رسانه مدیاتی – گزارشهایی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد کمر بازار خودرو شکسته است و سقوط قیمت ها ادامه دارد.
سقوط قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد؟
در این راستا شواهد متقن نشان می دهد که کمر بازار خودرو پس از 4 سال سیاستگذاری غلط و فاجعه بار به دلیل سیاستگذاری جدید شکسته است و سقوط قیمت ها ادامه خواهد داشت. آزادسازی قیمت خودرو می توانست همان 4 سال پیش انجام شود و در واقع قیمتگذاری می توانست انجام نشود تا بازار 4 سال پرتلاطم را که طولانی ترین بحران خودرویی کشور بود از سر نگذراند و سرمایه اجتماعی کشور همزمان با نابودی صنعت و تولید روی ندهد.
مدیرعامل ایران خودرو و سایپا در گفتگوی ویژه خبری اعلام کردند: «هر هفته عرضه فروش فوری خواهیم داشت. مردم در خرید خودرو عجله نکنند، عرضه خودرو به طور منظم ادامه خواهد داشت.»
این سخنان مدیران عامل ایران خودرو و سایپا مانند وعده های گذشته نیست و به دلیل استوار شدن بر منطق تولید و بازار قابلیت تحقق پیدا کردن را دارد. زیرا مانند گذشته مجبور نیستند زیر قیمت تمام شده عرضه کنند و به همین دلیل عرضه خودرو تداوم پیدا می کند.
انتظار می رود که پس از تلاش ناکام دلالان و کسانی که خودرو به قصد سفته بازی خریداری کرده اند، شاهد تداوم کاهش قیمت ها در بازار باشیم.
لازم به یادآوری است که براساس مصوبه کمیته خودرو که تعیینکننده شرایط ثبتنام و محدودیتها برای ثبتهای فروش خودروسازان هستند، از اواخر خرداد ماه امسال، دو شرط از شرایطی که طرحهای فروش حذف شد. الزام در رهن ماندن یکساله سند خودروها و حذف ممنوعیت ثبتنام و صدور فاکتور نزد مجموعههای سایپا و ایرانخودرو در ۴۸ ماهه گذشته، دو شرطی بود که قرار بود، حذف شوند. این تصمیم برای چند طرح فروش در ابتدا اجرا شد اما پس از گذشت چندی، مجدد این محدودیتها در لیست محدودیتهای ثبتنام خودروسازان دیده شد.
زمانی هم که از معاون بازاریابی و فروش ایرانخودرو، سوال شد، او پاسخ داد: برای دو محصول ایرانخودرو حذف دو شرط اتفاق افتاد، اما با توجه به اینکه صورت جلسه این موضوع هنوز به ایرانخودرو ابلاغ نشده است، این شرط از طرحهای ایرانخودرو حذف نشده است اما به محض ابلاغ، طبق توافقات مندرج در صورت جلسه عمل اقدام خواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: «آموزش تبدیل ویدیوهای یوتیوب به فایل MP3»