای پرنده چین با فناوری EV آماده پرواز هستند
به گزارش رسانه مدیاتی، GUANGZHOU – XPeng، EHang و دیگر شرکتهای چینی امسال خودروهای پرنده را تجاری میکنند و از مزایای این کشور در فناوریهای خودروهای الکتریکی استفاده میکنند تا سهم بزرگی از بازار جهانی در حال ظهور را به خود اختصاص دهند. XPeng AeroHT، یکی از زیرمجموعههای استارتآپ خودروهای الکتریکی، قصد دارد یک وسیله نقلیه دو حالته برقی برخاست و فرود عمودی (eVTOL) را بفروشد که میتواند مانند یک خودرو در خشکی حرکت کند و یک ماژول پرنده را برای سفر هوایی جدا کند. Qiu Mingquan، معاون XPeng AeroHT گفت: “وسایل نقلیه معمولی eVTOL نمیتوانند روی زمین رانندگی کنند، اما مدل ما دو کاربرد دارد.”
اداره هوانوردی غیرنظامی چین بررسی صدور گواهینامه را برای این هواپیما آغاز کرده است که یک الزام برای عملیات تجاری است.
پیش فروش و قیمت eVTOL
XPeng AeroHT از اوایل اکتبر پذیرش پیشسفارشها را در چین آغاز میکند و برنامههایی برای آغاز تولید انبوه آن در سال آینده آغاز میشود. تقاضا از سوی شرکتهای مرتبط با گردشگری و علاقهمندان به فضای باز انتظار میرود.
قیمت این هواپیما در محدوده 1 میلیون یوان (138,000 دلار) خواهد بود. Qiu گفت که شرکت امیدوار است در نهایت قیمت را به صدها هزار یوان کاهش دهد. او گفت: “اگر تولید انبوه در مقیاس بزرگ امکانپذیر شود، میتوانیم هزینههای موادی مانند فیبر کربن را بهطور چشمگیری کاهش دهیم.”
این شرکت همچنین قصد دارد یک هواپیمای eVTOL یکپارچه با کاربرد دوگانه را تجاری کند که نیازی به جداسازی ندارد، که در آن ملخ پرواز در هنگام رانندگی تا میشود و در بالای وسیله نقلیه جای میگیرد. یک مدل مفهومی در نمایشگاه تجاری فناوری لاس وگاس در ژانویه به نمایش گذاشته شد. EHang گواهینامه EH216-S را در ماه اکتبر دریافت کرد. این هواپیمای دو نفره با یک بار شارژ میتواند 25 دقیقه پرواز کند. از اول آوریل به قیمت 2.39 میلیون یوان در چین و 410,000 دلار در جاهای دیگر به فروش رسید.
ماه گذشته، این استارتآپ مجوز تولید انبوه این هواپیما را دریافت کرد و امیدوار است با هتلها و سایر مشاغل برای تجاریسازی خدمات گردشگری همکاری کند. بر اساس گزارش ماه گذشته China Merchants Securities، چین 50 درصد از کل مدلهای eVTOL جهان را به خود اختصاص داده است که بسیار بالاتر از ایالات متحده با سهم 18 درصد و آلمان با سهم 8 درصد است.
بیشتر بخوانید: اولین جنگ F16 با خلبانی هوش مصنوعی در مقابل انسان
باتری eVTOL، عامل پیشرفت سریع
پشت پیشرفت سریع بخش خودروهای پرنده چین، انباشت فناوریهای مرتبط با خودروهای الکتریکی، از جمله باتریها، وجود دارد.گفته میشود که باتریهای خودروهای eVTOL به تراکم انرژی بالای بیش از 400 وات ساعت در هر کیلوگرم وزن نیاز دارند. سازندگان باتری چینی مانند CATL، رهبر جهانی باتری خودرو، در حال توسعه محصولاتی برای هواپیماهای eVTOL هستند که به تولیدکنندگان چینی در خرید مزیتی میدهند.
