رسانه مدیاتی – طبق گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: «تعیین قیمت خودرو سلیقهای است و فرمول مشخصی برای تعیین نرخ آن وجود ندارد.»
بازار سیاه قیمت گذاری خودرو
در این راستا سعید موتمنی با اشاره به اینکه دارندگان خودرو قیمت خودروهایشان را بصورت شخصی و سلیقهای تعیین میکنند افزود: «افرادی که خودرو دارند هر روز بر اساس قیمت ارز، قیمت گذاری برروی خودرو خود انجام میدهند حتی اگر قصد فروش نداشته باشند.»
او در ادامه گفت: «با افزایش قیمت خودرو و تبدیل این کالا به محصولی سرمایهای بجای مصرفی، بازار خودرو بصورت سلیقهای و متناسب با قیمت ارز تعیین میشود.»
رئیس اتحادیه فروشندگان خودور ادامه داد: «زمانی که ارز از نرخ 27 هزار تومان به عدد 28 هزارتومان افزایش پیدا کرد دارندگان خودرو قیمت 300 میلیون تومانی خودرو هایشان را به 400 میلیون تومان افزایش دادند.»
موتمنی با اشاره به اینکه ناظران بازار نمیتوانند همه بازار آزاد عرضه خودرو را رصد کنند گفت: «دارنده خودرو پس از رصد فضای مجازی و قیمت گذاریهای انجام شده، برای خودرو خود قیمت اعلام میکند که این رویه فقط با ثبات ریالی قابل تنظیم است.»
این در حالی است که مدتی قبل رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، از کاهش ۵ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودرو با کاهش نرخ ارز خبر داد.
او با اشاره به رکود بازار خودرو و به صفر رسیدن خرید وفروش در این بازار گفت: «مهمترین راهکار کاهش قیمت خودرو و ثبات در این بازار، ایجاد ثبات ریالی در کشور است.»
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه داد: «در ابتدای خردادماه که قیمت ارز ۲۳ هزار تومان بود سمند با قیمت ۱۸۶ میلیون تومان عرضه میشد که این رقم با افزایش نرخ ارز تا ۲۸ هزار تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده است و البته این درحالی است که پس از عبور نرخ ارز از ۲۴ هزار تومان معاملات بازار خودرو به صفر رسید.»
موتمنی با اشاره به اینکه تقاضا برای خودروهای کمتر از ۲۰۰ میلیون تومانی نیز وجود ندارد گفت: «دلیل اینکه قیمت پراید از ۲۲ میلیون تومان در سال ۹۶ به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده، سیاستهای وزارت صمت و ا علام فرمول قیمت گذاری ۵ درصد کمتر از قیمت بازار بود که قیمت این محصول را در طول سه ماه از ۲۲ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان و هم اکنون به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسانده است.»
او شروع تحریمها و قطع واردات خودرو را از دیگر دلایل افزایش قیمت دانست و گفت: «انحصار موجود در بازار خودرو دلیل مهم دیگری برای افزایش قیمت خودرو است، زیرا خودرو سازان از سال ۹۶ تاکنون نتوانستند نیاز بازار را تامین کنند و این روند، سبب ایجاد فاصله قیمتی، واسطه گری و در نهایت افزایش قیمت خودرو شده است.»
موتمنی با تاکید بر اینکه باید بازارخودرو رقابتی شود گفت: «انحصاری شدن بازار خودرو سبب تبدیل خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای شده این درحالی است که با آزاد سازی واردات خودرو دسته دوم میتوان این انحصار راشکست و شاهد کاهش قیمتها بود.»
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه قیمت فعلی موجود خودروها در بازار کاذب بوده و ارزش واقعی آنها کمتر از قیمت فعلی است گفت: «امروز پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۴۸ میلیون تومان¡ ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۴۷ میلیون تومان¡ ۲۰۶ تیپ ۵ به قیمت ۲۹۷ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۲۲۴ میلیون تومان، پژو پارس با قیمت ۲۶۷ میلیون تومان و کوئیک r به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان معامله میشود.»
بیشتر بخوانید: «خیانت دولت به سرمایه مردم در بورس | علت هجوم سرمایه ها به بازار ارزهای دیجیتال چیست؟»