تپسی: اسنپ با قراردادهای انحصاری، رقابت در بازار غذا را محدود میکند
به گزارش مدیاتی:شرکت تپسی به دلیل آنچه “رفتارهای ضد رقابتی و انحصارطلبانه” شرکت اسنپ در بازار سفارش آنلاین غذا میخواند، از این شرکت به شورای رقابت شکایت کرده است. این شکایت در پی راهاندازی سرویس سفارش غذای آنلاین تپسی موسوم به “تپسیفود” و مواجهه با موانع ورود به بازار از سوی اسنپ صورت گرفته است.
محدودیتهای ایجاد شده برای رقبای اسنپ
بر اساس ادعای تپسی، اسنپ با استفاده از قراردادهای انحصاری با رستورانها و اعمال جریمههای سنگین برای خروج از این قراردادها، مانع از ورود رقبای جدید به بازار شده است. این شرکت همچنین تخفیفات ویژهای را برای رستورانهایی که به صورت انحصاری با اسنپ همکاری میکنند، در نظر گرفته که این امر به گفته تپسی، یک رفتار ضد رقابتی محسوب میشود.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی، در این خصوص اظهار داشت: “اسنپ با قراردادهای انحصاری، جایگاه خود را در بازار سفارش آنلاین غذا غیرقابل تزلزل کرده و به رقبای خود اجازه نمیدهد به این بازار وارد شوند. این در حالی است که شورای رقابت پیشتر نیز اسنپ را به دلیل رفتارهای مشابه محکوم کرده بود.”
تلاش اسنپ برای حفظ انحصار
انصاری همچنین به این نکته اشاره کرد که اسنپ نه تنها قراردادهای انحصاری را حفظ کرده بلکه با افزایش جریمههای خروج از قرارداد، هزینههای تغییر برای رستورانها را به شدت بالا برده است. این امر باعث میشود که رستورانها ترجیح دهند به همکاری با اسنپ ادامه دهند و ریسک همکاری با پلتفرمهای دیگر را نپذیرند.
شکایت تپسی به شورای رقابت
شکایت تپسی از اسنپ در هفته اول آبان ماه به شورای رقابت ارائه شده است و این شورا موظف است به این شکایت رسیدگی کرده و در صورت اثبات تخلفات، اقدامات لازم را انجام دهد.
اهمیت این شکایت
این شکایت از آن جهت حائز اهمیت است که نشان میدهد رقابت در بازار سفارش آنلاین غذای ایران با چالشهای جدی روبرو است. انحصار در هر بازاری میتواند به ضرر مصرفکنندگان تمام شود و منجر به افزایش قیمتها، کاهش کیفیت خدمات و محدود شدن انتخابها شود.
در صورت اثبات ادعاهای تپسی، شورای رقابت میتواند اسنپ را به پرداخت جریمه و یا اصلاح رفتارهای خود ملزم کند. این تصمیم میتواند تأثیر بسزایی بر رقابت در بازار سفارش آنلاین غذا داشته باشد و به نفع مصرفکنندگان و سایر فعالان این بازار تمام شود.