رسانه مدیاتی – در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس تسلیم شد، برخلاف دو سال اخیر ۲هزارو۴۰میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو در نظر گرفته شد. این مسئله احتمال آزاد شدن واردات خودرو را نیز تقویت کرد.
مشکلات واردات خودرو
این در حالی است که از اواخر خرداد ماه ۹۷ واردات خودرو به دلیل خروج آمریکا از برجام و احساس خطر دولت به منظور کمبود منابع ارزی ممنوع شده بود. اکنون به نظر میرسد مجلس موافقت خود را با آزادسازی مشروط واردات در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو گنجانده و در کمیسیون صنایع و معادن نیز آن را به تصویب رسانده است.
حجتالله فیروزی درباره این موضوع اعلام کرده است: « در چند محور طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به واردات اعلام شده است که خودروسازان از محل صادرات خودرو به واردات مبادرت کنند.»
پیشنهاد اول واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعات است. این راهحل چند مشکل اساسی دارد که مهمترین آنها تعارض منافع بین تولیدکننده خودرو و واردکننده است. واردات احتمالا انحصار خودرو را از بین میبرد و قیمتها را کاهش میدهد. این در حالی است که سود مدل واردکننده در چیزهای دیگری است. بنابراین خودروهای خارجی در بازه قیمتی که به حاشیه سود مدنظر تولیدکنندگان خودرو آسیب نزنند ارائه خواهند شد.
دومین پیشنهاد واردات توسط خریداران نفت است. این مسئله باعث ایجاد این سوال میشود که آیا به دلیل تحریمهای نفتی و بانکی، بخش های خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه دارند یا خیر. در این راستا هادی حقشناس کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد: «در گذشته نیز از اسناد پیشخرید نفت استقبال نشد. زمانی که دولت برای فروش نفت با مشکل روبهرو میشود، این نوع اسناد نیز مورد استقبال قرار نمیگیرند. زمانی که دولت نتواند کالایی را به فروش برساند، بخش خصوصی نیز نمیتواند آن را بفروشد. بنابراین اگر اقتصاد ایران در سال آینده نیز دچار تحریم باشد، تفاوتی ندارد که دولت نفت داشته باشد یا بخش خصوصی، شرایط برای هر دو یکسان است.»
در انتها نیز به واردات توسط افرادی که ارز خارج از کشوری دارند و تعهدی به دولت برای بازگشت آن نیز ندارند. این روش واردات بسیار مطلوب است؛ زیرا بدون استفاده از ارزهای داخلی خودرو وارد کشور میشود. اما باید به این نکته توجه داشت که آیا واردکننده نیز تمایلی به این مسئله دارد یا خیر. به نظر نمیرسد که واردکنندهای حاضر باشد با این نوسان نرخ ارز، خودرو به کشور بیاورد و ریال دریافت کند. مگر اینکه اقدام به صادرات از ایران بکند که در این صورت اگر محصول صادراتی بیش از نیاز بازار ایران باشد، به نفع ماست، زیرا هم بدون دلار خودرو خارجی وارد کردیم و هم صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کرده است.