رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد فیس بوک در برابر درخواست رگولاتوری انگلیس برای فروش شرکت گیفی برای رفع نگرانی های انحصارطلبانه در این کشور واکنش تند و خشمگینانه ای نشان داد.
واکنش تند فیس بوک به رگولاتوری انگلیس
طبق گزارشهای اخیر فیس بوک در بهار امسال شرکت گیفی را با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار خرید تا ضمن مالکیت بر انبوه فایل های گیف این شرکت بتواند آن را در اینستاگرام ادغام کند.
رگولاتوری انگلیس این خرید را انحصارطلبانه تشخیص داده و خواستار واگذاری وب سایت گیف های این شرکت شده تا دسترسی عمومی به این فایل های گیف ممکن شود و نگرانی های ضدرقابتی طرف انگلیسی برطرف شود.
در مقابل فیس بوک خواستار عدم صدور چنین حکمی در مورد گیفی شده و افزوده که قابلیت اجرای چنین دستوری برای وگذاری گیفی زیر سوال است و نمی توان گفت که آیا چنین دستوری می تواند موثر باشد یا نه.
رگولاتوری انگلیس ماه گذشته هشدار داد که فیس بوک ممکن است مجبور به فروش شرکت گیفی شود، زیرا این خرید ممکن است به رفتار انحصارطلبانه فیس بوک بر علیه رقبا کمک کرده و این رفتار را تسهیل کند.
فیس بوک در واکنش یافته های رگولاتوری انگلیس را حاوی خطاهای اساسی دانسته و افزوده که رگولاتوری انگلیس نتوانسته راه حل های جایگزینی ارائه دهد که به همان اندازه موثر و کمتر مزاحمت آفرین باشند. به نظر می رسد مقاومت فیس بوک در برابر خواست رگولاتوری انگلیس ادامه یابد.
این در حالی است که چندین سال پس از آنکه فیسبوک Messenger را به محصولی مستقل تبدیل کرد، اکنون این شرکت اعلام کرده است در حال تست کردن بازگرداندن تماسهای ویدئویی و صوتی به اپ اصلی خود است. این حالت آزمایشی تنها برای برخی از کاربران موبایل فیسبوک قابل دسترسی است، و به طور بالقوه تلاش شده تا آنها تشویق به استفاده از این پلتفرم شبکه اجتماعی به عنوان روش اصلی چت کردن با دوستانشان، فراتر از صرفا ارسال پیام متنی، شوند.
برخی افراد در برخی بازارهای هدف، همچون آمریکا، قادر به دسترسی به این قابلیت شدهاند. تضمینی وجود ندارد که فیسبوک این دو قابلیت را – که هر دویشان در Messenger قابل دسترسی هستند – به قابلیتهای معمول در اپ اصلی خود تبدیل کند.
در این راستا کونر ههیز، مدیر بخش مسنجر در فیسبوک، به بلومبرگ گفت که فیسبوک در حال حاضر مسنجر را به عنوان یک سرویس لحاظ میکند، و نه یک محصول مستقل. ادغام مجدد این قابلیتها در پلتفرم اصلی فیسبوک باعث حذف نیاز به رفت و آمد بین دو اپ متفاوت و پرکاربرد فیسبوک خواهد شد.
مشخص نشده است که چه تعداد از کاربران فیسبوک به این قابلیت دسترسی خواهند یافت و چگونه این ابزار جدید برای آنها در اپ اصلی گنجانده خواهد شد. با این حال، بیتردید در آینده نزدیک، کاربران اسکرینشاتها و گزارشهایی از این قابلیتهای جدید منتشر خواهند کرد.
اینکه آیا عموم کاربران هم خواهان ادغام شدن این دو محصول باشند یا نباشند موضوع دیگری است. با تبدیل کردن مسنجر به یک محصول مستقل، بسیاری از افرادی که به حساب فیسبوکشان علاقهمند نبودند خواهند توانست این اپ پیامرسان مستقل را دانلود کرده و از آن، بدون نیاز به نصب اپ اصلی فیسبوک بر روی دستگاهشان، استفاده کنند.