چین نامهای ماهنورد و لباس فضایی جدید خود را اعلام کرد
به گزارش مدیاتی:در ادامه تلاشهای بیوقفه چین برای قرار دادن فضانوردان بر روی سطح ماه، آژانس فضایی این کشور از اسامی رسمی ماهنورد و لباس فضایی جدید خود رونمایی کرد. این اسامی که با دقت و وسواس خاصی از میان پیشنهادات متعدد مردمی برگزیده شدهاند، نه تنها نشان از اهمیت این ماموریت تاریخی برای چین دارند، بلکه بازتابی از فرهنگ، ارزشها و آرزوهای این کشور در عرصه اکتشافات فضایی هستند.
انتخاب نام برای تجهیزات فضایی، فرآیندی حساس و نمادین است. نامی که برای ماهنورد و لباس فضایی انتخاب میشود، باید علاوه بر جذابیت و سهولت در تلفظ، بار معنایی عمیقی نیز داشته باشد و بتواند به خوبی معرف اهداف و چشماندازهای این ماموریت باشد. به همین منظور، آژانس فضایی چین اقدام به برگزاری یک فراخوان عمومی کرد و از مردم این کشور خواست تا پیشنهادات خود را برای نامگذاری این تجهیزات ارائه دهند. پس از بررسی دقیق بیش از ۹۰۰۰ پیشنهاد ارسالی، در نهایت نامهای “وانگیو” (Wangyu) و “تانسو” (Tansuo) برای لباس فضایی و ماهنورد جدید انتخاب شدند.
لباس فضایی جدید که قرار است فضانوردان چینی را در ماموریت فرود بر روی ماه همراهی کند، “وانگیو” نامیده شده است که به معنای «نگاه کردن به کیهان» است. این نام به زیبایی بیانگر هدف والای این ماموریت، یعنی کشف و شناخت بیشتر宇宙 و اسرار آن است. لباس فضایی کنونی چین که توسط فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی بینالمللی مورد استفاده قرار میگیرد، “فیتین” (Feitain) نام دارد که به معنای «پرواز در فضا» است. انتخاب نام “وانگیو” برای لباس فضایی جدید، نشان از تغییر رویکرد چین از صرفاً “پرواز در فضا” به “نگاهی عمیقتر به کیهان” دارد.
ماهنورد جدید که برای حمل دو فضانورد طراحی شده است، “تانسو” نام گرفته است که به معنای «کاوش» است. این نام به خوبی منعکس کننده وظیفه اصلی این وسیله نقلیه، یعنی کاوش سطح ماه و جمعآوری اطلاعات علمی است. آژانس فضایی چین در بیانیهای اعلام کرد که این نام “نشاندهنده ماموریت و ارزش عملی ماهنورد در کمک به مردم چین برای کشف اسرار ماه است که با اشتیاق چین برای کاوش در کیهان وسیع، توسعه صنعت فضایی و تبدیل خود به یک قدرت فضایی مطابقت دارد.”
انتخاب این نامها پس از یک فراخوان عمومی برای ارائه پیشنهادات، در ماههای سپتامبر و اکتبر سال ۲۰۲۴ انجام شد. بیش از ۹۰۰۰ مورد ارسالی از افراد از همه اقشار جامعه دریافت شد که نشان از علاقه و اشتیاق مردم چین به این پروژه ملی دارد.
علاوه بر نامگذاری، توسعه سختافزار نیز به خوبی پیش میرود. ژانگ چونگ فنگ (Zhang Chongfeng)، طراح فضاپیما، میگوید: “نمونه اولیه (ماهنورد سرنشیندار) که ما ساختیم، آزمایشها را در یک سایت آزمایشی شبیهسازی شده سطح ماه به پایان رسانده و همچنین مقدار زیادی کار آزمایشی را در یک سایت آزمایش میدانی انجام داده است. در حال حاضر، ماهنورد سرنشیندار وارد مرحله نمونه اولیه شده است و طراحی دقیق و آزمایشهای مهندسی بعدی در حال انجام است.”
ژانگ ونشین (Zhang Wanxin)، مدیر دفتر مهندسی لباس فضایی در مرکز تحقیقات و آموزش فضانوردان چین، نیز میگوید: “در مراحل اولیه توسعه، ما بر فناوریهای کلیدی مانند ساخت لباسهای فضایی سبکوزن و کوچکتر برای فرود روی ماه و همچنین محافظت جامع در برابر محیطهای پیچیده تسلط یافتیم. ما اکنون به طور کامل وارد مرحله توسعه نمونه اولیه شدهایم و در حال انجام ارزیابیهای جامع عملکرد و تایید محصولات نمونه اولیه هستیم.”
چین قصد دارد دو فضانورد را تا پیش از سال ۲۰۳۰ بر روی ماه فرود آورد و در حال حاضر در حال پیشرفت در بخشهای مختلف سختافزار مورد نیاز برای رسیدن به این دستاورد بزرگ است. تاسیسات و تجهیزات زمینی برای تولید و آزمایشها تکمیل و عملیاتی شده است و ساخت سایت پرتاب فضاپیمای ونچانگ در جزیره هاینان (Hainan) نیز طبق برنامه پیش میرود.
انتخاب نامهای “وانگیو” و “تانسو” برای لباس فضایی و ماهنورد جدید، گامی مهم در راستای تحقق این هدف بزرگ است. این نامها نه تنها نشان از عزم راسخ چین برای کاوش در فضا دارند، بلکه الهامبخش نسلهای آینده این کشور برای پیگیری رویاهای فضایی خود خواهند بود.