شرکت بزرگ خودروسازی دولتی Guangzhou Automobile Group در حال توسعه خودروی GOVE eVTOL است که در آن بخش هواپیما از شاسی خودرو جدا میشود. پروازهای آزمایشی آن سال آینده آغاز میشود. شرکت زیرمجموعه جیلی Aerofugia یک هواپیمای eVTOL میسازد که میتواند شش نفر را در خود جای دهد و مسافتهای طولانی را پرواز کند.
بسیاری از شهرهای چین با ترافیک جدی دست و پنجه نرم میکنند و انتظارات را برای وسایل نقلیه eVTOL برای ارائه وسایل حمل و نقل و تدارکات جایگزین افزایش میدهد.
محدودیتهای پروژه eVTOL
با این حال، موانعی برای استفاده گسترده باقی مانده است. هنوز نقاط برخاست و فرود کمی وجود دارد و قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان فردی هنوز وضع نشده است. ایجاد سود نیز آسان نیست. EHang در سال گذشته ضرر خالص 300 میلیون یوان را متحمل شد. شرکتها هنوز قادر به کاهش هزینههای تولید انبوه نیستند. در ماه نوامبر، هیندنبورگ ریسرچ (Hindenburg Research) فروشندهای در ایالات متحده، اعتبار گواهینامه و ارقام پیشسفارش EHang را زیر سوال برد، اتهاماتی که شرکت آنها را رد کرد.
جامعه هدف برای فروش eVTOL
برای جلب طیف وسیعی از تقاضا، سازندگان هواپیماهای eVTOL به بازارهای خارج از کشور چشم دوختهاند. این شرکت قصد دارد در خارج از کشور گسترش یابد. Qiu گفت: “خاورمیانه با توجه به سطح مقررات، گشودگی به چیزهای جدید و هزینه، بازار مهمی برای ما است.”
به گفته شرکتهای تحقیقاتی Global Information و MarketsandMarkets، انتظار میرود بازار جهانی eVTOL در سال 2030 به 23.4 میلیارد دلار برسد که حدود 19 برابر سال گذشته است. علاوه بر چین، رشد در آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه نیز پیشبینی میشود. برای انجام عملیات تجاری در خارج از کشور، ارائه گواهینامه از هر کشور ضروری است. استارتآپ آمریکایی Joby Aviation قبلاً برای دریافت گواهینامه در ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن درخواست داده است.
با اشغال سطح زمین. زیر زمین و بالای زمین توسط انسان ها و مصنوعات ساخت انسان ها مشکل ترافیک حل نمیشه. مشکل اصلی ترافیک تراکم جمعتی و افزایش جمعیت در برخی کشورها مثل چین و هنده که مثل موش در حال زاد و ولد هستن (شخصا این دو کشور رو دوست ندارم). برای حل ترافیک چه در چین و چه در سایر کشورها اول باید مشکل تراکم جمعیتی رو حل کرد و فکری به حال جمعیت مشکل سازشون کرد بعد با این اقدامات مقطعی مشکل رو تا حدی کمرنگ کرد تا به مرور مشکل از بین بره (جمعیتشون).
افررم مجتبی تحلیلت به قدری عمیق بود چیزی نمونده بود سر از فاضلاب های موش خیز تهران عزیز دراورم ،مشتی چین به قدرت اول دنیا تبدیل شده سطح تولیدات انبو و متنوع محصولات بیشمارشون دنیا رو تسخیر کرده ،اونوقت تو اومدی راه و چاه به ملیونها کارسناس و مهندس و متخصص شون نشون بدی پیاده شو حاجی کجاها داری سیر میکنی معلومه ساقیت کاردرسته ادرسشو بده بلکه رفقای چینی نفسی زدن و چشاشون وا شه ببینن چه مخایی تو پارک لاله نشستن و تز های جامعه ساز میزان حیف خداییش حیف به اینهمه استعداد و خلاقیت و دانایی ،میگم مجتبی ادرسه ساقی یادت نره داداش شاید مام رامون افتاد یه نفسی زدیم و عین خودت بال تخیلاتمون وا شدو از گندزارمون سوا شدیم و تو ابرا واسه چینی و هندیا نسخه پیچوندیم