خودرو الکتریکی شیائومی مدل SU7 Ultra
به گزارش رسانه مدیاتی، چند روز پس از آنکه یک طرح مفهومی جسورانه از مدل جدید خودرو الکتریکی شیائومی منتشر شد، این شرکت تایید کرد که SU7 Ultra در نیمه اول سال 2025 میلادی به بازار عرضه خواهد شد. خودرو الکتریکی شیائومی مدل SU7 Ultra بر پایه مدل SU7 طراحی شده اما این مدل High-performance تجربه به یادماندنی از رانندگی در جاده و پیست اتوموبیلرانی را وعده میدهد.
آشنایی با خودرو الکتریکی شیائومی مدل SU7 Ultra
در حالی که چند سال پیش بازار خودروهای الکتریکی تنها در انحصار تسلا قرار داشت، هماکنون شرکتهای سازنده خودروهای مکانیکی مانند بی ام و و حتی شرکتهای فناوری محور مانند شیائومی در حوزه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت میکنند. به نظر میرسد که شیائومی خودرو الکتریکی مدل SU7 را به یک نقطه شروع تبدیل کرده و پس از معرفی این مدل، قصد دارد تا به طور گستردهتری در حوزه طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی فعالیت کند.
تصاویری که چند روز پیش از مدل مفهومی SU7 Ultra منتشر شدند، چگونگی طراحی و همچنین شکل ظاهری این خودرو را آشکار ساختند. لی جون (Lei Jun)، مدیرعامل شیائومی اظهار داشت: «انتظار میرود که اغلب قطعات این مدل مفهومی در نمونه نهایی که به تولید انبوه خواهد رسید مورد استفاده قرار بگیرد.» بر همین اساس، انتظار میرود که مدل Ultra ساختار بدنه، پیکربندی سه گانه موتور و حتی باتری مشابه مدل SU7 داشته باشد که عملکرد مشابه با نمونه اولیه را نوید میدهد.
طرح مفهومی SU7 Ultra به 3 موتور الکتریکی قدرتمند مجهز شده که توسط شیائومی توسعه یافته است. هر یک از چرخهای عقب به یک موتور V8s مستقل مجهز شدهاند که توانایی چرخش با حداکثر سرعت 27,200 دور بر دقیقه را دارد و یک موتور V6s نیز چرخهای جلو را به حرکت در میآورد. استفاده از این ترکیب موجب میشود تا قدرت خودرو الکتریکی SU7 Ultra به 1548 اسب بخار برسد که قدرت کافی برای تغییر سرعت خودرو از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت در طی تنها 1.97 ثانیه را دارد و همچنین سرعت خودرو میتواند در طی 5.98 ثانیه از 0 به 200 کیلومتر بر ثانیه برسد. در پیکربندی مدل مفهومی، SU7 Ultra میتواند به حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت برسد.
خودرو برقی شیائومی مدل Ultra به باتری CATL’s Qilin II مجهز خواهد شد که به دلیل قابلیت تخلیه سریع شناخته شده است و از ضریب شارژ 5.2C پشتیبانی میکند. سیستم ترمز مدل Ultra از ساختار Six-piston Calipers استفاده میکند که قدرت توقف بالایی را فراهم میکند و استفاده از چنین مکانیسمی برای متوقف کردن خودرو قدرتمندی در سطح Performance ضروری به نظر میرسد. شیائومی ادعا میکند که ترمز اصلاح شده Regenerative موتورهای الکتریکی (سیستم ترمز الکتریکی که برخلاف ترمزهای مکانیکی انرژی تلف شده را به صورت برق به باتری باز میگرداند) در کنار ترمز مکانیکی میتواند قدرت توقف 2.36 گرم را ارائه دهد.
نمونه اولیه به بدنهای از جنس فیبر کربن مجهز شده است. با این وجود، لی جون تایید کرد که با هدف کاهش قیمت، این ویژگی در خودرو نهایی وجود نخواهد داشت. اگرچه این خبر میتواند موجب دلسردی افرادی شود که ویژگیهای لوکس و منحصربفرد را در خودروها جستجو میکنند اما این تصمیم به ایجاد توازن بیشتر بین قیمت و عملکرد منجر میشود و SU7 Ultra را به گزینه جذابی برای طیف وسیعتری از متقاضیان خرید خودروهای الکتریکی تبدیل میکند. به علاوه، بازار پُررونقتری را برای خرید و فروش SU7 Ultra در بازار خودروهای دست دوم ایجاد خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: قدرتمندترین لندروور را ببینید! لندروور دیفندر اکتا
در این زمان، هنوز قیمت SU7 Ultra مشخص نشده است اما بر اساس اظهارات مدیرعامل شیائومی، SU7 Ultra اختلاف قیمت چشمگیری در مقایسه با مدل SU7 نخواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت پایه مدل SU7 از 215,900 رنمینبی (معادل 29,700 دلار) آغاز میشود، بر اساس اظهارات لی جون میتوانیم انتظار داشته باشیم که مدل SU7 Ultra کمی قیمت بیشتری در مقایسه با مدل SU7 Max داشته باشد که 299,000 رنمینبی (معادل 41232 دلار) قیمتگذاری شده است.
در گذشته، اسناد لو رفته از قیمت مدل SU7 خودرو شیائومی، وجود یک مدل 3 موتوره با نام FE را نشان میداد. بر اساس این اسناد، مدل FE به میزان 1074 اسب بخار قدرت دارد و میتواند در طی 1.98 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. به علاوه، قیمت مدل FE را 339,000 رنمینبی (معادل 43,800 دلار) اعلام میکند.
برای مشخص کردن جذابیت قیمتگذاری SU7 Ultra، میتوانیم آن را با خودرو Zeekr 001 FR مقایسه کنیم که به 4 موتور الکتریکی با مجموع قدرت 1265 اسب بخار مجهز شده است. در حالی که این خودرو الکتریکی بیش از 136,000 دلار قیمتگذاری شده، مدل SU7 Ultra با قیمتگذاری جذابتر شانس بیشتری در جذب علاقهمندان به خرید خودروهای برقی مجهز به چند موتور دارد.