فراخوان مدیران خودرو برای مشکل فنی X55!
به گزارش رسانه مدیاتی، خودر X55 محصول شرکت مدیران خودرو، یکی از خودروهای نسل جدید چری تیگو 4 است که به تازگی توسط کمپانی چری دستخوش تغییراتی اساسی در طراحی ظاهری و داخلی شده است. البته چینیها این خودرو را با نام Tiggo 5x میشناسند؛ چری نسخه کانسپت این چینی را ابتدا در سال 2014 و با نام Concept Beta رونمایی کرده بود.
وی ام X55 دومین محصولی است که چری با پلتفرم T1X خود، برای بازار جهانی ساخته؛ این پلتفرم در سال 2016 در دستان چری قرار گرفت و آنطور که مدیران این شرکت میگویند، چری در ساخت پلتفرم T1X هم از دانش فنی جگوار-لندرور و هم از تکنولوژی برند نوپای کوروس (Qoros) بهره گرفته است. به تازگی تصاویر و اخباری منتشر شده است که نشاندهنده مشکل فنی در این خودرو بوده است. در ادامه به بررسی این موضوع و واکنش شرکت MVM میپردازیم.
مشکل فنی در خودروی MVM X55
انتشار فیلمی هولناک از لحظه شکسته شدن اکسل خودرو ام وی ام X55 و واژگونی آن در اتوبان کاشان-قم با واکنشهای زیادی همراه شده است. دوباره بحث بیکیفیت بودن خودروهای چینی به میان آمده و عدهای این خودروها را با نمونههای آلمانی و ژاپنی مقایسه میکنند. واکنش نیمهرسمی مدیران خودرو نشان میدهد با مسئله جدی روبرو هستیم.
پس از شکسته شدن اکسل خودرو MVM X55 در اتوبان قم-تهران، شرکت مدیران خودرو نسبت به این خبر واکنش نشان داد. در 27 فروردین ماه 1403، در اطلاعیهای به تمامی نمایندگان رسمی خود این مشکل را اعلام و درخواست فراخوان به مشتریان را کرده است.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در این اطلاعیه درخواست چک اکسل عقب خودرو به نمایندگیها داده شده است. در صورتیکه ساپلایر اکسل، 5AJ باشد اکسل باید تعویض گردد.
کارشناسان عقیده دارند بدون بررسی ماجرا نمیتوان نظر قطعی داد اما حادثه وحشتناک رخ داده اتوبان کاشان- قم احتمالا از بخش مونتاژ این خودرو سرچشمه میگیرد. آیا MVM مدل X55 پرو یک خوردو ناامن است؟ با توجه به اینکه سرنخهایی از حوادث مشابه در روسیه و آفریقای جنوبی هم پیدا شده است.
بیشتر بخوانید: نگاهی به مشخصات فیدلیتی پرستیژ، خودرو محبوب این روزهای بازار
یک نمایندگی مدیرانخودرو در پاسخ به سوالات خبرنگار فرارو که خودش را خریدار ماشین معرفی کرده میگوید: بالاخره در مونتاژ دو الی سه هزار خودرو چنین اتفاقی میافتد و امر عجیبی نیست. شاید شانس با این خودرو یار نبوده که یک دوربین صحنه را ثبت میکند. بگذارید خیالتان را راحت کنم، اگر موضوع کیفیت کلی مونتاژ بود ما الان یک ایکس 55 پرو سالم در ایران نداشتیم. این استدلال کاملا اشتباه است.
وی در جواب اینکه اتفاق مشابهی در روسبه و آفریقای جنوبی هم رخ داده، گفت: نمیتوان اصل موضوع را رد کرد. ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد اما حادثه برای هر ماشینی رخ میدهد. اگر یک سرچ در اینترنت بزنید مورد خروج اکسل حتی برای بنز و BMW اتفاق افتاده است. بنابراین نمیتوان گفت این دو خودروساز هم خودروهای بیکیفیتی تولید میکنند.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در بررسی چرایی حادثه رخ داده برای ایکس 55 پرو و خارج شدن محور چرخ عقب به فرارو میگوید: رسانهها برخی مطالب را چه درست و چه نادرست کنار هم میچینند و میگویند این اتفاق در جای دیگری هم افتاده که من اصلا این موضوع را قبول یا رد نمیکنم. به نظر میرسد اگر قرار باشد این شایعات تمام شوند، باید تیم فنی شرکت سازنده مادر، گزارشی از علل حادثه تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد.
اگر علت برای مثال نحوه رانندگی بوده، پس این اتفاق ممکن بود برای هر خودروی دیگری هم بیفتد. اگر اشکال یک اشکال فنی باشد که شرکت مادر موظف است مشکل را برطرف کند، فراخوان بدهد و کارهایی از این قبیل انجام دهد.
بابک صدرایی در ادامه میگوید: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از این مدل خودرو در بازار ایران فروخته شده است. شاید بیش از 15 هزار دستگاه و نزدیک پنج سال از حضور این خودرو در بازار ایران میگذرد. حداقل 500 هزار دستگاه از این خودرو هم در بازارهای چین و دیگر کشورها به فروش رفته است. حالا یک مورد اتفاق افتاده که میتوان آن را سرنخ دانست. باید بررسی شود و نمیتوان حکم قطعی بر ناایمنی این مدل خودرو داد.
مدیران خودرو به صدور یک فراخوان نصفونیمه اکتفا کرده که در آن خبر دادهاند به زودی با خریداران خودروهای ایکس 55 پرو تماس میگیرند و از آنها میخواهند در یک پروسه زمانبندی شده به نمایندگی مراجعه کرده تا وضعیت اکسل عقب آنها بررسی شود. این مسئله در همه جای دنیا رایج است و تا پایان بررسیها نمیتوان گفت حادثه در کمین بقیه خودروهاست.
حالا باید منتظر ماند و دید در ادامه صاحبان مدیران خودرو علت اصلی حادثه را چه عنوان میکنند؛ آیا حادثه کاملا اتفاقی بوده که در این شرایط سایر خریداران این مدل از خودرو از نگرانی در خواهند آمد یا احتمالا سرنخ ماجرا در جای دیگری است.