به گزارش مدیاتی:دوران اپلیکیشن مستقل زل به پایان میرسد. سرویس محبوب پرداخت فوری آمریکا در حال انجام تغییراتی اساسی است که کاربران را ملزم میکند برای دسترسی به خدمات آن، به اپلیکیشنهای بانکی و اتحادیههای اعتباری مراجعه کنند.
این تغییر که از سوی Early Warning Services – شرکت مادر زل – اعلام شده، نشاندهنده تحولی اساسی در استراتژی این سرویس پرداخت است. کاربرانی که سالها از اپلیکیشن مستقل زل استفاده میکردند، به زودی باید با نسخه جدیدی از این سرویس که مستقیماً در بانکداری دیجیتال ادغام شده است، کار کنند.
مهمترین تغییرات پیشرو:
غیرفعال شدن تدریجی اپلیکیشن مستقل زل
انتقال کامل تمامی قابلیتها به پلتفرمهای بانکهای شریک
بهبود تجربه کاربری با یکپارچهسازی عمیقتر
ارتقای امنیت با بهرهگیری از سیستمهای احراز هویت بانکها
این تحول بزرگ، پرسشهای مهمی را مطرح میکند: آیا ادغام کامل زل با سیستمهای بانکی باعث سهولت بیشتر در پرداختها خواهد شد؟ کاربرانی که از بانکهای غیرشریک استفاده میکنند چه سرنوشتی خواهند داشت؟ و مهمتر از همه، آیا این تغییر میتواند اعتماد کاربران به این سرویس پرداخت فوری را افزایش دهد؟
خداحافظی با اپلیکیشن مستقل زل: انتقال به بانکها و اتحادیههای اعتباری!
“اپلیکیشن مستقل زل دیگر برای ارسال یا دریافت پول قابل استفاده نیست و از کاربران دعوت میشود تا از طریق اپلیکیشن بانک یا اتحادیه اعتباری شرکتکننده در این طرح، برای استفاده از روش پرداخت همتا به همتا ثبتنام کنند.
زل در یک پست وبلاگ در 31 اکتبر اعلام کرده بود که این تغییر را اعمال خواهد کرد و طبق صفحه سوالات متداول در وبسایت خود، این اقدام را از روز سهشنبه (1 آوریل 2025) تکمیل کرده است.
این شرکت در صفحه سوالات متداول خود اعلام کرد: «بیش از 2200 بانک و اتحادیه اعتباری در سراسر ایالات متحده اکنون زل را از طریق اپلیکیشن موبایل یا سایت بانکداری آنلاین خود ارائه میدهند. در نتیجه این رشد، در اکتبر 2024 اعلام کردیم که از اول آوریل 2025، قابلیت ارسال یا دریافت پول با استفاده از اپلیکیشن زل را حذف خواهیم کرد.»
این صفحه به کاربران اپلیکیشن زل توصیه میکند که به صفحه “بانک خود را پیدا کنید” در وبسایت آن مراجعه کنند تا ببینند آیا بانک یا اتحادیه اعتباری آنها زل را ارائه میدهد یا خیر؛ از طریق بانک یا اتحادیه اعتباری ثبتنام کنند تا به استفاده از زل ادامه دهند؛ و به هر کسی که قبلاً از طریق زل از آنها پول دریافت کردهاند، در مورد این تغییر اطلاع دهند.
در این صفحه آمده است که کسانی که قبلاً از زل در اپلیکیشن بانکداری موبایل خود استفاده میکنند، هیچ تغییری را مشاهده نخواهند کرد و نیازی به انجام هیچ اقدامی ندارند.
طبق این صفحه، کاربران اپلیکیشن زل میتوانند تا 11 اوت سابقه پرداخت خود را در داخل اپلیکیشن مشاهده کنند. سابقه پرداخت آنها از اپلیکیشن زل به اپلیکیشن بانکی که در آن برای این سرویس ثبتنام میکنند، منتقل نخواهد شد.
هنگامی که زل برنامههای خود را برای تغییر اپلیکیشن اعلام کرد، در پست وبلاگ خود اعلام کرد که این اپلیکیشن در زمان راهاندازی زل ایجاد شده است تا به کاربرانی خدمت کند که بانک یا اتحادیه اعتباری آنها هنوز به این شبکه نپیوسته است.
با این حال، با وجود بیش از 2200 موسسه مالی در این شبکه در ماه اکتبر، سهم تراکنشهایی که در اپلیکیشن مستقل انجام میشد، به حدود 2 درصد کاهش یافته بود.
طبق پست وبلاگ 31 اکتبر، پس از حذف تدریجی قابلیت ارسال یا دریافت پول، «کاربران اپلیکیشن همچنان میتوانند به آن دسترسی داشته باشند، اما این اپلیکیشن به آموزش مصرفکنندگان در مورد کلاهبرداری و تقلب اختصاص داده خواهد شد و فهرستی از بیش از 2200 بانک و اتحادیه اعتباری که زل را ارائه میدهند، ارائه خواهد کرد.»
زل در ماه فوریه اعلام کرد که در طول سال 2024، مصرفکنندگان و کسبوکارهای کوچک آمریکایی بیش از 1 تریلیون دلار را با استفاده از پلتفرم آن منتقل کردهاند، که بیشترین پولی است که تاکنون در یک سرویس همتا به همتا (P2P) در یک سال ارسال شده است.
دنیس لئونارد، مدیر کل زل، در آن زمان در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این روش پرداخت همتا به همتا برای میلیونها آمریکایی سختکوش است و این نقطه عطف گواهی بر اعتمادی است که آنها هر روز به ما دارند.»
انتقال به بانکها: زل تصمیم گرفته است تا خدمات خود را به طور کامل در اپلیکیشنهای بانکها و اتحادیههای اعتباری ادغام کند.
دلیل تغییر: کاهش استفاده از اپلیکیشن مستقل و افزایش تعداد بانکهای عضو شبکه زل، از دلایل اصلی این تغییر است.
آموزش کاربران: اپلیکیشن مستقل زل پس از این تغییر، به آموزش کاربران در مورد کلاهبرداری و ارائه لیست بانکهای عضو اختصاص خواهد یافت.
حجم تراکنشها: زل در سال 2024 بیش از 1 تریلیون دلار تراکنش داشته است.